onsdag den 12. juni 2013

Brasilien, Cabedelo - den 1. til 15. marts 2013

Fredag d. 1. marts 2013

En almindelig sejladsdag med ikke så meget vind. Vi kan ikke sætte gennakkeren, da den er revnet midt på sejlet. Far løsner gearskiftet til motoren, således vi nu igen kan anvende motoren - dejligt. Det har vi ikke kunnet de sidste 3 dage, lidt ærgerligt hvis én smutter overbord. Morgenmaden var gryn og yoghurt, frugt til frokost og aftensmaden var kyllingebryster med kartoffelmos med majs, samt hvidkålssalat med grønne ærter. Tilbagelagt distance: 129 sømil. Sted: Mellem St. Helena og Ascension Island i Det sydlige Atlanterhav. Motortid: 0 timer det sidste døgn.

Lørdag d. 2. marts 2013

Billede 1: Passage af Ascension Island.

Går forbi Ascension Island i højt solskin og med 6 knob over grunden. Herefter lægger vi kursen mod Cabedelo i Brasilien, hvilket vi næsten kan holde op (lænsekrydser). Morgenmaden var brød og ost, frugt til frokost og aftensmaden var sydafrikansk pie. Tilbagelagt distance: 157 sømil. Sted: Passage af Ascension Island i Det sydlige Atlanterhav. Motortid: 0 timer det sidste døgn.

Søndag d. 3. marts 2013

En sædvandlig sejladsdag. Morgenmaden var gryn og yoghurt, frugt til frokost og aftensmaden var fiskefileter med bagte kartofler. Tilbagelagt distance: 167 sømil. Sted: Mellem Ascension Island og Cabedelo (Brasilien) i Det sydlige Atlanterhav. Motortid: 0 timer det sidste døgn.

Mandag d. 4. marts 2013

Fik en eftermiddagsdrink (gin og tonic) med chips. Meget fin stjernehimmel, helt skyfrit og klart vejr. Morgenmaden var brød (nybagt af far og hans bagemaskine) og ost, frugt til frokost og aftensmaden var spagetti med kødsovs og hvidkålssalat med oliven. Tilbagelagt distance: 180 sømil. Sted: Mellem Ascension Island og Cabedelo (Brasilien) i Det sydlige Atlanterhav. Motortid: 1 time det sidste døgn, for at lade batterier.

Tirsdag d. 5. marts 2013

Billede 2: Matthew bliver trimmet.

Tidligt om morgen havde far forsøgt at tage stjernehøjderne, men ligesom det var tid (nautiske tusmørke) blev det overskyet og projektet blev udsat til næste morgen. Matthew "klippede" sig selv med trimmeren på 6 mm – det blev kort, men passer godt til Matthew. Fik en eftermiddagsdrink (mammy) med oliven og chips i anledning af Axels fødselsdag. Morgenmaden var gryn og yoghurt, frugt til frokost og aftensmaden var pølser med kartoffelmos og hvidkålssalat – det sidste salat i denne omgang. Tilbagelagt distance: 174 sømil. Sted: Mellem Ascension Island og Cabedelo (Brasilien) i Det sydlige Atlanterhav. Motortid: 1 time det sidste døgn, for at lade batterier.

Onsdag d. 6. marts 2013

Billede 3: To sømænd spejder efter lyserøde vandmænd.

Matthew så nogle vandmænd med en rygfinne på – ganske lyserøde – de ligner mest legetøj. Desværre har vi ikke kunne fotografere dem endnu. Håber vi ser flere i morgen. Så yderligere 2 skibe – en tanker og et containerskib – de første skibe siden Ascension Island. Spiste i dag den sidste frugt til frokost, men det er også meget godt gået med frisk frugt i 25 dage til fire personer – nu må vi gå på drinks og chips. Morgenmaden var brød (nybagt af far and hans bagemaskine) og ost, frugt til frokost og aftensmaden var svinekoteletter med bagt kartoffel og bønner i tomat. Tilbagelagt distance: 144 sømil. Sted: Mellem Ascension Island og Cabedelo (Brasilien) i Det sydlige Atlanterhav. Motortid: 1 time det sidste døgn, for at lade batterier.

Torsdag d. 7. marts 2013

Matthew gjorde cockpittet rent og Markus dækket. Matthew så igen de lyserøde vandmænd med rygfinne. Far lavede vand med watermakeren. Jeg tømte septiktanke om natten og alle tanke blev tømt. Ellers bare en almindelig sejladsdag. Morgenmaden var gryn med yoghurt, dåsefrugt til frokost og aftensmaden var kylling i karry med nudler. Tilbagelagt distance: 146 sømil. Sted: Mellem Ascension Island og Cabedelo (Brasilien) i Det sydlige Atlanterhav. Motortid: 0 timer det sidste døgn.

Fredag d. 8. marts 2013

Billede 4: Endnu en flot solnedgang.

En sædvandlig sejladsdag. Morgenmaden var brød og ost, frugt til frokost og aftensmaden var pulverkartoffelmos + kyllingebryster. Tilbagelagt distance: 149 sømil. Sted: Mellem Ascension Island og Cabedelo (Brasilien) i Det sydlige Atlanterhav. Motortid: 1 time det sidste døgn, for at lade batterier.

Lørdag d. 9. marts 2013

En sædvandlig sejladsdag. Fik drinks og chips for fejringen af 1 år og 5 måneder siden vi forlod Hundige Havn og 1 måned siden drengene forlod Cape Town. Morgenmaden var gryn og yoghurt, dåsefrugt til frokost og aftensmaden var pulverkartoffelmos + pølser. Tilbagelagt distance: 155 sømil. Sted: Mellem Ascension Island og Cabedelo (Brasilien) i Det sydlige Atlanterhav. Motortid: 1 time det sidste døgn, for at lade batterier.

Søndag d. 10. marts 2013

En sædvandlig sejladsdag. Morgenmaden var brød og ost, frugt til frokost og aftensmaden var pulverkartoffelmos + svinekoteletter. Tilbagelagt distance: 136 sømil. Sted: Mellem Ascension Island og Cabedelo (Brasilien) i Det sydlige Atlanterhav. Motortid: 1,5 time det sidste døgn, for at lade batterier.

Mandag d. 11. marts 2013

Billede 5: João Pessoas skyline set fra Atlanterhavssiden. Overraskende stor by!

Billede 6: Matthew og Markus på stranden ved Cabedelo.

Ankomst til Cabedelo om formiddagen. Vi tjekker ind hos havnefogeden, som anbefaler at vi først tager til myndighederne den næste dag, da de skal tages fra morgenstunden. Vi går straks i gang med de projekter/opgaver vi hver især har ved ankomst og specielle opgaver (ting som skal laves ved båden). Der er internet i marinaen, som virker OK, så det er dejligt. Matthew, Markus og jeg kører med havnefogeden op og hæver penge på en tankstation, der ligger omkring 2 km væk fra marinaen. Der er også en strand som ligger ud til Atlanterhavet, hvori Matthew lige tager en svømmetur. Går tilbage til marinaen, hvor far allerede er godt i gang med hans projekter. Jeg begynder på nogle af mine, tiden løber og inden vi kommer af sted er det blevet lidt sent for at spise til aften. Drengene er gået lidt tidligere og ville selv spise. Først prøver far og jeg marinaens spisested, men de har meget lidt at byde på og den anden lokale restaurant er åbenbart en frokostrestaurant som nu er lukket. Vi går over på et turistmarked, hvorfra vi har kunnet høre høj musik hele eftermiddagen, men også der er næsten alle restauranterne lukket. Vi finder dog en enkel restaurant som stadig har åbent. Næste udfordring er at menukortet er på portugisisk, med enkelte overskrifter på engelsk og tjeneren kan ikke et hak engelsk. Vi bestiller næsten i blinde og det bliver lidt spændende, hvad vi får. Maden der kom, var heldigvis spiselig og vi blev godt mætte. Går tidligt i seng og det er varmt, da luften er stillestående. Morgenmaden var gryn med yoghurt, ingen frokost og aftensmaden var på en lokal turist restaurant. Tilbagelagt distance: 66 sømil. Sted: Cabedelo i Brasilien. Motortid: 3,5 timer det sidste døgn.

Tirsdag d. 12. marts 2013

Billede 7: Marinaen og João Pessoa set fra Blue Marlins mastetop. Far er fotograf.

Billede 8: Blue Marlin set fra mastetoppen. Far er fotograf – Bemærk foden.

Vi tog alle af sted til myndighederne kl. 8:00 med taxi, da det blev anbefalet af marinaen. Først kørte vi til immigrationen, som ikke lå langt fra marinaen – måske 4 km. Men det tog tid – altså ventetid og vi kom først tilbage til båden kl. 12:00. I morgen tager jeg selv til told- og havnemyndighederne for at klare det sidste. Tilbage på båden havde far og jeg hver vores projekter, mens drengene tog i byen for at handle ind til det næste stræk. Det tog lang tid at handle ind og ligesom drengene kommer tilbage, går far og jeg over og spiser i den lokale turistgade, ligesom aftenen før. Efter et godt aftensmåltid går vi tilbage til båden, hvor Markus og Matthew stadig er, men ligesom vi kommer, går de op i byen (landsbyen). Der er en hjemmebar med et billardbord. Matthew kommer hjem omkring midnat og Markus kommer hjem med 2 piger omkring kl. 2:30. Han bliver lagt i seng af pigerne, hvorefter pigerne forlader ham, under lidt protester fra Markus. Morgenmaden var gryn og yoghurt, ingen frokost og aftensmaden var igen på en lokal turist restaurant. Tilbagelagt distance: 0 sømil. Sted: Cabedelo i Brasilien. Motortid: 0 time det sidste døgn.

Onsdag d. 13. marts 2013

Billede 9: Jeg sidder i toget på vej til João Pessoa.

Billede 10: Klosteret "Conjunto Franciscano" i João Pessoa.

Billede 11: Altertavle i klosteret "Conjunto Franciscano".

Billede 12: Far ude at soppe i Det sydlige Atlanterhav ved João Pessoas mondæne strand.

Jeg tager til told- og havnemyndighederne inde i selve Cabedelo, som ligger 10 km fra marinaen med taxa til 170 kroner retur. Først er det tolderne, som taler fint engelsk og er meget hjælpsomme. Dernæst er det havnemyndighederne, hvilket egentlig også går nemt. De kan dog ikke tale så meget engelsk og selvom vi sejler den næste dag, kan jeg ikke få klaret papirgangen denne dag. Det vil sige at jeg skal komme igen dagen efter – lidt surt. Jeg er allerede tilbage i marinaen omkring kl. 10. Far og jeg beslutter at tage indtil João Pessoa med toget. Matthew bliver tilbage og Markus ligger og sover da vi tager af sted. Vi tager lokaltoget, som går lige indtil den gamle bydel af João Pessoa. Slentre afslappet rundt og ender i klosteret "Conjunto Franciscano". Smutter lige forbi en mobilbutik, hvor far køber et taletidskort. Spiser frokost i en park tæt på den lokale regeringsbygning. Frokosten er buffet efter vægt. Dernæst går jagten efter førstedagskuverter og vi finder da også hovedpostkontoret, men køen er mega lang og projektet udsættes. Tager en taxa ud til stranden og den mere mondæne del af byen. Spiser is på en selvservice isbar, hvilket også er farligt, da man lige skal prøve den ene og den anden is og tilhørende drys i mange varianter. Vi splitter op - far køber gaver til Else Marie og jeg leder stadig efter førstedagskuverter, dog uden held. Mødes igen for at spise på en fin fiskerestaurant, som far havde spottet. Vi får en rigtigt god fisk, men der går lidt kludder i bestillingen af vin og derfor ender vi med at få en afkølet rødvin, hvilket til vores store overraskelse passer rigtigt godt til fisken. Så alt i alt en god oplevelse. Jeg havde på min solotur spottet en McFlurry-butik og med den for øje går vi målrettet til et stort butikscenter. Skuffende havde de ingen McFlurry (for sent på aftenen) og vi måtte nøjes med en isvaffel. Tager en taxa hjem til marinaen, efter en rigtigt god afslapningsdag. Der er ingen hjemme på båden, da vi kommer hjem. Jeg går op i gaden for at finde Markus og Matthew i hjemmebaren – drikker et par øl og går hjem i seng. Matthew og Markus kommer lidt senere. Morgenmaden var gryn med mælk, fin frokost i den gamle bydel og aftensmaden var på fin fiskerestaurant med rødvin. Tilbagelagt distance: 0 sømil. Sted: Cabedelo i Brasilien. Motortid: 0 timer det sidste døgn.

Torsdag d. 14. marts 2013

Billede 13: Lågen ud til vores flydebro - sikkerhedsniveauet var højt ;-). Blue Marlin ligger for enden af broen.

Billede 14: Marinaen set fra vandet ved afsejlingen fra Cabedelo.

Det er udklareringsdag. Jeg står lidt tidligt op, går i bad, tager lidt morgenmad og gå op til toget, som skal køre mig ud til havnemyndighederne i Cabedelo. En togtur på 15 minutter og koster 1,5 krone, væsentlig mindre end taxaturen i går. Jeg går hen til havnemyndighederne og får stemplet papirerne, således at vi kan sejle. Jeg når også lige at få købt nogle fødselsdagsgaver til far, da vi måske ikke er ankommet til vores næste destination, Belém, inden fødselsdagen oprinder. Da jeg kommer tilbage til båden omkring kl. 11, ønsker Matthew at afmønstre Blue Marlin, grundet nogle personlige problemer. Matthew og jeg tager en taxi til immigrationsmyndighederne, selvom det er tæt på deres middagspause. Matthew (ligesom vi andre) har ved ankomsten fået 90 dage visum og har derfor ingen problemer med at blive 1 uge og derefter flyve hjem til Sydafrika, som er hans plan lige nu. Jeg får et dokument, hvor antallet af mandskab på Blue Marlin er nedskrevet fra 4 til 3, det tager dog noget tid, både grundet sprogvanskelighederne og at deres intranet er brudt sammen. Han ender med at skrive dokumentet i hånden. Med sprogvanskelighederne får vi hjælp af nogle af guds udsendte, en gruppe mormoner fra USA, som er på et 2-årigt missioneringsophold i Cabedelo, som også er hos immigrationsmyndighederne for at klare nogle visumforretninger. Matthew og jeg tager tilbage til båden, hvor Matthew pakker og forlader skibet. Jeg tjekker ud hos marinaen og vi sejler ud af floden for motor kl. 14. Alt imens alt dette papirarbejde stod på, har far færdiggjort reparationen af storsejlet (limet og syet lommerne til de 2 øverste sejlpinde). Far nåede alle sine projekter og jeg nåede næsten alle mine projekter inden afgang. Vi lægger et nyt vagtskema, da Matthew ikke længere er om bord: far 06-10, Markus 10-14, jeg 14-18, far 18-22, Markus 22-02 og jeg 02-06. Maden må vi tilberede på skift. Morgenmaden var gryn og mælk, ingen frokost og aftensmaden var spagetti med kødboller på dåse – nemt og hurtigt, dog ikke sindsoprivende lækkert. Tilbagelagt distance: 66 sømil. Sted: Mellem Cabedelo og Belém i Det sydlige Atlanterhav. Motortid: 1,5 time det sidste døgn.

Fredag d. 15. marts 2013

En ganske almindelig sejladsdag. Markus så store delfiner ude foran – de var med os omkring 5 minutter. Om natten forsøgte jeg at tømme tanke, hvilket også gik godt med gråvandstanken og septiktanken til det forreste toilet, men til bagerste toilet skal jeg bruge trykluft, så det må vente til senere på dagen. Med trykluften går det fint og jeg får også tømt septiktanken til det bagerste toilet. Morgenmaden var brød og ost, ananas til frokost og aftensmaden var hakkebøffer med bløde løg og bagte kartofler, samt hvidkålssalat, alt sammen tilberedt af far – det smagte lækkert. Tilbagelagt distance: 194 sømil. Sted: Mellem Cabedelo og Belém i Det sydlige Atlanterhav. Motortid: 0 time det sidste døgn.