mandag den 9. april 2012

Shelter Bay Marina, Colon, Panama

11.02.2012 Sejltur mod Colon
Der er stadig ingen vind og vi går for motor. Vi sætter fiskestængerne
ud for at fange et par tun – men der er ingen fisk i området vi
besejler i dag.
Thomas ser på checkin formular til Panama kanalen for at se om det kan
gøres smartere og vi kan vinde tid. Men vi kan åbenbart ikke gøre det
– det skal være en agent eller man kan møde op på kontoret.
Om aftenen blæser det op, men vi ender kun på 2 knob for sejl så gang
i motoren igen.

12.02.2012 -14.02.2012 Sejltur mod Colon
Vinden er gunstig for at sætte genakkeren op – så det går vi i gang
med. Der er en del der skal til for at gøre den klar – nedhalet i
stævnen skal trækkes ned til cockpittet, et skøde til hver side skal
ligeledes trækkes ned til cockpittet, der skal sættes et fald i toppen
af genakkeren og rebet til at trække posen af og på skal være på den
rigtige side. Det lyder meget let men rebene skal gå på den helt
rigtige måde for ellers bliver de viklet ind i hinanden eller
genakkeren kan finde på at lave timeglas.
Vi får den fint op men den er ikke meget for at stå rigtigt – der
kommer ikke rigtig vind i sejlet – det bliver justeret ind så den står
helt udspilet.
Til aften tager vi den for det blæser alligevel for meget – den kunne
jo blæse ud igen. Der er en del vind så den er næsten umulig at få ned
igen – selvom skødet slægges finder den på at stille sig fuldt
udblæst. Det lykkes til sidst – Thomas ser noget udmattet ud.
Vi sætter den op igen næste dag – vi sejler 6-8 knob med genakker,
storsejl og mesansejl. Til tider er det nødvendigt at falde af for
vinden og gå mere på lens.
Flyvefisk ser vi hele tiden og der lander et par stykker på dæk og
cirka 100 sømil ser vi endelig delfiner igen – det er lang tid siden
sidst. En enkel fugl i ny og næ kommer forbi – en har sågar klattet på
dækket.

15.02.2012 Ankomst til Colon
Vi nærmer os Colon og dermed indsejlingen til Panama kanalen og
antallet af skibe stiger eksplosivt for hver sømil vi kommer nærmere.
Det betyder at man skal være helt oppe på dupperne især når der ligger
en 80 skibe for anker udenfor indsejlingen og vi går for sejl. Radaren
er tændt og giver rigtig mange præcise ekkoer – således at vi kan se
afstanden til skibene – vi kan også se dem på AIS'en men det er nu
godt med to systemer.
Det bliver lyst henad 6-tiden og navigeringen lettes. Vi ser blandt
andet et Torm skib i en underlig brun/lilla farve og flere Maersk
skibe for anker. Efter vi er kommet inden for barrieren tager vi
sejlene ned og lister mod Shelter Bay Marina – vi regner med at ligge
for anker minimum indtil marinaen åbner. På vej hen til ankerplads ved
siden af en anden sejlbåd giver et Maersk skib et trut i hornet det må
næsten være da vi passerer – vi har ikke horn oppe endnu så vi kan
ikke svare tilbage. En anden sejlbåd råber os imidlertid op om at
marinaen kalder os på kanal 74. Planen laves om og vi går i marinaen –
der er masser af vand men der er ikke meget plads for enden af broerne
til at passere – vi kommer fint rundt og vi får lagt til ved C17 med
hjælp fra land – det er en af vores bedre landinger. Der er en finne
fra skibet Merilelu der giver en hånd – de søger en linehandler til at
komme igennem kanalen – så vi kan lige komme forbi deres båd om det er
noget og hvordan det nærmere forløb kommer til at være med at komme
igennem papirarbejdet og kanalen.
Vi går over til finnen efter vi er lagt til og får mange informationer
– de bruger blandt andet en agent – det er ikke helt vores plan men
det lyder nu let med en agent i stedet for at skulle fare byen rundt.
Vi får et telefonnummer til en Erick Galvez som de er tilfredse med.
Jeg forsøger at ringe til ham men det kommer ikke rigtigt igennem – vi
får et andet nummer som er bedre, men han tager den ikke. Der kommer
en anden agent forbi båden imens Thomas og far er oppe og finde ud af
det med papirerne – jeg sender agent Roy afsted til Thomas og far.
Efter Thomas og far er tilbage kommer Erick forbi og tilbyder sin
assistance – han er billigere end Roy, men er han ligeså dygtig? Vi
diskuterer ivrigt om vi skal have en agent og i så fald hvem. Vi
bliver hurtigt enige om at tage en agent og hvorfor ikke tage den
billigste – hvorfor skulle den dyre være bedre? Erick bliver vores
agent til $350.
Thomas og far går op til marinebutikken for at se hvad de har der –
det er ikke ret meget. Tidligt på aftenen går vi op på restauranten og
får et par drinks og spiser et ok måltid – de har ikke alle
desserterne eftersom de er løbet tør for flødeis!

16.02.2012 Shelter Bay Marina, Colon
Der er styr på det i marinaen - hver hverdag kl. 8 kører der en bus
ind til Colons storcentre – der ligger cirka 30 minutters kørsel fra
Shelter Bay Marina. Bussen er en som marinaen sørger for. Thomas og
jeg tager afsted – vi køber nogle småting i Novey og kigger efter
toaster for det har vi ikke ombord på båden. Selve storcentret er med
hegn rundt om og med mange vagter der bærer våben og skudsikre veste –
det føler vi os nu ikke mere sikre af – det hjælper heller ikke at der
står våben forbudt ind til butikkerne. Colon er desværre kendt for
bandeopgør og bandekriminalitet – i de dage vi er der når vi ikke ind
til bycentrum – efter hvad vi hører fra andre er der heller ikke noget
vi går glip af.
Vi køber ind i supermarkedet til de næste par dage og tager bussen
tilbage til Shelter Bay Marina. En time efter tager far og jeg bussen
ind til et ferriteria (isenkræmmer) – vi finder reservedele til
fortoilet og et par andre ting. Men hold da det tager lang tid hver
enkelt operation – der er en der tager imod ordren, en der finder
delen, en der skriver fakturaen, en i kassen og endelig en der
udleverer varerne. Vi bruger over en time på at købe de par småting.
Da vi kommer til butikken er lyset ikke tændt – heller ikke på lagret
hvor de går rundt med lommelygte for at finde tingene. Det er først da
chefen dukker op lyset bliver tændt – det må åbenbart kun tændes på
hans kommando.
Om aftenen spiser vi igen på restauranten der er fyldt op med andre
sejlere der skal igennem kanalen. Vi spørger efter isdesserter men de
må melde pas igen. Som en ekstra happening er der en krokodille i
marinaen - det regner man ikke lige med.

