mandag den 25. marts 2013

Sydafrika - den 13. til 19. januar 2013

Søndag d. 13. januar 2013

Billede 1: Far og Else Marie foran mineskakten i "Gold Reef City".

Far og Else Marie hentede mig i lufthavnen midt på formiddagen. Vi tog ud til hotellet, hvor jeg hvilede mig lidt. Derefter tog vi ud til en forlystelsespark "Gold Reef City", som også havde en guldmine vi kunne komme ned i, dog kun 225 meter. Selve minen var 3.293 meter dyb, men alt var oversvømmet op til 225 meter. Og om et halvt år vil minen være total oversvømmet – ikke flere guidede ture. Alle 3 tog en tur i parkens vandruchebane og jeg nåede lige en tur i parkens vildeste ruchebane, hvorefter parken lukkede og vi tog tilbage til hotellet. Far afleverede den lejede bil, da vi den næste dag bliver afhentet og kørt ud til Kruger National Park. Vi spiste i et stort indendørscenter som lå i forbindelse med hotellet – vi fik en tallerken med 4 forskellige stykker kød (kudu, struds, bøffel, impala) alle 4 dyr lever vildt i Sydafrika. Tilbagelagt distance: 0 sømil. Sted: Johannesborg, Sydafrika. Motortid: 0 timer det sidste døgn.

Mandag d. 14. januar 2013

Billede 2: To giraffer.

Billede 3: To hvide næsehorn.

Billede 4: Flodhesten.

Billede 5: Leoparden.

Vi blev afhentet af en minibus, som skulle kører os ud til Kruger National Park – vi var de eneste passagerer. Det var en meget behagelig chauffør og vi ankom præcist som angivet i papirerne. Vi blev mødt af Frank, som var vores guide i Kruger National Park. Han skulle lige handle ind til de måltider, han skulle tilberede for os inde i parken og alt imens kunne vi lige spise en god frokost. Frank kom igen ligesom vi var færdige med at spise og vi tog af sted for at køre ind i Kruger National Park. Vi kørte i en åben, dog med tag, safari-konfigureret Toyota med plads til 9 gæster og en ranger (guide og chauffør), men vi havde den helt for os selv sammen med Frank. Vi kørte ind i parken ved "Phabeni Gate" og efter 10 minutters kørsel så vi allerede de første elefanter og så så vi giraffer, næsehorn, kuduer, impalaer og flodheste (mit favorit dyr). Frank var i radiokontakt med andre guider inde i Kruger National Park og han hørte, at en leopard var spottet, hvorefter vi kørte efter den – Frank sagde, at de andre dyr skulle vi nok få at se. Ganske rigtigt lå der en leopard i et træ meget tæt på vejen – hvilket held og imponerede syn. Yderligere den dag så vi en slange på 1,5 meter, samt en lille leopardskildpadde. Lige inden vi ankom til vores lejr "Lower Sabie Rest Camp" gjorde vi holdt ved en sø med en masse flodheste – flot syn. Vel ankommet til lejren, slappede vi lidt af, mens Frank tilberedte vores aftensmad. Vi nåede også lige en tur over til en lille købmandsbutik, hvor man kunne købe souvenirs og købmandsvarer. Lejren var indhegnet med elektrisk hegn og man kunne frit færdes ude også om natten. Spiste stor morgenmad på hotellet, frokost på Perry's Inn (opsamlingspunktet) og Franks aftensmad. Tilbagelagt distance: 0 sømil. Sted: Kruger National Park. Motortid: 0 timer det sidste døgn.

Tirsdag d. 15. januar 2013

Billede 6: Bøfler.

Billede 7: Elefanten.

Billede 8: Kamæleonen.

Billede 9: Løven.

Vi stod meget tidligt op og fik en enkelt kop kaffe og så af sted inden solen stod op. Frank var meget energisk med safari, så spise og sove kunne vi gøre på et andet tidspunkt – bare ikke i "hans" park – her skulle vi se dyr – hvilket også passede os fortrinligt. Vi var netop kommet for at se dyr. Om morgenen så vi 2 geparder og 2 løver i parring, samt bøfler (det vil sige vi har set de 5 store + geparder, hvilket så hedder de 6 specielle), giraffer, elefanter, gnuer, zebraer og en kamæleon. Frank tilberedte en stor morgenmad kl. 10 og vi tog af sted igen kl. 11:30 på vores eftermiddagssafari. Her så vi flodheste, strudse, en leopard og en flok løver, der jagede. Desuden kørte vi op på et udkigspunkt, hvor vi kunne se et imponerende landskab, en meget stor slette med bjerge i baggrunden. Vi kørte tilbage til lejren lige inden portene lukkede. Frank kokkerede igen aftensmad og vi gik tidligt i seng. Tilbagelagt distance: 0 sømil. Sted: Kruger National Park. Motortid: 0 timer det sidste døgn.

Onsdag d. 16. januar 2013

Billede 10: Frank foran hans bil sammen med hans udsøgte gæster.

Vi tog igen på en meget tidlig safari og så alle de 5 store: bøfler, løver, elefanter, leopard og næsehorn om morgenen. Frank var igen i radiokontakt med de andre guider i Kruger National Park og der var blevet spottet vilde hunde, men et godt stykke fra, hvor vi var. Derfor valgte Frank, stille og roligt at køre op imod stedet, hvor de vilde hunde var blevet spottet, mens vi stadig kiggede efter alle de andre dyr. Efter morgenmaden begyndte vi at kører ud mod den samme låge, som vi var kørt ind ad. Her så vi igen elefanter og giraffer. Desuden så vi jackaler, hyæner og det sorte næsehorn (meget sjældent), men desværre ikke de vilde hunde. Over de sidste 3 dage har vi også set en del forskellige fugle, inklusiv ørne, storke og gribbe. Ved middagstid blev vi flyttet over til et privat dyrereservat "Gomo Gomo Game Lodge" som ikke ligger inde i selve Kruger National Park, men lige udenfor i den store Kruger-park. Det var mere luxserøst end på "Lower Sabie Rest Camp" inde i Kruger National Park, men blev også kørt mere som en forretning. Ved ankomsten fik vi en velkomstdrink og blev indlogeret i vores luksushytte. "Lodgen" bestod af et hovedhus, hvor vi spiste og samledes for drinks og afslapning ved poolen eller søen. Omkring hovedhuset var placeret 6 luksushytter med stort badeværelse og aircondition. Området var mere eller mindre indhegnet – vi skulle have eskorte af en af rangerne, når vi gik frem og tilbage mellem hytterne og hovedhuset efter mørkets frembrud - også selvom vi kun havde 25 meter til hovedhuset. Vi kørte i en åben 4x4 Land Rover med plads til 9 gæster, en tracker (så efter dyr og dyrespor) og en ranger (guide og chauffør). Vi startede med at spise frokost, hvorefter vi tog på eftermiddagssafari.

Billede 11: Leoparden.

Billede 12: Flotte impalaer.

Først så vi en leopard liggende på jorden med et bytte, så kom en hyæne forbi og så fik leoparden travlt med at tage sit bytte op i et nærliggende træ, så hyænen ikke tog det. Senere samme eftermiddag så vi et næsehorn meget tæt på, vi var ikke mere end 3 meter fra det store dyr - imponerende. Ellers så vi nogle flotte han-kuduer, masser af impalaer, giraffer og bøfler. I løbet af dagen har vi fået følgende: først en kop kaffe, stor morgenmad á la Frank, stor frokost og stor aftensmad på Gomo Gomo Game Lodge. Tilbagelagt distance: 0 sømil. Sted: Kruger National Park / Den store Kruger-park. Motortid: 0 timer det sidste døgn.

Torsdag d. 17. januar 2013

Billede 13: Løve der æder bøffel.

Billede 14: De 2 flotte løve-brødre som fordøjer bøflen.

Billede 15: En afrikansk fiskeørn.

