Vi går for motor det første stykke men motoren brokker sig mere og mere. Det ender med at far og Thomas skifter filter på motoren men det er ikke lige sådan at få luftet motoren ud igen. De kæmper og kæmper imens vi driver for vinden - den forkerte vej!
Imens de arbejder med motor prøver jeg at styre lidt hvor vi driver henad og så vi driver på læns. Det er det mest behagelige når man skal arbejde nede i skibet - især hvis der er lidt sø - som der er den dag. Vi driver hele dagen langs kysten og tidligt på natten kaster vi ankret tæt på kysten - i en stenbund. Vi får bundfæste med det samme - men skibet kommer til at ligge parallelt med bølgeretningen - så natten bliver lidt anstrengende. Næste dag vil vi gerne have gang i motoren og efter et par timers udluftning af motoren kommer den igang. Storsejlet og genuaen får vi monteret så vi kunne gå for sejl hvis der kommer lidt vind. Der kommer lidt vind fra tid til anden som gør at vi nogle gange går fra 4-5 knob og ned til kun 2.5 knob. Så er det vi slår over til motor. I løbet af dagen bliver det dog en mere stabil vind fra syd men henunder aften går det over og bliver en hård vind med vindstød af kulingstyrke. Det værste er ikke vinden men bølgerne der gemmer de små fiskerbåde og vi selv er nok også lidt svære at se for andre - men de større skibe kan se os på AIS når de kommer tæt nok på. VHF antennen til AIS modtog vi samme dag som vi tog afsted fra Bilbao så den nåede vi ikke at sætte op så det er kun en 1 sømil vi kunne se de andre skibe og vise versa istedet for en 25 sømil.
Langs nordkysten er der nogle høje bjerge med sne på den øverste del - vi har ikke lige regnet med at se sne på vores tur men nærmere palmer. Om aftenen er der flere steder hvor man kan se ind i dalen med bjergtoppe der stikker frem i lag i den lette dis og fiskerlejer der ligger idyllisk ved flodernes udmunding.
Ud for Porto blev fiskestængerne blev hevet frem for første gang - vi har ikke for alvor fisket før så her første kunne det være interessant bare at have linen ude et par timer uden at fange noget - vi ved faktisk ikke rigtigt hvad vi skal gøre ved fisken når vi har en på krogen. Til at starte med kører vi linen en 100 meter ud men indimellem hopper blinket op af vandet stedet for at befinde sig på 3-4 meters dybde. Vi kører linen et par 100 meter til ud så begynder det at blive et mere konstant træk - det er kun de lange bølger der hæver og sænker farten på blinket. Vi fanger ikke noget den dag men det er meget hyggeligt at sidde i sækkestolene men fiskestangen imellem benene - men vi er lidt stavnsbundet da vi ikke har nogen fiskestangsholder eller kom på andre gode ideer til at holde stangen.
De resterende dage ned til Lissabon er der ikke meget vind der kunne bruges til noget - men en meget betagende kystlinje. Klipper hvor bølgerne slår min. 20 meter op, flotte fyrtårn og grønne enge. Der kommer noget vind fra nord de sidste 100 sømil til Lissabon - det er nødvendigt for vi kan ikke lade på den vigtigste batteribank til navigationsinstrumenter og kurscomputeren når hovedmotoren kører. Det virker ikke som det skal.
Under indsejlingen til Lissabon får vi en gang kyllingbryster fra grillen med tomater, peberfrugter og asparges der lige er vendt på panden - det smager godt. Vi sejler 6.5 knob uden at vi gør noget for at sejle stærkt - vi har også en 1.5 knobs medstrøm der hjælper. Der er et godt stykke ind til havnen nærmest byen som vi har valgt at gå ind i - men turen derind er hyggelig med gamle fæstningsværker hele vejen, fyrtårn, belemtårnet, Vasco da Gama monumentet, elmuseet og den store bro over floden Tejo. Broen larmer helt vildt da vi sejler under den for køreunderlaget er blot elefantriste og toget kommer samtidig. Det er godt vi ikke har valgt marinaen der ligger lige under. Vi sejler videre til den næste marina der er angivet som en marina for udlændinge og den er dyb nok. Vi tager sejlene ned og sejler forbi svingbroen der er åbnet for os. Det er en gammel industrihavn hvor der er lagt flydebroer ud til bådene. Den er pænt stor - længst ude ligger der nogle store sejlskibe og motorbåde. Så vi sejler længere ind i havnen hvor flydebroerne fylder det meste af bassinet. Vi kan ikke lige se nogle pladser men far sejler længere ind og der dukker nogle frie pladser op. Vi lægger til og går til køjs.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar