Fredag d. 15. februar 2013
En overskyet dag med vind 8-12 m/s, dog lige agten for og derfor ligger vi 20 til 30 grader fra vores direkte kurslinje. Intet fiskeri i dag, da vi går for stærkt. Det går godt med vores nye crew – de deltager fint i alle aktiviteter og afhjælper derfor både far og jeg. Morgenmaden var gryn og yoghurt, melon til frokost og aftensmaden var pølser. Tilbagelagt distance: 182 sømil. Sted: På vej til St. Helena, Det sydlige Atlanterhav. Motortid: 3 timer det sidste døgn.
Lørdag d. 16. februar 2013
Vinden er stadig lige agten for og derfor krydser vi 20 til 30 grader fra vores direkte kurslinje til St. Helena. Markus fiskede helt uden hug. Jeg skiftede min snøre på min fiskestang ud med en 45 kg (Mortens) i stedet for den oprindelige på 25 kg. Jeg skiftede snøren for at forhindre, at fiskene stikker af med mine blik, som de har gjort de 2 sidste gange, jeg har fisket. Fik en eftermiddagsdrink (gin og tonic). Morgenmaden var brød og ost, melon til frokost og aftensmaden var sydafrikansk "pie" (hakket oksekød og majs med kartoffelmos ovenpå og så i oven). Tilbagelagt distance: 160 sømil. Sted: På vej til St. Helena, Det sydlige Atlanterhav. Motortid: 0 timer det sidste døgn.
Søndag d. 17. februar 2013
Billede 1: Markus nyder solnedgangen.
Vinden er stadig den samme, dog lidt mindre vind i dag, hvilket også kan ses på den tilbagelagte distance. Vi fisker igen, nu med 2 stænger, dog uden held. Markus fik dog et stort hug sidst på dagen, men fisken stak af med blinket. Fik en eftermiddagsdram for fejring af, at det nu er slut med malariapiller, som vi tog for Kruger National Park i Sydafrika. Morgenmaden var gryn og yoghurt, melon til frokost og aftensmaden var lammebøffer. Tilbagelagt distance: 149 sømil. Sted: På vej til St. Helena, Det sydlige Atlanterhav. Motortid: 0 timer det sidste døgn.
Mandag d. 18. februar 2013
Om morgenen krydsede vi Greenwich, hvilket blev fejret med en dram lige fra morgenstunden. Far og jeg ville sætte gennakkeren, men det viser sig at rulleblokken i stævnen ikke kan anvendes og vi kan ikke lige finde en erstatning. Gennakker-projektet blev lige udsat lidt. Kasino-spillet går noget bedre, da jeg har vundet de 2 sidste nætter – Markus er ikke helt tilfreds. Morgenmaden var brød og ost, melon til frokost og aftensmaden var kyllingebryster med nudler. Tilbagelagt distance: 146 sømil. Sted: På vej til St. Helena, Det sydlige Atlanterhav. Motortid: 0 timer det sidste døgn.
Tirsdag d. 19. februar 2013
Implementerede nyt vagtskema med 3 timers solovagter – det vil sige, at vi hver har 2 x 3 timers solovagt på et døgn. Stille vind hele dagen, glider dog frem med 5-6 knob mod St. Helena. Jeg bliver klippet af far med 12 mm trimmer – det ser godt ud. Vi alle får et tiltrængt bad. Far og jeg diskuterer lidt den fremtidige sejlplan. Om aften tager vinden lidt til og Markus fangede en stor tun (Skipjack) på omkring 5 kg – den var lige så stor som den, jeg fangede på vej til Durban. Morgenmaden var gryn og yoghurt, melon til frokost og aftensmaden var spagetti med kødsovs. Tilbagelagt distance: 143 sømil. Sted: På vej til St. Helena, Det sydlige Atlanterhav. Motortid: 0,5 time det sidste døgn.
Onsdag d. 20. februar 2013
Billede 2: Store tunbøffer på grillen – Matthew er grillmester.
En sædvanlig sejladsdag. Morgenmaden var brød og ost, melon til frokost og aftensmaden var tunbøffer – lækkert til beredt af Matthew. Tilbagelagt distance: 152 sømil. Sted: På vej til St. Helena, Det sydlige Atlanterhav. Motortid: 2 timer det sidste døgn.
Torsdag d. 21. februar 2013
Billede 3: St. Helena i sigte efter 12 dage på vandet.
Vinden er stadig den samme, dog lidt mindre vind i dag, hvilket også kan ses på den tilbagelagte distance. Ankommer til St. Helena kl. 16:30, efter 1815 sømil og næsten 12 dage på vandet. Vi kunne desværre ikke komme i land i dag, da vi ankom efter kl. 16, hvor alle myndighederne var lukket. Først får vi instrukser om, hvor vi skal kaste anker af havnefogeden over radioen, da vi er for store til at ligge blandt de andre lystbåde. Heldigvis kommer færgemanden (bådtaxi), mens vi er ved at kaste anker, og anbefaler os at tage en af de røde forankringsbøjer, hvor alle de andre lystbåde også ligger for svaj. Vi hiver ankret op igen og sejler ned og tager en af de røde forankringsbøjer. Der er masser af plads til os og vi ville meget hellere ligge for en forankringsbøje end for vores eget anker – da vi har læst at bunden ikke holder ankeret særligt godt. Vi bader fra båden i det klarer blå vand. Morgenmaden var gryn og yoghurt, frugt til frokost og aftensmaden var pølser med kartoffelmos. Tilbagelagt distance: 121 sømil. Sted: St. Helena, Det sydlige Atlanterhav. Motortid: 0,5 time det sidste døgn.
Fredag d. 22. februar 2013
Billede 4: Færgemanden lægger til ved Blue Marlin.
Billede 5: Kurt, Matthew og Markus i byporten til Jamestown.
Billede 6: Napoleons grav uden Napoleon.
Billede 7: Far på byens førende hotel – The Consulate Hotel.
Står op klokken 7. Spiser morgenmad og kalder op på radioen og meddeler, at vi er klar til indklarering. Færgemanden kommer med 3 personer som kommer om bord – told, immigration og havnefogeden. Alt går nemt og vi tager med færgemanden ind til Jamestown. Først går vi på turistkontoret, så banken for at få kontanter og så posthuset. Markus forsvinder allerede efter turistkontoret, han vil gå op til Napoleons grav. Vi andre må så fortsætte med at få udklareringen på plads, da vi planlægger at sejle allerede på søndag, det vil sige i weekenden og da immigrationen, havnefogeden og tolden har lukket i weekenden, skal vi have den på plads i dag, hvilket vi også får uden problemer. Lidt henad eftermiddagen tager vi en taxi op til Napoleons grav. Det er bare en sten uden inskription, der ligger i en fin lille lund. Englænderne og franskmændene kunne ikke blive enige om, hvad der skulle står på stenen – Franskmændene mente Kejser og Englænderne mente General måtte række, altså resultatet en sten uden tekst. Desuden er de jordiske rester af Napoleon flyttet til Frankrig, hvilket skete allerede 25 år efter hans død. Vi tager tilbage til Jamestown og går på hotellet for lidt frokost og internet. Jeg går igen på posthuset, da jeg har set nogle førstedagskuverter med Napoleon på – dem skal jeg have. Spiser til aften på Ann's Place, hvor også alle de andre sejlere holder til – det ender endda med, at vi drikker en øl sammen med dem. Far og jeg tager færgemanden ud kl. 19. Markus og Matthew bliver på land – de er stødt ind i nogle piger. Jeg prøver at arrangere dykning til søndag over satellittelefonen – det lykkes dog ikke. Morgenmaden var gryn og yoghurt, frokost på hotellet og aftensmaden på Ann's Place. Tilbagelagt distance: 0 sømil. Sted: St. Helena, Det sydlige Atlanterhav. Motortid: 0 timer det sidste døgn.
Lørdag d. 23. februar 2013
Billede 8: St. Helenas destilleri.
Billede 9: Longwood House med fransk flag.
Billede 10: Napoleons dødsleje i Longwood House.
Billede 11: Plantation House med Jonathan i forgrunden.
Billede 12: Jeg står øverst på Jacob's ladder med Jamestown nedenfor.
Tager ind med færgemanden kl. 9 og møder vores guide med vogn, som vi har hyret for de næste 6-7 timer, dog tager vi lige i banken først for at hæve flere penge. Der er ikke nogle hæveautomater, så vi skal ind i banken og på en lørdag er der mange lokale som har et ærinde i banken. Efter lidt venten kommer vi afsted og ser: Det hjerteformede vandfald, øens destilleri (det mest afsides liggende destilleri i verden – det hænger lidt sammen med, at St. Helena betragtes som den mest afsides liggende ø i verden), Longwood House (Napoleons hus – 1815 til 1821), millennium-skoven, den kommende lufthavn, St. Pauls Cathedral, Plantation House (guvernørens bolig), Jonathan – den ældst levende landskildpadde med 197 år, Fort Knoll og Jacob's ladder – som vi gik ned af. Da vi kom tilbage til byen var den meget tom og ingen mennesker at se. Man kunne ikke spise på hotellet, så vi gik ned på Ann's Place – fik lidt frokost. Spiste også aftensmad på Ann's Place som var en buffet med hel stegt gris og lam. Vi sad sammen med alle de andre sejlere (i alt 14) og fortalte sørøverhistorier. Den eneste, som manglede, var Markus – som ikke havde råd til at spise med. Han fik dog tigget sig frem til en øl fra en af de andre sejlere – lidt irriterende, at han ikke kan klare sig selv. Morgenmaden var gryn og yoghurt, sen frokost og aftensmaden på Ann's Place. Tilbagelagt distance: 0 sømil. Sted: St. Helena, Det sydlige Atlanterhav. Motortid: 0 timer det sidste døgn.
Søndag d. 24. februar 2013
Billede 13: Markus på snorkletur.
Billede 14: St. Helenas barske kyst.
Matthew tager ind kl. 9 for at tale med sin kæreste over skype. Vi andre tager ud og snorkler – så en stor moræne frit svømmende. Tager ind kl. 11 for at handle og bruge de sidste penge. Markus og jeg går op på en gammel forsvarsstilling anvendt til at forsvare byen og anløbsmolen. Far og jeg spiser en godt måltid på Ann's Place, som er det eneste, som har åbent om søndagen. Vi tager færgen ud igen kl. 15, hvorefter vi tager ud og snorkler på et vrag, der ligger lige ude foran byen. Det er et temmelig stort vrag fra 1911 og alle 368 om bord blev reddet i land. Jeg dykker med Mortens udstyr for at rense diverse afløb og vandindtag på båden, samt den lille mølle som måler vores fart gennem vandet. Den har ikke virket siden Durban. Jeg støvsuger også hele skibet inden afsejlingen. Matthew kommer kl. 19 og vi sejlede en halv time senere. Meget lidt vind, så vi går for motor. Morgenmaden var gryn og yoghurt, sen frokost og aftensmaden på Ann's Place. Tilbagelagt distance: 23 sømil. Sted: St. Helena, Det sydlige Atlanterhav. Motortid: 4,5 time det sidste døgn.
Mandag d. 25. februar 2013
Vi har problemer med at lade ind og det viser sig, at det var en løs forbindelse i batteriladerne omme i hovedelskabet. Det tog nogle timer at fixe, men det lykkedes. Mens vi roder i elskabet, går den automatiske brandslukning i motorrummet i gang, hvilket er meget uheldigt. Det skal genfyldes for at virke igen. Vi har lige brugt over DKK 5.000 på et service i Durban, for omkring 2 måneder siden. Ingen vind om formiddagen, dog kommer der lidt om eftermiddagen og vi sætter gennakkeren. Den må dog ned igen klokken 23, grundet for meget vind. Morgenmaden var gryn og yoghurt, frugt til frokost og aftensmaden var spagetti med kødsovs. Tilbagelagt distance: 111 sømil. Sted: Mellem St. Helena og Ascension Island i Det sydlige Atlanterhav. Motortid: 7,5 time det sidste døgn.
Tirsdag d. 26. februar 2013
Satte gennakkeren igen om morgenen og blev taget ned hen på aftenen. Desværre havde gennakkerskødet under sejladsen taget så hård fat i styrbordslanterne, at bunden i lanternen var revet af – vi har meget "sjov" med styrbordslanterne. Det var også den far var ude at redde på vej fra Durban til Cape Town. Morgenmaden var brød og ost, frugt til frokost og aftensmaden var det sidste af Markus' Skipjack. Tilbagelagt distance: 144 sømil. Sted: Mellem St. Helena og Ascension Island i Det sydlige Atlanterhav. Motortid: 0 timer det sidste døgn.
Onsdag d. 27. februar 2013
Matthew og jeg satte gennakkeren igen, men da vi trak posen op opdagede vi af sejldugen var revnet midt på gennakkeren og derfor skyndte vi os at tage den ned igen. Så det bliver nok uden gennakkeren hele vejen til Brasilien – meget ærgerligt. Far havde repareret styrbordslanterne og jeg monterede den om aftenen – det var dejligt igen at sejle reglementeret. Morgenmaden var gryn, frugt til frokost og aftensmaden var svinekoteletter med kartoffelmos og hvidkålssalat, dog i en ny version med grønne ærter, da vi ikke har flere løg. Tilbagelagt distance: 149 sømil. Sted: Mellem St. Helena og Ascension Island i Det sydlige Atlanterhav. Motortid: 0 timer det sidste døgn.
Torsdag d. 28. februar 2013
Billede 15: Matthew og Markus ved stor fødselsdagsmorgenmad.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar