onsdag den 14. marts 2012

Cayman Islands

06.02.2012 Cienfuegos til George Town, Cayman Islands

Der er næsten ingen vind og sejlene blafre – motoren startes – irriterende. Vi prøver at tilpasse hastigheden så vi er tidligt nede ved George Town så vi sejler kun 3-4 knob. Det bliver kun til 36 timer med kurscomputeren funktionsdygtig så strejker drevne på roret igen. Spolerne fra Cienfuegos er ikke af samme kvalitet som de gamle og er smeltet sammen igen. Vi beslutter os for at bestille et par nye fra Raymarine – Thomas tager kontakt til Panamaafdelingen og den danske afdeling for at forhøre sig med levering.

07.02.2012 George Town

Vi ankommer til George Town ved 6-tiden om morgenen og kalder port control op. De henviser til nogle ankerbøjer ved piratskibene og hører om vi vil lave early check in for $85 – det synes jeg nu lyder lidt dyrt – men vi kan nu se på AIS'en at tre store cruise ships er på vej ind. Vi beslutter os for at lave early check in men da jeg kalder op igen er det for sent – de har allerede travlt med cruise ships. Vi skal modtage nye instruktioner kl 8:30.

Præcis 8:30 bliver vi kaldt op og vi skal følge port controls båd ind til kaj. På vej fra ankerbøjen kommer skruen forbi rebet til at fortøjre til – og bliver revet over. Vi lægger til og papirerne bliver udfyldt og Thomas går forbi immigrationen og fortoldning – vældigt let. Ved fralægning fra kaj slår jeg den ene tå på ventilationsrøret til motorrummet – det gør sindsygt ondt og det bliver ikke bedre – jeg håber virkelig bare det er et slag – den står på dykning i overmorgen. Det tror jeg nu ikke det er – den er enten kraftigt forstuvet eller brækket. Vi bliver fulgt ud af port controls båd igen men nu skal vi til en ankerbøje langt væk fra byen og langt væk fra land med vores langsomme gummibåd – øv øv. Der er ingen megayachts for anker – det er lidt utroligt for de fleste af dem vi har set har tilhørssted her – blandt andet Rising Sun på 138 meter som vi så på St. Thomas – mystisk.

Der kommer et par cruise ships til ind så der i alt ligger 5 cruise ships for anker – de har ikke nogen mole her som de andre store steder – derfor skal folk transporteres frem og tilbage med båd. Det betyder at der dagen lang er transportbåde der farer frem og tilbage til skibene.

Vi tager i land for finde blandt andet turistinformationen således at vi kan få booket dykningen på Little Cayman. Ellers går vi forbi posthuset der desværre er lukket lige da vi ankommer. Der er ingen skyline her eller fine glashuse til alle bankerne og finanshusene, der finder at en adresse på Cayman Islands er attraktivt – underligt. Vi ender med at spise på Hard Rock Café hvor vi får en glimrende men dyr burger – vi får også en souvenir med i form af et ølglas. Generelt er der turister alle steder, men hvis der kommer 10.000 i land fra cruise ships må de fylde lidt i byen.

Vi køber ind i et rigtigt fint supermarked – frugt og grønt har jeg aldrig set bedre! Men det er også overordentligt dyrt. Vi slipper fortøjningen kl. 16.30 og går for motor. Der er modvind hele vejen.

08.02.2012 Little Cayman

Vi går stadig for motor i modvinden – jeg forsøger på et tidspunkt at udnytte vinden men må give op efter en time eftersom jeg falder for meget af i forhold til kursen. Ved 5-tiden kalder jeg port control op på VHF'en men der er ikke noget respons – jeg kalder op igen lige inden vi lægger til men ingen respons. Vi lægger os derfor for anker i anchor bay – hvad vi ikke lige har tænkt på er at der er koralrev under os og det skulle ankret helst ikke ramme. Vi diskuterer heftigt om vi skal flytte ud til en ankerbøje eller blive – jeg fik at vide at ankerbøjerne nok ikke kunne holde os, men at have ankerkæden løbende henover koraller er heller ikke optimalt.

Det ender med at vi ringer til dykkerbutik for et telefonnummer til port control – vi får nummeret til Larry og ringer ham op. Han virker noget forvirret da vi får fat i ham – en båd og hvor skulle den ligge – det lykkes at få det forklaret og han siger at vi sagtens kan lægge til ved ankerbøjerne – "no worries".

Min tå er stadig dårlig – det hjalp bestemt ikke at gå rundt i George Town i går – så jeg bliver på båden mens Thomas og far tager til the village på den anden side af øen for at checke ind. Men det er ikke sådan lige at komme i land – der er kun en stor mole at lægge til ved og søen slår op ad væggen – det ser ikke let ud. Vi tager derind og det kan lade sig gøre at komme i land uden at nogen ender i vandet.

Der er en sti til den anden side af øen som Thomas og far følger. Undervejs ser de et par iguanaer – de er ikke helt små – en 70 cm. De skulle være over det hele på øen – og overgår i antal øens 112 faste beboere! De går noget rundt i den lille by inden de finder district office der ligger i et lille hus sammen med posthuset. Det er her Larry hører til – Larry undskylder at han ikke lige kender papirgangen, men det er ikke så tit at der kommer lystbåde forbi. Larry har tidligere arbejdet på store tankskib, hvor han var ansvarlig for losning af olie til mindre tankskib – det er lidt svært at forestille sig, da han bliver stresset over os, at hans mobile ringer 2 gange og at det snart er frokost. Larry siger at vi ikke kan uddeklarerer hos ham, men at det skal gøres på Brac Cayman. Thomas havde lovet at købe 4 frimærker til Morten og derfor går vi på posthuset. Da postdamen hører vi er ankommet med "privat yacht" vil hun gerne giftes med Thomas!! Thomas spørger hurtig efter førstedagskuverter og selvfølgelig har hun nogle (på et at de mindste posthuse og mindste postvæsener i verden har de selvfølgelig førstedagskuverter). Der er et større udvalg og sågar nogle der er reserveret til en lokal kunde. Inden vi afslutter handlen spørger hun igen til giftermålet.

På posthuset møder vi en af damerne fra dykkerbutikken Pirates Point Resort som vi har en aftale med i morgen ved molen i Anchor Bay til dykning i Bloody Bay – vi aftaler at vi bare sejler om til the village i morgen tidlig med gummibåden i stedet for at gummibåden skal ligge ved molen i Anchor bay.

Vi tager gummibåden om til Bloody Bay for at snokle – Gopro kammeraet er taget med og jeg sætter det på hovedet og tænder. Det fungerer sådan set fint – men linsen kommer til at være i vandoverfladen således at halvdelen af tiden er der filmet overvande og den anden halvdel under vandet – vi synes heller ikke billederne er superskarpe, men det kan være en indstilling et sted. Det er fantastisk klart vand og vi ser en nurseshark, rokker, stor grøn moræne og en kæmpe barracuda – lidt skæmmende faktisk. Derudover er der et væld af fisk – virkelig mange – det er som et akvarium. Udmattede tager vi tilbage til båden og gør os klar til dagen efter.

09.02.2012 Little Cayman

Afsted i gummibåden til landsbyen på den anden side af øen – vi kommer afsted lidt sent på den og vi gir den gas. Efter et stykke tid med god fart og fuldt lastet begynder propellen at brokke sig – den kører ikke rundt hvis man giver den gas så vi må tage en del af gassen. Det betyder jo at vi slet ikke når det til tiden og vi nok misser dykningen i dag.

Cirka tre kvarter forsinket kommer vi til flydebroen og dykkerne er i fuld gang med at fylde båden op med flasker og drikkelse. Det er slet ikke noget problem at komme med – de får en tilbage på resortet til at tage en medium og en large dykkervest med – så er vi klar – ingen problem. Vi får en lang introduktion med hensyn til maks. dybde, dekotid og gode råd om antal kilo bly vi bør have med.

De andre der er med har dykket hele ugen og bor på Pirates Point Resort – de kender hinanden godt – derudover er der en lokal med fra øen. Vi fortøjer i Bloody Bay til en ankerbøje ved stedet Blacktip og når vi er klar hopper vi i vandet med et langt skridt. Vi tager Gopro kameraet med ned men så snart jeg springer i vandet ryger det af hovedet og jeg får det aldrig på igen – det ender med at sidde i bæltet omkring maven. Der sidder det fint nok men filmen der bliver optaget er igen uskarp – det er irriterende.

Det meste af dette dyk går med at vi skal afbalanceres helt korrekt – så instruktøren korrigerer konstant. Ellers er det et fantastisk dyk med rigtig god sigt samt masser af farverige fisk og koraller. Først ser vi en skildpadde på afstand, dernæst kommer der en lige bag os – vi bliver lidt forvirret – men jeg når da at få rettet kameraet imod den.

Andet dyk er mere eller mindre som det første – denne gang tager jeg dog det alm. kamera med eftersom kvaliteten er væsentlig bedre. Her kommer der også en skildpadde forbi og vi ser en nurseshark på afstand – derudover er der mange mindre barracudaer.

De spørger om vi skal med i morgen – vi tænker noget over det – synes egentlig vi har set alt hvad vi ønsker at se men vi kommer ikke til så ultimativt et sted lige foreløbig – så i morgen skal vi på den igen – men denne gang henter de os bare på båden.

Tilbage i landsbyen går vi en tur – vi skal finde de der iguanaer – de skulle være over det hele. Vi kommer forbi en sandkirkegård hvor de fleste gravsteder er pyntet med et hvidt kors og der står et par palmer indimellem. Efter en kort gåtur er vi ved landingspladsen og posthuset. I butikken hvor vi køber et par t-shirts spørger vi hvor vi kan se iguanaer – over det hele siger de! Nede ved baren er det helt sikkert – vi går derned og får en caybrew og ser en 70 cm iguana der spiser gulerødderne der stillet ud til den. På tilbagevejen til gummibåden ser vi et par stykker til af samme kaliber.

Turen tilbage til Blue Marlin er lang med det langsomme tempo vi sejler med – det når da næsten at blive mørkt før vi er fremme.

10.02.2012 Little Cayman

Vi kan sove noget længere i dag inden vi skal være klar til afhentning fra båden. De er der 9:30, hvor vi tager tingene over i gummibåden og sejler over til dykkerbåden. Morten tager tilbage med gummibåden til Blue Marlin og tager snorkeludstyr på for at svømme over til dykkerbåden. Der er kun 5 meter over til dykkerbåden, så det havde nok ikke været nødvendigt med alt snorkeludstyret.

Dagen byder på den bedste dykning indtil videre med skildpadder, nurseshark, blacktip shark, kæmpe barracuda, hummer og mange rokker. Plus der er alle fiskene som papagøjefisk og sommerfuglefisk samt mange andre som vi ikke kan navnet på. I dag har vi kun det almindelige kamera med i en vandtæt beholder – jeg tager en fantastisk film af en skildpadde og et par hajfilm bliver det også til. Dykkerinstruktøren vi følger i dag er meget mere afslappet med hensyn til vores dykning – det er skønt. Det er helt stille i vejret og der er ingen nævneværdig strøm men det var det ikke i ugen før hvor det havde været noget vildere. Ben (som også er gæst) fra dykkerbåden nævner at han nok gerne vil sejle med til Panama – han får vores email og vil vende tilbage.

Vi får betalt og nu er det afgang mod Cayman Brac for at checke ud af Cayman Islands. Tre timer senere er vi ved Cayman Brac – der kommer en gummibåd fra en anden sejlbåd og siger de venter på os på land. Lidt tættere på er der en anden sejler der påråber os det samme – alle ved åbenbart vi er på vej. Det er nogle helt enestående øer på den måde – alle er meget imødekommende og alt virker afslappet og lige til. Papirarbejdet foregår nede på kajen – fem minutter efter er Thomas på vej tilbage i gummibåden. Vi fanger wifi ud for et resort – vi checker email og ser at Ben er klar til at tage med – vi må desværre meddele at vi er checket ud og at det ikke kan lade sig gøre. Vi har ellers brug en mand ekstra for selvstyren virker ikke – så det er håndstyring og man er stavnsbundet til roret. Man kan lige nå ned efter en funsize snickers, men så kan man også klare den natten igennem.

Nu går det sydpå mod Colon, men det er begrænset med vind og søen er behagelig.