Igen meget tidligt op, så vi kørte ved solopgang – kl. 5:30. Kørte rundt et stykke tid uden noget særligt, men spottede så et par han-løver, som så ud til at jage. Vi fulgte efter dem et stykke tid og lige pludselig fór den ene løve af sted og vi fulgte efter, dog ikke helt så hurtigt som løven. Vi hørte et brøl og det næste vi så var, at løven kom med en bøffelkalv i munden. Da den ikke sprællede mere, blev kalven lagt på jorden og løven satte efter moren, men måtte opgive at nedlægge hende og vendte tilbage til den nedlagte bøffelkalv. Løven gik over i en lille lund med kalven i munden for at fortære den – den anden han-løve (som var hans bror) stødte til og hjalp med fortæringen. Broderen havde et dårligt ben og var derfor totalt afhængig af, at hans bror kunne skaffe dem begge føde. Vi sad længe og så dem fortærer kalven, som de ikke var helt enige om, hvordan skulle fordeles. Det var meget spændende og imponerende – vores guide sagde, at det var sjældent man faktiske så, hvorledes byttet blev nedlagt og han havde kun set det 2 gange før. Vi kørte tilbage "lodgen" for at spise morgenmad. Jeg gik med på en bushwalk lige efter morgenmaden, hvor vi så forskellige mindre ting, såsom biller, efterladenskaber fra elefanter, et termitbo og en krokodille, som lige havde tage en forholdsvis stor fisk i søen som "lodgen" ligger ud til. En krokodille kan nøjes med at spise en gang om året. Efter lidt afslapning tog vi på eftermiddagssafarien, hvor vi igen så til løverne, men de lå bare og fordøjede bøflen – ikke så meget aktion som om morgenen. Så igen næsehornet og en stor bøffelfolk med meget små kalve. Stor morgenmad, stor frokost og stor aftensmad på Gomo Gomo Game Lodge. Tilbagelagt distance: 0 sømil. Sted: Store Kruger park. Motortid: 0 timer det sidste døgn.

Fredag d. 18. januar 2013

Billede 16: Et par gribbe.

Billede 17: Gomo Gomo Game Lodge.

Tidligt op på morgensafari, så ikke rigtigt noget - desværre. Så "kun" 4 ud af de 5 store på Gomo Gomo Game Lodge – manglede elefanterne, som vi så i massevis inde i Kruger National Park. Tog tilbage til Johannesborg med minibus – som var stopfuld og ringere service end på udturen. Far lejede en bil i lufthavnen og kørte ind til vores hotel i centrum af Johannesborg – det var billegere end at tage taxi og offentlig transport var blevet frarådet. Det var 2 forskellige oplevelser – turen med Frank inde i selve Kruger National Park og opholdet på Gomo Gomo Game Lodge. I Kruger National Park så vi en masse dyr sammen med Frank, som også lyttede meget til vores ønsker og hvilke dyr vi ville se. Vi var også alene med Frank som guide i hans store 9 personer jeep – til gengæld måtte man kun køre på vejen inde i Kruger National Park. Hos Gomo Gomo Game Lodge måtte man køre overalt, hvilket rangerne også gjorde og det betød, at man kunne komme helt tæt på dyrene. Til gengæld var der færre dyr og rangerne gik ikke helt ligeså meget op i safarien som Frank. Det var en rigtigt god kombination for os og en rigtig stor oplevelse. Morgenmaden var den store på Gomo Gomo Game Lodge, ingen frokost og aftensmaden fik vi på hotellet. Tilbagelagt distance: 0 sømil. Sted: Den Store Kruger Park / Johannesborg. Motortid: 0 timer det sidste døgn.

Lørdag d. 19. januar 2013

Billede 18: Svømmepøl på 24. etage midt i Johannesborg – Det er far ham med hatten.

Bor på "Protea Hotel Parktonian All-Suite" i centrum af Johannesborg med svømmepool og putting green på 4 huller på 24. etage – sejt. Efter en god morgenmad besøgte vi Constitution Hill. Til frokost kørte vi ud til Melville, som er et lidt pænere boligkvarter for de "hvide" med en spisegade. Efter en god burger tager vi i lufthavnen, hvor far og jeg flyver til Durban - tilbage til båden og Else Marie flyver sammen med Hildur og Ebbe tilbage til Danmark. Båden så fin ud efter 14 dage alene. Morgenmad på hotellet, frokost i Melville og aftensmaden var en øl og chips på båden til filmen "Mænd der hader kvinder". Tilbagelagt distance: 0 sømil. Sted: Johannesborg / Durban. Motortid: 0 timer det sidste døgn.