onsdag den 12. juni 2013

Brasilien, Amazon - den 24. til 31. marts 2013

Søndag d. 24. marts 2013

Billede 11: Det andet bord og gaden set fra vores bord på garage-baren.

Den store rengøringsdag på Blue Marlin om formiddagen. Om eftermiddagen går vi ind til det store indkøbscenter, hvor far og jeg var dagen før. Det åbner først klokken 14 på søndage og lukker klokken 22. Først i boghandlen, finder en engelsksproget guidebog over Amazonfloden, men desværre ingen kort. Vi splittede op, far gik til frisøren, Markus så sig omkring og jeg handlede slik til næste sejladstur og så mig omkring. Vi gik fælles tilbage til marinaen. Vi planlagde at spise på en restaurant, vi havde set på udvejen – som var stopfuld efter kirketiden. Da vi kom tilbage til restauranten var den lukket og klokken var 17:30. Vi forhørte os hos naboen og de informerede, at resturanen ville åbne igen klokken 19. Vi besluttede at tage en øl på en af de lokale garage-barer. Efter øllen gik vi en tur i området og vi fik bevæget os ned af nogle af de mindre belyste baggader. Vi blev mødt af en flok unger – omkring 20 – som meget gerne ville tale med os og de var også meget interesseret i et påskeæg som far havde køb til Else Marie. Man kunne se cellofanet stikke op af posen – lidt afslørende. Samtalen med ungerne var dog meget vanskelig, da vi ikke kunne portugisisk og de ikke kunne engelsk. Til sidst blev vi flugt ud af en af mødrene og en del af ungerne. Moren forklarerede, at området ikke var sikkert for sådan nogle som os og hun fulgte os helt hen til marinaens port. Vi sagde farvel med kindkys og så gik vi op til vores restaurant for at spise. Restauranten var stadig ikke åben, men de ville gerne servere en øl i ventetiden. Efter lidt tid kunne vi bestille mad og det smagte godt. Morgenmaden var brød og ost, is til frokost og aftensmaden var grillet kød på den lokale restaurant. Tilbagelagt distance: 0 sømil. Sted: Belém, Marina B&B. Motortid: 3 timer det sidste døgn.

Mandag d. 25. marts 2013

Billede 12: Markus får overrakt sit sejladsbevis.

Markus får overrakt sit sejladsbevis lige efter morgenmaden, da han afmønstrer Blue Marlin. Jeg og Markus tager indtil byen – Markus flytter på hotel og jeg skal tjekke ud. Først hos politiet, hvor de taler fint engelsk, dernæst hos havnemyndighederne, hvor de taler mindre engelsk – alt går nemt og hurtigt. Dernæst besøger jeg turistkontoret – ikke så anvendeligt, men får dog en adresse på en butik, som sandsynligvis har et kort over Amazonfloden. På vejen går jeg også lige forbi hovedposthuset i Belém. De har en specielafdeling for filateli, men ingen førstedagskuverter med datostemplet frimærker på. De havde godt nok førstedagskuverter, men uden firmærker og stempel. Måske de har et andet system med hensyn til førstedagskuverter. Jeg finder nogle fine frimærker til at sætte på førstedagskuverterne og får også stemplet dem med dags dato – næsten en førstedagskuvert. Køber kort i den anbefalede butik, eller nærmere en kiosk, men havde dog kort over de brasilianske provinser Para og Ampada. Far gør rent på båden i hans afdeling og går i bad for Else Marie er lige på trapperne. Far tog ud til lufthavne for at hente Else Marie, men kom tomhændet tilbage, da Else Marie var blevet forsinket med flyveren allerede fra Kastrup. Else Marie havde sendt en fin e-mail til far omkring forsinkelsen, men far havde jo ikke lige tjekket sin e-mail inden han tog i lufthavnen. Efter den skuffelse tog vi op og handlede ind til turen gennem Amazondeltaet, stuvede det ned i Blue Marlin og derefter tog vi i land for at spise på den samme restaurant som dagen før. Morgenmaden var gryn og yoghurt, is til frokost og aftensmaden var grillet kød på den lokale restaurant. Tilbagelagt distance: 0 sømil. Sted: Belém, Marina B&B. Motortid: 3 timer det sidste døgn, for ladning af batterier.

Tirsdag d. 26. marts 2013

Billede 13: Kirken "Basílica de Nossa Senhora de Nazare" i Belém.

Billede 14: Krokodillen og skildpadderne i Zoobotanisk have. Krokodillen fik nye "forsyninger" hver dag ;-)

Far tager igen i lufthavnen, denne gang meget tidligt – Else Marie ankommer kl. 01:35 fra Fortelaza. De kommer begge tilbage til båden, dog uden Else Maries kuffert. Om morgenen kommer Markus lige forbi for at hente sin sovepose, som han havde glemt, og bliver lige til morgenmaden. Vi tager alle ind til "Basílica de Nossa Senhora de Nazare", som er en af de største kirker i Brasilien. Den er flot udsmykket og viser, at Belém engang har været en rig by (rigdommen kom af naturgummi). Herefter skiltes vi med Markus og vi fortsatte hen til en Zoobotanisk have. Haven var meget tilgroet og vi fik en fornemmelse af at være i junglen. Af dyr så vi jaguar, krokodiller, skildpadder, aber, firben, kæmpeodder, men ikke den annoncerede anakonda (bygningen, som husede den, var under renovering). Herefter gik vi hen på en restaurant og fik et par sandwichs og en jordbærkage. Jordbærkagen var ligesom derhjemme – så den var god. Tog tilbage til båden for at slappe lidt af. Om aftenen gik vi op på vores sædvanlige restaurant. Grillet kød, med ris, spagetti, pomfritter og lidt salat. Besøgte også lige isbutikken inden vi tog gummibåden ud til Blue Marlin. Morgenmaden var brød og ost, frokost på en fin cafe og aftensmaden var grillet kød på den lokale restaurant. Tilbagelagt distance: 0 sømil. Sted: Belém, Marina B&B. Motortid: 3 timer det sidste døgn, for ladning af batterier.

Onsdag d. 27. marts 2013

Billede 15: Stor edderkop ombord på Blue Marlin. Den blev straks efter billedet vippet i vandet.

Far og Else Marie tager i lufthavnen for at hente Else Maries kuffert som er ankommet til Belém. Dernæst tager de forbi "Naval Base" i Belém, som er nær lufthavnen, for at købe søkort over de floder, vi planlægger at sejle ad. Det er lidt besværligt at købe søkortene, da området er militært og i princippet skulle pengene indbetales i en bank, men de accepterer at modtage kontanter, hvilket letter ekspeditionen meget. Jeg fixer det tilstoppede toilet foran. Det tager tid og rengøringen må vente til vi kommer på floden. Vi går i bad, tjekker ud ved marinakontoret, som giver den sidste dag gratis og tager en sidste øl i marinaens sail-in-bar. Det går rimmeligt nemt at tage ankrene op, dog er der en del strøm, men det går. Vi kommer af sted kl. 14:30 for motor. Vi sejler igen forbi Beléms havnefront. Far og Else Marie laver mad – bøffer med råstegte kartofler. Morgenmaden var brød og ost, øl til frokost og aftensmaden var bøffer med råstegte kartofler. Tilbagelagt distance: 57 sømil. Sted: Belém og sejlads mellem Belém og Macapa i Amazondeltaet. Motortid: 10 timer det sidste døgn.

Torsdag d. 28. marts 2013

Billede 16: Blue Marlin på Brevesfloden, en biflod til Amazonfloden.

Stille sejlads på Brevesfloden mod Breves, en by på 80.000 indbyggere. Har kun genuaen oppe, mesanen og storsejlet er pakket ned i leasy-baggen. En enkelt regnbyge kommer forbi. Jeg rengør det forreste toilet. Vi kastede anker omkring klokken 16 og er nu spændte på om det kan holde og om vi kan få det op igen den næste dag, da vi har hørt, at det kan være svært i Amazonfloden. Vi så søkøer svømme rundt om os, men meget svære at fotografere, da de kun lige er oppe efter frisk luft. Vi ligger tæt på Amazonjunglen og vi kan høre fugle, insekter og frøer. Ankeret holder fint, men strømmen vender i løbet af natten og ankervagten slår alarm – jeg er oppe for at tjekke og alt ser fint ud. Morgenmaden var gryn og yoghurt, appelsin til frokost og aftensmaden var hakkebøf med kartoffelmos og tomatsalat. Tilbagelagt distance: 82 sømil. Sted: Brevesfloden i Amazondeltaet. Motortid: 15 timer det sidste døgn.

Fredag d. 29. marts 2013

Billede 17: Shell-tanken i Breves. Betjener både vand- og landkunder.

Vi tager ankeret op kl. 7:30 og sejler ind mod Breves. Spiser morgenmad undervejs og glider stille forbi Breves, som ser meget lukket ud. Det er også lang fredag, så det er nok derfor. Vi vælger at sejle forbi i et roligt tempo. Lige efter Breves er der nogle højspændingsledninger spændt over floden. Det ser spændende ud og vi sejler så tæt på den ene mast som muligt, for at få største gennemsejlingshøjde og vi sejler under med en stor afstand op til ledningerne. Der kommer mange små både ud til os, uden at det endnu er gået op for os hvad de vil. De viser os ikke noget eller siger noget – de kigger bare – ligesom vi kigger interesseret. Vi ser et par lyserøde delfiner, de er oppe 4 til 5 gange, hvorefter de er væk. De var ikke lige så elegante som almindelige delfiner, men meget interessant at iagttage. Vi lader ankeret løbe ud i et sving på 17 meter (ved udmundingen af Furo Paraucu – en lille biflod til Furo Dos Macacos) – igen kommer søkøerne op – igen mange gange, men meget kortvarigt og vi når ikke at tage et billede. Da mørket falder på begynder en stor symfoni med frøer og der er mange flere end i går, men vi er også kommet længere ind i junglen. Morgenmaden var brød og ost, et æble til frokost og aftensmaden var bøffer på grillen med kold kartoffelsalat - lækkert. Tilbagelagt distance: 36 sømil. Sted: Først Brevesfloden og så Furo Dos Macacos i Amazondeltaet. Motortid: 12 timer det sidste døgn.

Lørdag d. 30. marts 2013

Billede 18: Fem små både som ligger og venter på Blue Marlin på Amazonfloden.

Billede 19: To drenge i en lille trækano.

Billede 20: En familie som nysgerrigt følger passagen af Blue Marlin.

Billede 21: Et typisk hus ved Amazonflodens bred, med et lille savværk til venstre.

Vi tager ankeret op kl. 7:30 og sejler videre ad floden, der er mellem 100 og 200 meter bred. Regnskoven går helt ud til bredden og står som en mur på 10-15 meter. Vi hørte flere forskellige fugle denne morgen. Spiser morgenmaden undervejs. Hele formiddagen er temmelig regnfuld og jeg tager en skyller i regnen. Vi ser igen de lyserøde delfiner. Vi ser det samme mønster gentage sig fra i går, der kommer en masse små trækanoer og småbåde ud til os – de vinker og nogle af dem kigger genert på os. Der bliver også taget en del billeder, af dem som har mulighed herfor og det er meget få. Jeg tror ikke, der kommer ret mange lystbåde forbi her, men selvfølgelig ville vi også kigge og tage billeder, hvis vi så en lille trækano sejle igennem de danske farvande. Alle dem vi har mødt har været meget positive og imødekommende – de smiler og vinker igen, hvis vi vinker. Nogle af drengene prøver at padle med os i de små trækanoer. Far tager et bad i en af de store skyller. Vi kaster anker ved sammenløbet af 2 floder – Rio Arama Grande og Furo Matamata Grande. Der er igen søkøer, som hilser os velkommen, som på de to foregående ankerpladser. Denne ankerplads er lidt isoleret i forhold til de 2 foregående. Vi spiser aftensmad og ser filmen "Den Skaldede Frisør", som far har fået i fødselsdagsgave af Else Marie. Morgenmaden var gryn og yoghurt, melon til frokost og aftensmaden var spagetti med kyllingekødsovs. Tilbagelagt distance: 36 sømil. Sted: Furo Dos Macacos og Furo Matamata Grande i Amazondeltaet. Motortid: 9 timer det sidste døgn.

Søndag d. 31. marts 2013

Billede 22: Det fine påskemorgenbord med far og Else Marie til bords.

Billede 23: Sejlads på Amazonflodens bifloder med regnvejr i sigte.

Billede 24: Jeg med sydvest i det omskiftelige og til tider regnfulde vejr.

Vi tager ankeret op kl. 7:30 og sejler videre af floden Furo Jacarezinho, som ikke er kortlagt hele vejen, så det bliver lidt spændende. Spiser påskemorgenmad undervejs med blødkogte æg og chokolade-påskeæg. Else Marie havde dog klogelig valgt at konvertere chokolade-påskeæggene til far og jeg til fine Signal T-shirts hjemme fra Danmark. Vejret er heldigvis klaret lidt op i forhold til dagen før og solen titter lidt frem ind imellem. Sejler tæt forbi en kirke, som holder gudstjeneste. Men vi forstyrre gudstjenesten, da vi sejler forbi, idet flere af kirkegængerne hænger ud af kirkens vinduer for at se det flotte skib Blue Marlin. Vi sejler op til en lille landsby og videre ind ad floden, men vender om, da vi ikke har tid til videre opdagelse. Sejler ud på Rio Jacare Grande og op på en lille side flod for at kaste anker – Furo Do Mangue. Generelt har vandet været 28°C, men indbyder ikke til en svømmetur, da vandet er brunt. Morgenmaden var påskemorgenmad, melon til frokost og aftensmaden var bøffer med Hasselbalch kartofler og tomatsalat, samt dåse-ananas til dessert. Tilbagelagt distance: 49 sømil. Sted: Furo Jacarezinho, Rio Jacare Grande og Furo Do Mangue i Amazondeltaet. Motortid: 10 timer det sidste døgn.