17.02.2012 Shelter Bay Marina, Colon
Det er fredag før karnevallet og vi skal ind til immigrationen i
Colon. Thomas står op kl. 3 for at ringe til Danmark – vi skal have
sendt nogle nye spoler til selvstyren til Panama. De kan ikke sende
dem fra Raymarine Danmark til Panama, så de må via fabrikken i
Skuderløse.
Vi er skrevet på buslisten, men det viser sig at bussen er proppet –
far bliver skidt tilpas og vil bare gerne ud igen. Vi kommer ud af
bussen men hvad nu? Marinaen er ikke rigtigt kommet i gang endnu – vi
får bestilt en taxa fra baren men det tager evigheder før den når
frem. Da han når frem har han et hold norske sejlere med som kørte mod
Colon for en time siden. Taxachaufføren Teddy fortæller til at starte
med at der har været brand i hans bil dagen før, dernæst at dem har
havde med i taxaen har været ude for et uheld på vej til Colon. Ved
passage af den forulykkede bil mangler det ene forhjul efter at den er
kørt ned i en fordybning i vejen.
Umiddelbart efter går der et dovendyr over vejen – Teddy stopper bilen
og jeg springer ud og filmer – det går dyret ikke hurtigere af. Vi
afventer at det kommer helskindet over vejen inden vi lister af.
Inde ved immigrationskontoret ligger der en kineserbutik på den anden
side af vejen der kan tage kopier og pasfotos – vi smutter lige derind
og får nogle gode pasfotos til immigrationen. Op til immigrationen som
vi aldrig havde fundet selv – vi går papirerne igennem og vi mangler
kopi af immigrationsstemplet i passet fra marinaen og en kopi af
cruising permit. Ned til kineseren og få taget et par kopier. Op til
immigrationen igen – vi har hørt meget om hvor besværligt det er, men
vi støder ikke på de ubehageligheder – det tager en time, men alt i
alt går det hæderligt.
Vi tager i storcentret og køber ind til weekenden hvor far tager med
Merilelu igennem Panama kanalen. Om aftenen laver vi mørbradbøffer til
$5/lb de smager helt vildt godt og med en flaske rødvin til bliver det
ikke bedre. Bagefter står den på drinks med isklumper som far købte i
baren – gode drinks. Propel tager vi af påhængsmotor så far kan købe
en ny i Panama City, hvor de skulle have en i Centro Marino på Av.
Nacional.

18.02.2012 Shelter Bay Marina, Colon
Far står frisk op og gør klar til afgang med Merilelu – det er godt
nok først kl. 12 der er påmønstring, men man skulle nødig komme for
sent.
Henad 10-tiden går Thomas og jeg i gang med at ordne fortoiletet – det
er en umulig opgave – det er i hvert fald umuligt at få toiletrenseren
forbi proppen – vi vælger derfor at skære røret over og påsætte en
slange et stykke i stedet for to 90° bøjninger. Det går egentlig ok
indtil vi med toiletrenseren får hul igennem bagfra – samtidig med at
der er tryksat med håndpumpen fra toilettet – det står ud over det
hele.
Den efterfølgende rengøring varer halvanden time og vi er klar til
dagens højdepunkt – kreoler marinerede kyllinger på grillen. Aftenen
sluttes af med filmen Motorcykel dagbog – som jeg har langtidslånt af
Charlotte – tak!
Fars tur igennem Gatun-sluserne forløber som planlagt – der er en
katamaran i midten og en enkeltskrogsbåd på hver side af katamaranen –
de går igennem sluserne i formationen centerchamber som er den mest
anvendte til sejlskibene. Alt går glat og de opankrer lige inde i
Gatun søen.

19.02.2012 Shelter Bay Marina, Colon
Merilelu får advisor ombord kl. 6:30 og sejler igennem Gatun søen.
Igennem San Miguel og Mariflores sluserne er bådene igennem bundet
sammen og ligger som centerchamber. De ligger for anker ved La
Playiata i Panama City ved 14:30 tiden og får afleveret dæk og
fortøjninger til Erick. Han tilbydes kost og logi for natten som han
tager imod med glæde.
Dagen på Blue Marlin går med at sætte det nyindkøbte horn i masten –
det skal helst sidde lige frem og det er næsten umuligt at måle sig
frem til. Der bliver lavet et par målinger som stemmer overens med at
det ser lige ud fra dæk – stregen sættes og det første hul bores. Det
er åbenbart boret med et for lille bor for når skruen skal skrues i
sætter den sig bare fast – en anden skrue knækker – nu skal der måles
op igen – træls! I andet hug lykkes det med et væsentlig større bor –
nu bliver det bare lidt skævt – cirka en mm. Til hornet skal der føres
et nyt kabel - det kræver blot et nyt 13 mm hul i masten og at fange
kablet ved foden af masten – det tager vel en halvanden time. Thomas
vil gerne føre det sidste stykke ned til VHF radioen ved kortbordet –
men det må blive i morgen – det er ikke ret langt, men jeg er helt mør
i kroppen og hovedet er kortsluttet.
Vi arbejder i stedet på at få kyllingerne på grill sammen med en gang
kartofler – kyllingerne får en 30 minutter så de har fået lidt længere
tid end i går hvor det kun var lige til øllet. Bagefter er der hygge
med Inception og guf – dårlig film og Thomas ser da heller ikke mere
end halvdelen før han lister i seng.

20.02.2012 Shelter Bay Marina, Colon
Thomas er igen tidligt oppe for at ringe hjem til Danmark ved 3-tiden
lokal tid for at høre hvor spolerne til selvstyren er henne – den er
desværre ikke ankommet til fabrikken endnu.
Senere på dagen trækker vi kablet fra foden af masten og ned til
kortbordet – det er langt fra ligetil – det sidder fast som sædvanlig
i flexrøret. Efter en del masen med kablet får vi det igennem og
tilslutter det til radioen – det bliver lige testet på laveste volumen
– det virker. En af de fede features ved at hornet sidder på radioen
er at det kan tågesignaler så man ikke skal tænke over det i en tåge –
der er nok med at holde udkig og holde øje med radaren.
Far skriver tilbage at marinebutikkerne i Panama City er lukket og han
tager en bus. Inden far er tilbage tager jeg bussen ind til
supermarkedet for at købe ind til de næste par dage. Der er en belgier
i bussen fra en skotsk båd som jeg falder i snak med – de er kun to
ombord – belgieren stod ombord i Las Palmas ikke fordi han ledte efter
en båd men fordi han mødte skotten og tog med for oplevelsen. Det
bliver en kedelig tur i storcentret for det er ikke meget, der skal
købes ind og selvom jeg bruger tiden i de andre butikker i centret er
det noget kedeligt. Ligesom de italienske kødboller og spagettien er
klar kommer belgieren forbi og spørger om vi kan komme med som
linehandler i morgen fordi de er blevet brændt af af dem de havde en
aftale med. Vi melder noget afvigende tilbage at det nok ikke kan lade
sig gøre, men at vi ville vende det på båden. Han kommer tilbage lidt
senere og vi melder definitivt fra.
Senere får vi kedelige drinks på restauranten, men denne gang har de
fået is så de kan lave æbletærte med is til os – endelig.

21.02.2012 Shelter Bay Marina, Colon
Thomas er igen tidligt oppe for at ringe til Danmark – pakken er nu
ankommet til fabrikken og sendes nu videre med DHL til Shelter Bay
Marina, Panama.
Det er i dag målermanden kommer forbi – han foretager en officiel
opmåling af båden til Panama kanal selskabet – han opmåler den til
68,57 fod – det betyder at vi skal af med $750 for gennemsejlingen og
at vi får en lods ombord i stedet for en advisor. Opmåleren spørger
ligeledes til en masse tekniske specifikationer som motorkraft,
propeldesign (højredrejet) og teknisk udstyr som AIS. Desuden spørger
han til hvilke formationer vi kan acceptere når vi skal igennem
sluserne – center chamber, til slæbebåd er ok men fortøjning til
sidevæggen accepterer vi ikke eftersom det ikke skulle være så let.
Ellers går dagen med at rengøre vinduer og udføre gummireparationer på
gummibåden. Vandtilførslen til elværket bliver blæst baglæns i
systemet og langt om længe er der en fornuftig gennemstrømning og det
er ikke udelukkende damp der kommer ud af udstødningen.
Lige inden solnedgang ankommer Street Car til marinaen – ikke på
pladsen ved siden af os men den næste igen – pladsen ved siden af os
er stadig ledig. Vi spæner over for at give en hånd med fortøjningerne
– for at hjælpe men ikke mindst for at opsøge linehandlers som vi
desperat mangler. De er mange ombord så der er en chance – vi lader
dem lige får fred inden vi spørger i morgen.
Menuen står på en gang tynde bøffer der desværre ikke kunne hamle op
med mørbradbøfferne fra sidst, men det havde de ikke mere af i
supermarkedet så jeg tog noget ryg. Vi laver igen de sædvanlige gode
drinks med isklumperne og den billige Cruzan rum.

22.02.2012 Shelter Bay Marina, Colon
Om formiddagen ankommer der en tysk besætning på en engelsk båd – de
er kun to på en 60 fods båd og det giver dem kvaler – de virker heller
ikke fortrolige med båden. Den får fuld gas både når de slår bak og
når de går frem - hele marinaen vågner op og enkelte på den næste bro
står klar med fendere da styrmanden taber kontrollen helt over båden
og er centimeter fra at støde ind i en stævn eller to. De får det
afværget og efter en del manøvrering lykkes det dem at komme
nogenlunde rigtigt ind til pladsen – Port Captain står på pladsen og
råber kommandoer til båden – men de kan ikke høre ham og gør ikke som
han siger – han ser desperat ud. Ved fortøjring til pladsen har de kun
nogle 10 mm liner som de fumler med – på et tidspunkt kaster de en
line i vandet fra stævnen, som de ikke har fat i og det synker. Port
Captain siger at det må de selv hente – Port Captain nævner ikke noget
om at der kan være krokodiller i havnen. De har sikkert prøvet det før
for de har ikke flere tykke liner tilbage. Det er meget fornøjeligt
men tillige skræmmende at de tør! Port Captain siger bestemt at når de
skal ud af marinaen skal de tage fat i ham lidt før – så de kan være
klar eventuelt med en gummibåd til at assistere. Kaptajnen fra Street
Car anmoder da Port Captain om linierne kan komme dobbelt eftersom de
ikke ser ud af meget – han virker stresset af situationen. Marinaen
falder herefter tilbage til fred og idyl.
Jeg tager fat i kaptajnen fra Street Car og forespørger om han har
nogle linehandlers vi kan låne for vores passage fredag til lørdag.
Det kan umiddelbart godt lade sig gøre – han har to svenske piger
ombord – vi må lige snakkes ved. Senere på dagen går jeg over til
båden for at forhøre mig og de to svenske piger sidder i cockpittet –
vi snakker lidt sammen og kanal gennemsejlingen og om det har
interesse. Det har interesse, men de skal lige have fundet ud af
hvordan det går med immigrationen – det er forståeligt nok. Jeg kommer
forbi Street Cat igen da kaptajnen er tilbage – de skulle til
immigrationen i morgen og hvis det går godt kan pigerne tage med
fredag – jeg kommer også lige ned i båden og Caroline konfirmere at de
er klar.
Ellers går dagen med at klargøre båden til Panama kanal sejladsen –
toiletter rengøres og agterkahytten klargøres til at pigerne kommer
ombord.
Far giver elværket den helt store omgang – topstykket og knastakslen
bliver taget af. Ventilerne bliver indstillet og topstykket bliver
efterspændt med den nye momentnøgle med skala. Efter det er samlet
igen er vi alle lidt spændte på om det hele er indstillet rigtigt –
start af motoren går fint – den kører bedre end inden den blev adskilt
plus at spændingen på 220 V er steget fra 180 V til 200 V. Udskiftning
af olie bliver en anden dag.

23.02.2012 Shelter Bay Marina, Colon
Der er bestilt køleteknikker til at fylde freon på køleskabet – de
møder op to mand og får lavet vakuum i beholderen inden de fylder
freon på men undervejs finder de ud af at de ikke er den rigtige freon
de fylder på beholderen og at de derfor bliver nød til at komme
tilbage i morgen.
Thomas og Morten tager på indkøb i Rey supermarkedet i ikke mindre end
5 timer og får handlet for 5400 kr. – det går forholdsvis let nu vi er
to – men der er nogle varer vi ikke kunne finde og frugt og grønt
gemmer vi til Panama City. Vi får en vogn hjem af Rey og de næste
timer går med at stuve varerne af vejen – det er som sædvanlig ikke
let – vi vil gerne have de ældste varer nærmest så vi bruger dem
først.
Udmattede efter en lang dag spiser vi på restauranten. I morgen sejler
vi igennem Panama kanalen – vi er lidt spændte – far beroliger os med
at det ikke er svært.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar