tirsdag den 21. februar 2012

San Juan og turen til Cuba

18.01.2012 San Juan

Der er fart på skuden igen og vi er fremme ved San Juan ved en 4.30 – 70 sømil senere – lige inden vi svinger ind i bugten er det tæt på at jeg sejler en lille afmærkning ned – den er svær at se i den høje sø. Navigeringen ind til marinaen går fint med fars hjælp ved iPad og Pia som udkig – det er kun styrmand Morten der kommer til at trykke 5 gange på 10° kursændring på kurscomputeren i stedet for 5 gange på 1° - så der får jeg travlt med at komme tilbage på kursen. Vi smider anker igen.

Inddeklareringen tager lang tid – først vil de forbi båden ved marinetankstationen. Vi lægger til og tanker nu vi alligevel er der til $4 per gallon. Et par timer senere vil de bare have Thomas forbi deres kontor i stedet efter de har indset de ikke har tid til komme forbi båden. Det er ikke ligefrem den bedste dag vi taber tid med inddeklareringen for vi skal mod lufthavnen med pigerne ved 17-tiden. Vi lægger os ud for anker igen og Thomas får papirerne i orden – det tager ikke lang tid.

Vi tager ind til den gamle by ved 15-tiden – får tapas til middag – dejlig hurtig servering men dyrt – det løber altid op når man skal have tapas. Lonely Planets rute bliver fulgt – vi når det meste af den – der er mange koloniale bygninger der er intakte og et par rigtig gamle kirker men forterne kan vi desværre ikke nå der er for kort tid.

Vi henter kufferterne på båden og kører til lufthavnen. Kufferterne er fyldt til randen – Pias med 48,6 pund og Else Maries på 50,0 pund – max er 50,0 pund uden der skal betales overvægt. Else Marie har en næsten tom håndbagage mens Pias er godt fyldt. Deres hjemtur går glat - denne gang tager de bussen igennem Paris fra Orly til Charles de Gaulle i stedet for en €70 taxa.

 

19.01.2012 San Juan

Far og Thomas tager i Westmarine for at købe en masse smådele – de finder blandt andet fiskebog og et blue marlin flag. Thomas køber en router og et GoPro Hero 2 kamera i Best Buy – det samme som Henrik havde med – bare nyere. Det bliver spændende at prøve.

Jeg bliver på båden og skriver dagbog – jeg er langt bagefter. Jeg får skrevet det færdig som der var startet på.

Vi tager på Sizzlers om aftenen – men der er ikke mere benzin på gummibåd og vi må ro ind – det er vi ikke for gode til men vi kommer ind. Vi mødes med Jan fra båden Anaconda på restauranten og vi sætter os ved samme bord. Han har lige fået gaster fra Danmark – et ungt par med en 7 måneder gammel pige – de skal være med en måneds tid. Han har været på vandet i 12 år og har mange gode fif blandet andet har han et gratis kortplotterprogram med kort til computeren. Det får vi næste dag af ham.

 

20.01.2012 San Juan

Fra morgenstunden tager vi over på Anaconda og får fat i kort til kortplotter derudover får vi en stafette med fra FTLF – langturssejlerforeningen. Stafetten har været på tur siden april 2010 men vi ved ikke hvem der har haft den – der er ingen log i hylstret. Anaconda er 45 fod og fyldt op til randen – der hænger nogle fiskestænger med nogle kæmpehjul på og derudover souvenirs fra nogle af de øer han har været på. På agterdækket er der frugt, hajgab og dykkerflasker og ikke mindst 2 vindmøller med dannebrog på roret. Båden er gearet til verdensomsejling og han har de samme problemer med strømmen som vi har – man har aldrig strøm nok!

Tilbage på Blue Marlin er far i gang med elværket hvor der kun kommer damp ud af udstødningen - det er et dårligt tegn – der bliver fyldt kølevæske på og råvandsforsyningen bliver kigget efter. Batterierne har lægget syre igen og Thomas skifter de dårlige batterier. Vi går i marina for at fylde vand på og benzin på gummibåd– men beslutter at tage 2 overnatninger i marinaen. Efter påfyldning går Thomas og jeg i gang med at ordne fortoilet – det er stadig stoppet og det hjælper desværre heller ikke denne gang selvom vi er to. Løsningen må være at skære røret over og indsætte en samling med omløber.

Vi tager et bad og en taxa ind til byen for at spise. I Lonely Planet er Marmalade Top Choice – jeg kan ikke huske menuen men vi vælger efter at have kigget på et par andre restauranter at spise her. Det er et trendy sted og menuen byder på gourmet i særklasse – med en lækker reje appetizer med popcorn! En ekstra minisuppe udover det vi har bestilt. Fisk til hovedret og en lækker dessert – ikke store retter men til sidst er vi mætte.

Det var ikke helt en restaurant med Puerto Ricoansk køkken.

 

21.01.2012 San Juan

Thomas og jeg tager ind til den gamle by til fods – Thomas har set en isenkræmmer (ferriteria) på vejen som vi gerne skulle genfinde. Han finder det hvor vi ellers har givet op – men de ledninger, stikdåser og omløber til toilet som vi leder efter er enten for eller for omløberen er det i tommer i stedet for millimeter.

Vi går derefter en tur forbi posthuset for førstedagskuverter men det lykkes ikke. Ellers går vi bare lidt rundt i gaderne. Får lidt at spise på restauranten der hævder at være åstedet for Pina Colladaen – det er den bedste Pina Collada vi har fået på turen men der creolerkylling er heller ikke værst.

Nu går vi langs bymuren med minitårne hele vejen ud til den gamle byport hvor varer fra fragtskibene kom ind – den er ikke særlig stor men pæn det er den. Videre ud mod fortet der er separeret fra byen med en stor græsplæne der bliver brugt flittigt til at sætte drager op.

Unesco fortet "El Morro" er det vildeste fort vi har set – tykke mure og mange niveauer med plads til kanoner. De har endda en dedikeret nedkørsel til kanonerne – det går vel en 15 meter ned. Dette fort har kunnet yde en del modstand mod fremmede magter – der er ovenikøbet endnu et fort i den gamle by. På toppen af fortet er fyret placeret – det har de valgt at male i en kedelig grå farve i stedet for bare at lade det stå i sten. Nu føler vi endelig at vi har været i San Juan. Vi tager ud og bytter routeren eftersom vi ikke kunne får den til at læse på de rigtige frekvenser som wifiantennen modtager med. Derefter køber vi ind – det går godt men vi bliver trætte som sædvanlig. Vi kan heller ikke finde rugbrød her. Taxaen vi kører tilbage til båden i er fyldt med det vildeste anlæg i bagagerummet med dioder der blinker, seriøse forstærkere og store højtalere. Vi er lidt bekymret for hjemturen – men han spiller heldigvis ikke specielt højt.

Far har været i gang med at finde ud af hvor ferskvandspumpen lækker og er ved at samle den da vi er tilbage – han er ved at være træt af at kigge på den – især når han ikke kan fikse den. Den lækker ærgerligt nok ved akslen og vi beslutter at købe en ny.

Det er lørdag og Sizzlers er fuld af folk – fødselsdagsparty med dertilhørende støj og sang. Gulvet er total møget ind i mad – det er ikke for lækkert – der er en grund til den dæmpede belysning i restauranten.

 

22.01.2012 San Juan

Thomas og far tager til Westmarine for at købe en ferskvandspumpe men de åbner først klokken 11.00. De slår timen ihjel på Starbucks – kaffen er ikke for god og far påtaler at den er noget tynd – svaret er at sådan er filterkaffeJ. Ferskvandspumpen løber op i $350 – det er billigere end forventet – men den er heller ikke overdimensioneret som den gamle. Den bliver installeret på båden med samme og vi smider fortøjningerne i den kraftige sidevind med et par malingafskallinger til følge ved 15.30- tiden. Vi styrer for sejl mod Samana og Puerto Plata på den Dominikanske Republik.

23.01.2012 Samana

Genakkeren bliver sat i den gode vind – den trækker godt men tager noget tid at sætte op. Bugten ved Samana er kendt for pukkelhvaler der kommer for at kælve fra slutningen af januar til midt i marts. Vi ser mange hvaler men noget på afstand – vi ser den karakteristiske gejser når de ånder ud. Det er lige ved at blive mørkt og vi går om og bider vinden mere. Vi snakker lidt om vi skal tage genakkeren ned  - det blæser alligevel en del. Vi runder de 10 m/s som har været grænsen for hvornår vi tager den ned – vi beholder den oppe vi skal kun 30 sømil med 8-9 knob så går vi mere om på lens igen. Men det ender med at genakkeren blæser ud langs forliget og underliget – den kommer ned i vandet og under båden og vi kan ikke få den op – den er for tung.

Vi driver og 10 minutter senere kommer genakkeren over på den anden side af båden. Så kan vi hive den op med rimelig lethed - nu er det bare hvor vi kan få den syet. Genuaen bliver rullet ud i stedet – farten sænkes med et par knob.

 

24.01.2012-25.01.2012 Hispanola

Vi snakker en del om vi skal ind til den Dominikanske Republik – vi vil egentlig meget hellere bruge tiden på Cuba og Cayman Islands. Her er der et vandfald med 27 fald som man kan køre ned af på bagdelen – et af faldene er 8 meter! Hvad mon forsikringen siger til det hvis der sker noget?!?

Vi sejler forbi Puerto Plata og imellem Haiti og Skildpaddeøen(île de Tortue) – den er en gammel piratø. Der sejler en del små sejlskibe med huller i sejlet og en større sejlbåd fyldt med cirka 12 mand ombord. Senere ser jeg et sejlskib på afstand men det viser sig at være et meget lille sejlskib på en 2 meter med 2 mand ombord der er meget tættere på end jeg bedømmer det til. Vi går fra 4-7 knob de to dage – det blæser mere og mere op undervejs.

Menuen står på 2 mm koteletter og dagen efter på kæmpe tærøkalvekoteletter de er af en helt anden bedre kaliber – på andendagen er der store bølger men rødvin skal der til.

På aftenvagten slår vi ny hastighedsrekord på kortplotteren med 15,2 knob – det har helt sikkert hjulpet med de store bølger som man surfer på. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar