lørdag den 27. april 2013

Sydafrika - den 1. til 14. februar 2013

Fredag d. 1. februar 2013

Billede 1: Markedspladsen i centrum af Cape Town.

Vi sov længe. Gik op i centrum af Cape Town og gik lidt rundt på må og få – kiggede dog mere og mere intenst efter en ny mobiltelefon til far. Fandt ikke den helt rigtige, men markedet blev undersøgt og prisniveauet kendt. Vi endte på et stort souvenirmarked i centrum af Cape Town. Jeg købte en flodhest og far en stor elefant, begge ting som vi før har kigget efter. Vi mødte Conny og Hans fra Amygdala midt på torvet i Cape Town og aftalte at vi kunne besøge dem i morgen aften. De ligger nede i Cape Royal Yacht Club og Conny lovede 1 kilo spare ribs til en rigtigt god pris hver lørdag. Far og jeg slæbte elefanten og min lille flodhest tilbage til båden, hvorefter vi spiste på indianerrestauranten, Spur. Morgenmaden var gryn med mælk, frokosten var en is og aftensmaden var i byen på Spur. Tilbagelagt distance: 0 sømil. Sted: V&A Waterfront Marina, Cape Town, Sydafrika. Motortid: 0 timer det sidste døgn.

Lørdag d. 2. februar 2013

Billede 2: V&A Waterfront Marina med Table Mountain i baggrunden.

Arbejdsdag på båden. Far kiggede på kickning-strappen, faldet til storsejlet og autopilotmotorerne ude agter. Jeg kiggede på styrbords lanterne, gaster og vaskede tøj. Ryan, en mulig gast kiggede forbi, han havde set vores opslag i Cape Royal Yacht Club. En stor hvid amerikaner med meget lidt sejlererfaring. Craig kom også forbi igen, bare for at fortælle status og se hvordan det gik. Sent om eftermiddagen begyndte vi gå ned til Cape Royal Yacht Club for at besøge Conny og Hans fra Amygdala. Vi havde en rigtig hyggelig aften med masser af øl og spare ribs. Desuden var der en række opslag på opslagstavlen i Cape Royal Yacht Club. Der var nok de første 10 personer som søgte efter både. Vi valgte de bedste og i morgen vil jeg kontakte dem. Ved midnatstid tog vi en taxi hjem til Blue Marlin. Morgenmaden var brød og ost, ingen frokost og aftensmaden var i Cape Royal Yacht Club. Tilbagelagt distance: 0 sømil. Sted: V&A Waterfront Marina, Cape Town, Sydafrika. Motortid: 0 timer det sidste døgn.

Søndag d. 3. februar 2013

Billede 3: Victoria Wharf med Table Mountain i baggrunden.

Arbejdsdag på båden. Vi havde besøg af Brenda, en storbarmet sort sydafrikaner, som kendte os fra Ryan (ham der besøgte os i går). Far og jeg var hurtig enige om at hun ikke skulle med – hun talte som et vandfald og hun var ikke en sejlerpige. Vi fik også besøg af Markus, en finne på jordomrejse. Han har en regel og det er at han ikke må flyve, hvilket motiverer ham til at sejle, dog har Markus meget lidt sejlererfaring indtil nu, men det skal nok komme. Far og jeg er enige om at Markus skal med. Markus var skolelærer hjemme i Finland, men det har han opgivet, da børnene stressede ham (hvorfor valgte han så at blive skolelære?). Far kiggede igen på faldet til storsejlet og autopilotmotorerne ude agter. Jeg gjorde styrbords lanterne færdig og skrev/SMS'ede til opslagene fra Cape Royal Yacht Club. Endelig fik far købt en ny mobiltelefon – en Samsung. Morgenmaden var gryn, ingen frokost og aftensmaden var på fiskerestaurant. Tilbagelagt distance: 0 sømil. Sted: V&A Waterfront Marina, Cape Town, Sydafrika. Motortid: 0 timer det sidste døgn.

Mandag d. 4. februar 2013

Billede 4: Sæler i V&A Waterfront Marina. Vi tror de ligger og varmer lufferne, vandet er kun 12°C.

Arbejdsdag på båden. Far stod tidligt op og tog det gamle mesansejlet af masten, da det skal til reparation. Vi havde først besøg af Markus for at give os en kopi af hans pas og siden kom Matthew forbi sammen med hans pige. Matthew er sydafrikaner med canadiske rødder. Ham synes vi også skulle med. Udadtil to rolige fyrer, men med meget lidt sejlererfaring, så det bliver lidt spændende. Quantum Sails hentede vores gamle mesansejl til reparation og far tog ud til en bådudstyrsbutik efter diverse stumper. Jeg besøgte toldkontoret med hensyn til retningsliner for returnering af sydafrikansk moms og køb af afgiftsfrit diesel. Om eftermiddagen satte far kickning-strappen fast igen. Jeg kiggede på et par småting og udskiftede vores AIS-Sart i vores redningsveste vi bærer om natten. Yderligere blev det aftalt med Neil Pryde Sails i Danmark at vi skulle lægge det ødelagte mesansejl oppe på havnekontoret, hvorefter sejlet vil blive afhentet af sejldugsleverandøren. Morgenmad var med brød og ost og yoghurt, ingen frokost og aftensmaden tog vi i byen. Tilbagelagt distance: 0 sømil. Sted: V&A Waterfront Marina, Cape Town, Sydafrika. Motortid: 0 timer det sidste døgn.

Tirsdag d. 5. februar 2013

Billede 5: Far i masten.

Arbejdsdag på båden. Jeg kiggede på pumperne til vores septiktanke. Først den til det forreste toilet, da der er ventiler på begge sider af pumpen og derved kan begrænse udslippet af kloak, når impelleren skiftes. Impelleren var meget slidt og blev skiftet med den sidste nye impeller ombord. Pumpen til agter toilet må vente til vi har en ny impeller, hvis vi kan finde en i Cape Town, ellers må vi anvende en af de gamle vi har på lager. Jeg skiftede faldet til storsejlet i bagbord side. Far var i masten for at sætte det nye gennakkerfald i bagbord side. Yderligere genmonterede far også mastevognen på stormasten - den som var faldet af undervejs fra Durban til Cape Town. Morgenmaden var brød og ost, ingen frokost og aftensmaden var i byen. Tilbagelagt distance: 0 sømil. Sted: V&A Waterfront Marina, Cape Town, Sydafrika. Motortid: 0 timer det sidste døgn.

Onsdag d. 6. februar 2013

Billede 6: Eksklusive lejligheder ud til V&A Waterfront Marina.

Arbejdsdag på båden. Matthew, Markus og jeg gennemgik bådens beholdninger af mad og drikkevarer, hvorefter vi udarbejdede en indkøbsliste. Herefter gik vi op til det lokale supermarked for at købe ind. Vi fik købt det meste, men der er stadig en del tilbage på listen, som vi må købe senere. Far blev på båden og ventede på en mand til at se på vores søventil, han kom dog aldrig. Om aftenen kom søventil-eksperten endelig og han vurderede at Blue Marlin skulle på land, hvis problemet skulle udbedres. På den anden side mente han bestemt ikke at problemet var kritisk og at Blue Marlin var usødygtig. Derfor besluttede vi at Blue Marlin ikke skulle på land i Cape Town, men vi holder søventilen under observation. Morgenmad var med brød og ost, ingen frokost og aftensmaden tog vi i byen. Tilbagelagt distance: 0 sømil. Sted: V&A Waterfront Marina, Cape Town, Sydafrika. Motortid: 0 timer det sidste døgn.

Torsdag d. 7. februar 2013

Billede 7: Pingviner på rede.

Billede 8: Flere pingviner i Simons Bay.

Billede 9: Far og jeg ved Cape Point.

Billede 10: Far ved Kap det gode Håb.

Billede 11: Udsigten fra Table Mountain over Cape Town.

Endelig en slap-af-dag. Jeg gik ind og hentede den bil vi havde lejet hos Budget i centrum af Cape Town, hvorefter vi kørte ud og så pingviner i Simons Bay. Vi så pingvinæg, baby pingviner, teenager pingviner og voksne pingviner i massevis. De var meget interessante at iagttage, hvilket man kunne gøre i timevis. Der kom også lige en måge forbi og nuppede en baby pingvin til frokost. Efter en is på en lille cafe ved parkeringspladsen fortsatte vi mod Cape Point og Kap det gode Håb. Hele området med Cape Point og Kap det gode Håb er en nationalpark, men mod behørig betaling kan man sagtens kører ind i parken. Først kørte vi op til Cape Point, hvor der stod et gammelt fyrtårn (1860-1919). Det er placeret i 249 meters højde. Efter nogen tid opdagede man at fyrtårnet var lidt uheldigt placeret, da det ofte var i tåge eller i lave skyer – efter en grundstødning i 1911 blev der bygget et nyt fyrtårn længere nede i 87 meters højde, som stadig er i drift. Det var rigtigt flot natur ved Cape Point, men også en masse turister. Dernæst besøgte vi Kap det gode Håb og som gode turister fik vi også vores billede ved "Kap det gode Håb"-skiltet. På vejen dertil så vi nogle strudse på nært hold. Vi kørte langs kystvejen tilbage til Cape Town og nød den flotte udsigt. Sidste sightseeing var Table Mountain, som er udråbt til at være et af de nye 7 vidundere (af hvem og hvorfor ved jeg ikke). Vi tog svævebanen op, som havde et roterede gulv, hvorved alle får udsigten hele vejen rundt. Udsigten fra Table Mountain, som ligger i 1.067 meter, over Cape Town var fantastisk. Vi kunne se marinaen, hvor vi lå og næsten Blue Marlin, men ikke helt. Vi kunne også se et stort Mærsk skibe anløbe havnen. Herefter tog vi i supermarked for at købe nogle af de ting vi manglede til turen over Atlanten. Morgenmaden var brød og ost, ingen frokost og aftensmaden var på steakrestaurant. Tilbagelagt distance: 0 sømil. Sted: V&A Waterfront Marina, Cape Town, Sydafrika. Motortid: 0 timer det sidste døgn.

Fredag d. 8. februar 2013

Vi stod tidligt op. Jeg kørte far hen til en værktøjsbutik og en bådudstyrsbutik for at handle de sidste ting til båden. Jeg afleverede bilen hos Budget og gik tilbage til båden. Klokken 10 kom Markus og Matthew. Markus havde det meste af hans tøj og ting med, da han flytter ind i dag. Markus og Matthew tog af sted for at handle det sidste mad ind til turen over Atlanten. Jeg tjekkede ud ved marinaen og fælles gik vi til immigrationsmyndighederne for at rejse ud af Sydafrika. Det gik glat igennem og vi fik alle lov til at rejse ud. Matthew tog hjem for at pakke og sige farvel til kærsten. Vi andre gik ned til båden. Efter lidt papirarbejde gik jeg til toldmyndighederne for at udklarere os – det gik ligeledes nemt igennem og vi kan sejle indenfor de næste 48 timer. Jeg satte en ny kæde på til roret, således vi nu igen kan styre Blue Marlin manuelt med rattet i cockpittet. Neil Pryde Sails i Danmark oplyste at de vil levere et nyt mesansejl, så nu er det bare et spørgsmål om hvor og hvornår vi kan modtage det. Markus har boet i 3 uger hos en doktor ved navnet Peter og han ønsker at vi skulle spise sammen her den sidste aften i Cape Town. Det viser sig at vi faktisk bliver inviteret på mad. Det er en udsøgt og meget populær fiskerestaurant i V&A Waterfront-centret. Peter har selv taget vin med, da vinen på restauranten ikke helt lever op til Peter ønsker. Peter spiser ca. en gang om ugen netop på denne restaurant og kender derfor både tjener og menuen temmelig godt. De vine Peter har medbragt er særdeles gode og smager pragtfuldt sammen med den lokale fisk vi får serveret. Peter lever livet og har en hobby med at besøge gode restauranter rundt omkring i verden. Han ønsker bl.a. at besøge Danmark for at gå på Noma. Efter et godt måltid bliver far og jeg kørt tilbage til båden og Peter ønsker os rigtigt god tur med 6 flasker vin. Morgenmad var med brød og ost, ingen frokost og aftensmaden var på fiskerestauranten. Tilbagelagt distance: 0 sømil. Sted: V&A Waterfront Marina, Cape Town, Sydafrika. Motortid: 0 timer det sidste døgn.

Lørdag d. 9. februar 2013

Billede 12: Markus, Thomas og Matthew – den sidste øl i Cape Town på Quay Four.

Tid til afgang fra Cape Town og Sydafrika. Jeg står tidligt op og får skrevet mine postkort. Udført det sidste på og med computerne, da der nu går mindst 12 dage før vi igen er på land på St. Helena. Jeg skifter impelleren i septiktankpumpen til toilettet ude agter. Vi har desværre ikke kunnet finde nogle nye impellere ombord eller i land, så jeg sætter en gammel en i, som dog ser bedre ud end den der sad i. Markus sov ombord og hjælper hvor han kan. Matthew kommer kl. 9:45, men kun for at gå op at handle en time. I mellemtiden kommer der flere at Matthews veninder ned til marinaen for at sige farvel. Markus' husvært Peter kommer også forbi. Da vi ikke er helt færdige med vores projekter og vi kun kan tanke indtil klokken 12, besluttes det derfor at sejle ud og tanke. For at komme ud til tankpieren skal vi ud igennem begge broer, hvilket forsinker os lidt da de kun åbner kvart over og kvart i. Vi tanker 1.048 liter, men de tager ikke imod kreditkort og derfor må far tage en bil hen til nærmeste hæveautomat for at hæve kontanter – lidt besværligt, da vi ikke ønsker at have alt for mange sydafrikanske penge med os på vores videre færd. Vi sejler tilbage igennem broerne og alt dette i øsende regnvejr. Da vi kommer tilbage til marinaen, suser Markus op for at købe en bedre regnjakke end den han havde og i samme øjeblik han har købt den stoppe regnen - herligt. Vi får monteret mesansejlet og faldene på storsejlet og nu er Blue Marlin igen klar til at tage på de store oceaner. Klokken 17 går vi alle op og spiser en cafeburger. På vejen tilbage til båden møder vi Peter, som lige vil sige det sidste farvel inden vi tager af sted. Vi forlader marinaen ud igennem broerne igen klokken 18:45 i fint stille vejr. Morgenmaden var brød med ost, ingen frokost og aftensmaden var burger på Quay Four. Tilbagelagt distance: 21 sømil. Sted: Cape Town / Det sydlige Atlanterhav. Motortid: 4 timer det sidste døgn.

Søndag d. 10. februar 2013

En sædvanlig sejladsdag, dog meget lidt vind og med dykning. Mange sæler svømmede omkring os og vandet er helt grøn af planton, som vi kan se er selvlysende da mørket falder på. Det er troligt flot. Vi er kommet væk fra kysten og jeg kan endelig prøve om de udskiftede impellere i septiktankpumperne virker. Der sker desværre ingenting, også selvom jeg bruger de sædvanlige tricks. Vi kommer til den konklusion at det må være udgangen igennem skroget der er groet til med skaller. Vejret er meget stille og derfor beslutter vi at sende en dykker ned og tjekke. Det bliver far, som bliver den heldige. Vi ligger stille et par timer, mens vi forbedrer og udfører missionen. Far fortæller at der er en masse skaller at fjerne i udgangen og ved efterfølgende udpumpning virker alt igen – det var en lettelse. Morgenmad var med brød og ost, ingen frokost og aftensmaden var pølser med kartoffelmos, samt en halv melon til dessert. Tilbagelagt distance: 102 sømil. Sted: På vej til St. Helena, Det sydlige Atlanterhav. Motortid: 15 timer det sidste døgn.

Mandag d. 11. februar 2013

Billede 13: Markus som styrmand.

En sædvanlig sejladsdag. Jeg fangede en lille gulhalet tun, dog ikke nok til et helt måltid. Vinden tog endelig lidt til og vi gik 6-8 knob om eftermiddagen. Morgenmad var gryn med yoghurt, ingen frokost og aftensmaden var spagetti med kødsovs. Tilbagelagt distance: 138 sømil. Sted: På vej til St. Helena, Det sydlige Atlanterhav. Motortid: 0 timer det sidste døgn.

Tirsdag d. 12. februar 2013

Billede 14: Et Mærsk skib.

En sædvanlig sejladsdag. Intet fiskeri i dag grundet for høj hastighed over grunden. Vi blev overhalet af et Mærsk skib. Vinden er mellem 10 til 12 m/s. Morgenmad var brød, ost, honning og Nutella, melon til frokost og aftensmaden var kylling i karry med nudler, stærkt men godt. Tilbagelagt distance: 196 sømil. Sted: På vej til St. Helena, Det sydlige Atlanterhav. Motortid: 0 timer det sidste døgn.

Onsdag d. 13. februar 2013

Tidligt om morgenen kl. 4:45 krydsede vi Hundige Havns længdegrad og det vil sige at vi nu har sejlet 360° rundt om jorden. Det fejrede vi med en chokoladebar og til aften med bøffer. Markus forsøgte at fiske, men uden held. Markus og jeg vaskede cockpittet – det var blevet meget beskidt efter havneliggeriet i Durban og Cape Town. Morgenmaden var gryn og yoghurt, melon til frokost og aftensmaden var bøffer med kartoffelmos og hvidskålsalat. Tilbagelagt distance: 147 sømil. Sted: På vej til St. Helena, Det sydlige Atlanterhav. Motortid: 0 timer det sidste døgn.

Torsdag d. 14. februar 2013

En sædvanlig sejladsdag. Meget stille nat og en regnbyge til vores morgenmad. Det blæste dog lidt op i løbet af formiddagen og vi gik 7-8 knob sidst på formiddagen. Der er igen kommet gang i kortspillet på nattevagten. Jeg har dog lidt svære odds mod Markus, da han nogle gange også ernærer sig ved pokerspil på internettet, hjemme i Finland. Morgenmaden var brød, ost og Matthews peanut butter, melon til frokost og aftensmaden var svinekoteletter med kartoffelmos og hvidskålsalat. Tilbagelagt distance: 158 sømil. Sted: På vej til St. Helena, Det sydlige Atlanterhav. Motortid: 0 timer det sidste døgn.