onsdag den 22. februar 2012

Santiago de Cuba, Cuba

Kør musen over billederne så kan i se hvor de er fra. Det gælder også mange af de gamle billeder.

26.01.2012 Santiago de Cuba

Vi cruiser godt udenom det amerikansk besatte område Guantanamo på Cubas sydside – vi ser ikke andre skibe hverken kommercielle eller militære. Det er mærkeligt at sejle forbi det område man har hørt så meget om – man har faktisk slet ikke lyst til at være der – man vil bare gerne videre.

Vi ankommer til Santiago de Cuba kl. 12.30 – ved indsejlingen til bugten står der et smukt fyrtårn og helt ude på hjørnet står den velbevarede og Unesco godkendte Castillo del Morro borg.

Det er let at finde ind til marinaen – den har åbenbart kaldt os op i lang tid inden vi kom til fyrtårnet – men det kunne da ikke være os de kaldte. Vi kaster anker – i med gummibåden og ind og hente det første hold myndigheder. Jeg kan ikke huske hver især hvad de alle sammen kan de virker som om de lapper lidt over hinanden - immigration, veterinær, 3 toldere, en fra indenrigsministeriet og en narkohund med fører. De følgende dage lugter der af hund på skibet. Det er ikke alle der kan engelsk – det giver lidt udfordringer – og vi må gætte. De første der kommer forbi forventer en lille gave – vi kommer af lidt Snickers og en memorystick. GPS'er og raketter bliver forseglet. Det er langt fra alle steder vi har haft nogle ombord – sidste gang var i Bilbao! Ellers er det foregået som et papirjob på et kontor.

Der ligger en dansk 2 mastet skonnert "Livet" hvor vi møder styrmanden Jakob der er alene på skibet – han siger de kommer fra Cienfuegos hvor de lå i 6 uger! Det er lang tid samme sted. De er 7 ombord på projektskibet hvoraf de 3 er elever.

Vi møder umiddelbart efter skipper Jens der forklarer os hvordan det foregår på Cuba med de to slags pesos de har og at man ikke skal tage mere med ind til byen end man kan tåle at miste. Vi føler ikke på noget tidspunkt på Cuba at røverne står på lur men vi tager stadig lidt forholdsregler. Jens introducerer os til Pedro der bor lige ved siden af marinaen og kan købe ind i cubanske supermarkeder med de pesos der er 1/24 værd af de pesos vi kan hæve. Han kan også lave et billigt måltid til os. Vi når ikke at bruge ham imens vi er der men det er rart at vide at vi kan tage fat i ham.

Thomas og Morten tager ind til byen med en Lada-taxa – vi ender med at betale 10 CUC der er det dobbelte af hvad der er rigtigt. Biler og lastbiler er et kapitel for sig – der er rigtig mange amerikanerbiler og lastbiler fra 1950'erne – motorcykler og busser er der også fra dengang. Der er senere hen kommet Ladaer, Hyundai og kineserbiler ind i landet. Der er mange lastbiler der fungere som busser hvor de fleste står op – vi fandt aldrig rigtigt ud af hvordan det fungerede.

Inde i byen får vi hævet nogle penge og straks vi kommer op på hovedpladsen med katedralen, regionsrådet og Cubas ældste hus - møder vi to cubanere der gerne vil vise os rundt. Vi starter på en bar med en glimrende mojito – de fortæller blandt andet at paven kommer forbi og de derfor har travlt med at istandsætte katedralen. Derefter går vi rundt i gaderne – op ad trappen til den franske bydel. Vi får undervejs fakta om mulighederne i Cuba – der bliver mindre stift. Man kan nu åbne sin egen Paladar (hjemmerestaurant) og andre butikker kan man eje op til 49% - men langtfra alle.

De finder en paladar til os som er udmærket men også dyr – det løber op i 35 CUC(~220 kr.). De 2 gutter kommer med rum og cigarer som er hovedformålet med deres gratis bytur – vi siger vi ikke er klar – de siger endda en meget lav pris men vi er ikke klar.

 

27.01.2012 Santiago de Cuba

Vi kommer sent afsted mod byen – men taxamanden holder klar – han tjener styrtende på os. Ud til Unesco-borgen der er noget mindre end San Juans men den er ligeså imponerende i dens velbevarethed. Efter vi har gået ned og op af mange trin på borgen går vi tilbage af den gade vi kom af med små boder der sælger træfigurer og enkelte faste boder der sælger musik, T-shirts og postkort. Thomas og far køber et hold flotte træfigurer hver – vi ser ikke nogle andre steder er ligeså flotte som dem – det havde jeg ligesom regnet med. Lada-taxaen holder klar og vi tager ind til pladsen i centrum igen.

Vi går den samme tur med far som vi gik dagen før. Ender på ARTex der er et spillested der servere mojito til 3 CUC stykket – det er de bedste mojito vi prøvede på Cuba.

Vi går igen rundt og bliver flere steder tilbudt cigarer og rum men takker nej. Sultne som vi er spiser vi kl. 16.30 på en billig superrestaurant på hovedvejen ud af byen – El Barracòn. Det er ikke mange gode restauranter vi støder på – udover denne er der Las Mamparas i Cienfuegos og Los Nardos i Havana. Det er svært at få is og god is er helt umuligt – vi går på isbar bagefter og får 5 kugle lidt kedelig chokoladeis og en kage til.

Der er musik på en skolegård hvor alle kan møde op og synge en sang eller spille på instrumenter. Kvaliteten her er ikke det bedste – men det er gratis og man får sig et godt grin indimellem. Nede på torvet møder vi skipper Jens og resten af mandskabet på Livet – de er på udkig efter et godt spillested som vi – vi følger dem lidt men det er ikke let at være så mange sammen. Vi skilles og går ned på Motamoros – får endnu en mojito og hører musik som det skal lyde – entusiastisk og melodisk. Efter en kedelige mojito går vi på ARTex igen hvor mojitoerne er i top og et større band er i gang – de leverer varen. Der kommer et par dansere forbi som byder alle de unge damer op til dans – de er imponerende som de kan bevæge sig til musikken – damerne klarer det tillige rigtigt godt.

Efter en oplevelsesrig aften tager vi beruset en taxa tilbage til båden for 6 CUC.

 

28.01.2012 Santiago de Cuba

Vi er lidt smadret efter gårdsdagens strabadser – vi beslutter at tjekke ud af marinaen og sejle videre mod Cienfuegos. Inden vi tager afsted skal vi lige have en kuvert med fra Livet til Dock Master i Cienfuegos. På Livet er de heller ikke nået så langt – de sagde ellers dagen før at de skulle tidligt afsted – vi får lidt tips og tricks af besætningen hvordan vi skal geberte os i Cienfuegos, hvor der er en sejlmager til genakker og hvad det koster med taxa til Havana. Vi får lidt historier om hvordan de er løbet ind i uheld med båden undervejs så det er ikke kun os novicer på verdenshavene der dummer sigJ.

Vi køber lige en enkelt flaske 11 års rum indefra den gamle Bacardifabrik – Barcardi flyttede til Bahamas inden fabrikkerne blev nationaliseret. Vi går ind til centrum og køber det eneste Cubaflag vi har set til salg men det er ikke ret stort – oppe ved salingshornet er det lillebitte.

Tilbage til båden og letter anker. Der er ingen vind så vi går for motor halvdelen af sejladsen til Cienfuegos. Vi lader ikke på batteribanke 1 – vi er bange for at den for nylig repareret generator er stået af. Det er åbenbart kun midlertidigt for den springer i gang efter at vi får givet motoren nogle omdrejninger.

 

29.01.2012 Mod Cienfuegos

Der er stadig ingen vind – man tænker kun på alt det diesel der løber igennem.

Vi sætter fiskestænger ud og vi får bid på begge stænger samtidigt. På Thomas' stang springer fisken ærgerligt nok af – det er sket før. Jeg skal lige have redningsvest på inden jeg kravler op – mens jeg kan høre linen løber hastigt ud – der er ikke meget bremse på. På med bremsen så meget så den stadig løber – med et er modstanden ovre og jeg kan stille og roligt trækken tunen ind.

Det er vores første tun (Albacore) – den er på cirka 3 kg – der er mere end rigeligt til os tre. I køleren med den til næste dag for der er taget mad op fra fryseren.

 

30.01.2012 Mod Cienfuegos

Selvstyren stopper med at virke – der sker ingenting når jeg trykker på auto – Thomas og far finder ud af at det er elektromagneterne der ikke fungerer. Der er ingen modstand i spolerne hvilket tyder på at viklingerne er smeltet sammen.

Det betyder vi skal håndstyrer resten af vejen til Cienfuegos – det er lidt strengt for så skal vi have en mand bag roret konstant der ikke kan lave andet end at styre. Men det er heldigvis blæst op så vi kan sætte sejlene det gør det mere spændende at styre.

Om aftenen spiser vi tunen fra i går – der bliver i alt 6 gode bøffer – vi bliver nød til at levne en enkel selvom de er velsmagende og perfekt stegt af grillmester Thomas. Tun kan vi godt fange mere af.

Vi overvejer om vi skal gå ind til Jardin de la Reina for at dykke hvor Fidel Castro tidligere dykkede. Vi er nemlig lidt tidlig på den – så vi igen ender på destinationen om natten. Far er klar til at hoppe i men jeg synes i hvert fald at det blæser en del og jeg er helt træt. Det bliver til at vi springer over og sejler videre.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar