tirsdag den 12. marts 2013

Det indiske Ocean og Mauritius - den 14. november til 1. december 2012

Onsdag d. 14. november 2012

Natten gik fint, dog ikke så meget vind. I løbet af formiddagen blev det besluttet at sætte gennakken for at øge farten. Vi skød 1,5 knob mere med gennakken, så det var rigtigt godt, men vi så at der kunne være et problem med at få gennakken ned igen. Problemet var at faldet til gennakken havde snoet sig under sætningen og derved var posen som vi trækker ned over gennakken, når den skal ned, også snoet. Hele dagen forsøgte vi at rette problemet, men uden held. Om aftenen tog vi gennakken ned, med næsten fuld motorkraft for at mindske trækket i gennakken, mens vi tog den ned uden posen. Det gik godt og ingen smuttede i vandet. Vi nåede ikke at lytte til radioen kl. 18:30, så det må vente til i morgen. Lidt ustadig vind, men ingen regnbyger. Morgenmaden var den store med æg og dram (fejring af ikke flere malariapiller – jeg har dog stadig 10 stk. tilbage – dem gemmer jeg til senere), ingen frokost andet end lidt frugt og aftensmaden var nudelsuppe med brød. Tilbagelagt distance: 156 sømil. Sted: Det indiske Ocean. Motortid: 0,5 timer det sidste døgn.

 

 

Torsdag d. 15. november 2012

En sejladsdag uden de store oplevelser. Alle var lidt trætte efter maset med gennakkeren dagen før. Vi sendte en SMS over Mini-C'en til den amerikanske båd med info om vores position, vind og vejr. Vi kunne ikke sende den over satellittelefonen, da den for tiden ikke virker – lidt øv. Vi lyttede med kl. 18:30 og fik fat i deres positioner, men ikke så meget andet. Lidt mere vind end i går og ingen regnbyger. Morgenmaden var den simple, ingen frokost andet end lidt frugt og aftensmaden var frikadeller med kartofler og stuvet hvidkål. Tilbagelagt distance: 166 sømil. Sted: Det indiske Ocean. Motortid: 0 timer det sidste døgn.

 

 

Fredag d. 16. november 2012

Ikke de store oplevelser, jeg satte fiskestangen, men fik kun to hug og det var det. Vi gik også lidt for hurtig til at jeg kunne få fisken ind på dæk. Ellers havde vi stor badedag på båden – det var dejligt og Ebbe mente vi blev helt nye mennesker. Vi lyttede igen til radioen, men det er lidt svært at høre noget, dog vi fik fat i deres positioner. De nævnte ikke noget om vores meddelelser og derfor må vi konkludere at de ikke er nået frem. Morgenmaden var den store med æg, ingen frokost andet end lidt frugt og aftensmaden var den samme som dagen før. Tilbagelagt distance: 175 sømil. Sted: Det indiske Ocean. Motortid: 3 timer det sidste døgn – nyt forsøg med at lade batterier med hovedmotoren – vi fik over dobbelt så mange Ah med hovedmotoren, som med elværket, men brændstofforbruget er også højere med hovedmotoren sammenlignet med elværket.

 

 

Lørdag d. 17. november 2012

Om natten passerede et temmelig stor fragtskib – 339 meter langt og 55 meter bredt – kun 1 sømil fra os. Vi havde ikke set skibe i de sidste 24 timer. Jeg lavede regnskab for Cocos Keeling og opdaterede det store regnskab. Jeg fiskede nogle timer, men ingen hug i dag. Om aftenen så far en blue marlin springe 3 gange op af vandet lige ved siden af vores båd – den var ca. 1,5 meter lang – den skulle nok lige se hvordan en stor blue marlin så ud. Morgenmaden var den simple, ingen frokost andet end lidt frugt og aftensmaden stod på pizza. Tilbagelagt distance: 174 sømil. Sted: Det indiske Ocean. Motortid: 0 timer det sidste døgn.

 

 

Søndag d. 18. november 2012

Bare en sædvanlig sejladsdag. Satellittelefonen virker stadig ikke. Morgenmaden var den store med dram (halvvejs til Mauritius), ingen frokost andet end lidt frugt og aftensmaden stod på bøffer, kartofler, grønsager og sovs. Tilbagelagt distance: 159 sømil. Sted: Det indiske Ocean. Motortid: 0 timer det sidste døgn.

 

 

Mandag d. 19. november 2012

Bare en sædvanlig sejladsdag. Satellittelefonen virker stadig ikke. Morgenmaden var den simple, ingen frokost andet end lidt frugt og aftensmaden stod på nudelsuppe med brød. Tilbagelagt distance: 169 sømil. Sted: Det indiske Ocean. Motortid: 3 timer det sidste døgn – ladede batterier.

 

 

Tirsdag d. 20. november 2012

En stille nat og dag. Vi satte gennakker, nu i en forbedret udgave håbede vi, men det viste sig, at gennakkeren havde det samme problem som for 6 dage siden. Vi kunne ikke trække posen ned over gennakkeren ved nedtagning og derfor anvendte vi samme princip som sidst. Plat læns og godt gas på motoren, så kunne vi snildt få gennakkeren ned og igen ingen smuttede i vandet. Der er stadig et problem med vores satellittelefon, det er ved at være lidt irriterende. Morgenmaden var den store med friskbagt brød, ingen frokost andet end lidt frugt og aftensmaden stod på kyllingebryster med kartofler og hvidkålssalat. Tilbagelagt distance: 139 sømil. Sted: Det indiske Ocean. Motortid: 0 timer det sidste døgn.

 

 

Onsdag d. 21. november 2012

Vi har store dønninger på 60 til 80 meter lange, men kun 3-4 meter høje. Far så delfiner om aftenen, ikke de små, men de store. De var ikke længe på besøg, kun lige to spring. Vi satte igen gennakkeren og endnu en gang i en ny version og denne gang forbedret viste det sig. Vi beholdte gennakkeren oppe hele natten. Far lyttede efter de 2 amerikanske både på kortbølgeradioen, men uden held. Der er stadig et problem med vores satellittelefon. Morgenmaden var den simple, ingen frokost andet end lidt frugt og aftensmaden stod på spagetti med kødsovs. Tilbagelagt distance: 140 sømil. Sted: Det indiske Ocean. Motortid: 0 timer det sidste døgn.

 

 

Torsdag d. 22. november 2012

Billede 1: Far tager stjernehøjderne.

Vi havde gennakkeren oppe hele natten. Vi så mere trafik i løbet af natten – flere større fragtskibe. Om morgenen havde far og Ebbe taget stjernehøjderne og fundet vores position, men den stemte ikke helt overens med vores GPS. Både far og Ebbe mente det var tid til at få vores GPS kalibreret, da fejlvisningen var mere en 10 sømil. Jeg tror nu mere, det var en fejl i de fundne stjernehøjder. Meget lidt vind og derfor valgte vi at starte motoren om eftermiddagen.

Billede 2: En glad Thomas og hans skipjack, mens Ebbe beundrer fisken.

Efter en storslået middag med nudelsuppe og brød stod det på filmforevisning, først prøvede vi "Mission Impossible 4", men der var en fejl på DVD'en 20 minutter inden i filmen. Dernæst prøvede vi "Hangover Part II" – det gik bedre, men efter 20 minutter var der bid på min stang og filmforevisningen blev afbrudt. Jeg hev en 5 kg skipjack (tun familien) ind, den gik dybt og der skulle kæmpes. Yderligere kom en sejlbåd forbi midt ude i Det indiske Ocean – vi havde radiokontakt med ham. Han sejlede alene, startede fra Darwin og målet er Durban – et temmelig langt stræk. Han kommer fra Houston, Texas og planen er at han sejler jorden rundt på 18 måneder, hvilket er hurtigt. Vi planlægger 20 måneder, hvilket også er hurtigt. De andre sejlere vi har mødt på sejlturen planlægger fra 2,5 år og op. Vi talte lidt sammen over radioen og det endte med at vi mødtes så tæt, at vi talte sammen over rælingen. Satellittelefonen virker igen – dejligt. Morgenmaden var den store med bacon og spejlæg, ingen frokost andet end lidt frugt og aftensmaden stod på nudelsuppe med brød. Tilbagelagt distance: 129 sømil. Sted: Det indiske Ocean. Motortid: 6 timer det sidste døgn.

 

 

Fredag d. 23. november 2012

Ebbe så i løbet af natten nogle lysende fænomener på 1-1,5 meter i diameter – vi er lidt i tvivl om hvad det var. Far og jeg mente Ebbe havde fået sejlerkuller og skulle snarest i land eller måske han har haft pandelygten på da han kiggede ud over rælingen. Om formiddagen satte vi igen gennakkeren og sejlede for sejl resten af dagen. Sent om eftermiddagen havde vi kollisionskurs med et stort fragtskib på 333 meter lang og 53 meter bredt – lidt større end os. Vi var under sejl og afventede hans manøvrering – ca. 2 sømil fra os foretog han et relativt skrap drej til hans styrbord på ca. 50 grader – stadig med fuld fart. I vores opfattelse en lidt drastisk manøvrering, han kunne bare have ændret sin kurs et par grader til bagbord og gået bag om – det så ud som om at de opdagede os lidt sent. Far hørte igen de 2 andre amerikanske både over kortbølgeradioen, men det var lidt svært at høre deres positioner, fik dog fat i den ene, som ligger bag ved os. Morgenmaden var den simple, ingen frokost og aftensmaden stod på tunbøffer med kartofler og hvidkålssalat. Tilbagelagt distance: 125 sømil. Sted: Det indiske Ocean. Motortid: 11 timer det sidste døgn.

 

 

Lørdag d. 24. november 2012

Billede 3: Rodrigues Island. Bemærk det spejlblanke hav.

Meget stille nat og på Ebbes vagt gik vi over på motor og resten af døgnet lige omkring 20 timer. Så land for første gang i 13 dage og det var Rodrigues Island, som hører under Mauritius. Blev kaldt op af kystvagten omkring vores intentioner. Vi oplyste det de bad om og kystvagten ønskede os fortsat god rejse. Vi fik vores første advarsel om en tropisk storm på Mini-C'en (vores vejrinformations- og nødmeldingssystem) – den ligger 780 sømil bagved os og med dens nuværende hastighed kan den ikke nå os før vi ankommer til Mauritius. Morgenmaden var den store med bacon og spejlæg, ingen frokost og aftensmaden stod på tunbøffer med kartofler og hvidkålssalat. Tilbagelagt distance: 115 sømil. Sted: Det indiske Ocean. Motortid: 20 timer det sidste døgn.

 

 

Søndag d. 25. november 2012

Billede 4: Fin sejlads med gennakkeren.

En nat for motor. Vi havde store badedag, for at tømme vores ferskvandstanke. Det sidste ferskvand vi havde i tankene var lidt misfarvet og vi valgte derfor at tømme dem inden det nye vand fra watermakeren (laver ferskvand fra søvand) kom i. Morgenmaden var den simple, frokosten var en long drink med chips og aftensmaden stod på bøffer med kartofler, grønsager og sovs. Tilbagelagt distance: 123 sømil. Sted: Det indiske Ocean. Motortid: 11 timer det sidste døgn.

 

 

Mandag d. 26. november 2012

En sædvanlig sejladsdag. Under morgenmaden var far dog ikke tilfreds med udvalget af oste (kun en almindelig skæreost) og derfor købte han en "Danish Blue" ud af bådens lager, således han kunne spise "Danish Blue" når han ville. Det bliver spændende at se om myteriet spreder sig til resten af mandskabet, altså Ebbe. Morgenmaden var den store med en fælles ost og en privat ost, ingen frokost og aftensmaden var spagetti med kødsovs. Tilbagelagt distance: 120 sømil. Sted: Det indiske Ocean. Motortid: 0 timer det sidste døgn.

 

 

Tirsdag d. 27. november 2012

Billede 5: Ebbe og jeg på La Capitaine du Port.

Vi ankom til Mauritius' nordøstlige hjørne og sejlede ned langs vestkysten, hvor indklareringshavnen Port Louis ligger. Vi sejlede ind til toldkajen, som oplyst over radioen, for at indklarere. Der opstod dog et lille problem med Ebbes indrejse, da hans pas udløb om mindre end 6 måneder. Immigrationsofficeren var imidlertid flink og lod Ebbe rejse ind i Mauritius, men han mente bestemt vi skulle undersøge det for vores næste destination, Reunion. Efter endt klarering sejlede vi over til marinaen, som ligger i et nyudviklet havnefrontområde og meget centralt i byen. Vi tjekkede ind i marinaen, som havde gode faciliteter til lave priser. Vi havde fra toldkajen spottet en McDonald's og gik derfor målrettet efter en McFlurry og gratis internet. Efterfølgende gik vi en tur i byen og tog en øl på Lambic, som er øens første mikrobryggeri, og de serverede en dejlig lokalbrygget øl. Mauritius ser meget mere rigt ud end f.eks. Indonesien, få scootere/knallerter, flere biler og mere organiseret. For aftensmad endte vi på Le Capitaine du Port som anbefalet på Tripadvisor for deres seafood-platte – rigtigt god mad. Simple grynmorgenmad, rester af spagetti med kødsovs til frokost og aftensmaden på Le Capitaine du Port. Tilbagelagt distance: 71 sømil. Sted: Det indiske Ocean. Motortid: 7 timer det sidste døgn.

 

 

Onsdag d. 28. november 2012

Billede 6: Ebbe og far på "Aapravasi Ghat"-komplekset.

Stod op, da vi vågnede af os selv. Undersøgte og bestilte dykning og billeje, bilen ville blive leveret næste middag på havnen. Jeg undersøgte også hensyn til indrejse på Reunion og ifølge Noonsite er det påkrævet med 6 måneders gyldigt pas. Heldigvis ligger der et dansk konsulat i byen, hvilket kan forlænge Ebbes pas, hvis de vil. Vi gik op i byen først for at finde det danske konsulat, hvilket var lidt svært, men til sidst lykkedes det og vi talte med en sekretær, da konsulatet i princippet var lukket allerede kl. 12. Det blev aftalt at Ebbe skulle komme igen næste formiddag og forhåbentlig få passet forlænget. Vi besøgte en meget lille skibudstyrsbutik, hvor vi mest købte ind til den store fiskekonkurrence fra Reunion til Sydafrika – Ebbe og jeg har aftalt at tidligere fangster ikke tæller og derfor starter vi på en ny og afgørende fiskekonkurrence fra Reunion. Far fandt også et lille sy-sted, som kunne sy vores Dannebrog og dækket til bordet i cockpittet. Vi fandt også posthuset, hvor vi købte frimærker og jeg førstedagskuverter. Smuttede lige forbi McDonald's for en milkshake, for at fortsætte ud til Aapravasi Ghat – et World Heritage site. Her kom over ½ million indiske arbejdere igennem, efter slaveriets ophør, fra 1849 til 1923. Arbejderne blev placeret rundt på Mauritius' sukkerrørsplantager og andre Britiske kolonier. Dernæst gik vi tilbage og drak en øl ved havnefronten og gik på Original Grill House og spiste store bøffer. Sluttede af på kasino, hvor Ebbe fordoblede hans indsats. Stor morgenmad, milkshake til frokost og endelig store bøffer på Original Grill House. Tilbagelagt distance: 0 sømil. Sted: Mauritius, Det indiske Ocean. Motortid: 0 timer det sidste døgn.

 

 

Torsdag d. 29. november 2012

Billede 7: Ebbe og jeg foran Blue Marlin i Caudan Marina i Port Louis.

Stod op, da vi vågnede af os selv. Spiste en simple grynmorgenmad. Gik op i byen til Blue Penny Museum, som udstiller 2 af verdens dyreste frimærker. For at skåne dem, blev de kun belyst i 10 minutter en gang i timen, men i ventetiden kunne vi se en interessant udstilling om Mauritius' historie og udvikling, både generelt og indenfor postvæsenet. Ebbe gik på Det kongelige danske Konsulat for at forlænge gyldigheden af sit pas, hvilket også lykkedes mod en behørig betaling. Vi modtog vores bil på havnen og kørte op til en gammel plantagegård fra kolonitiden, Eureka. Gården blev bygget i 1830'erne og er bevaret som dengang og giver derfor et godt indtryk af en plantageejers boligforhold. I baghaven gik vi ned til nogle mindre vandfald. Efter Eureka kørte vi op til Grand Baie, hvor vi gik en tur og fik drinks med udsigt over bugten. Grand Baie var et udpræget turistområde, med mange butikker og restauranter. Vi ledte efter et godt spisested, men alle var lidt dyre og vi endte på en kineske restaurant – en af fars ynglingsrestauranter ;-). Efter aftensmaden kørte vi hjem til Blue Marlin i Caudan Marina. Tilbagelagt distance: 0 sømil. Sted: Mauritius, Det indiske Ocean. Motortid: 0 timer det sidste døgn.

 

 

Fredag d. 30. november 2012

Billede 8: De 5 store stingrays.

Vi stod tidligt op og kørte kl. 7:45 mod Flic en Flac for at dykke. Vi havde 2 gode dyk, med en god dykkerinstruktør som bl.a. viste os stonefish, lionfish og languster. På det sidste dyk så vi 5 store stingrays, den største var 2,5 meter lang og de 4 andre lidt mindre. Vi kom meget tæt på og far kunne røre 2 af dem. Det var meget spændende. Efter dykningen kørte vi mod Mahébourg af kystvejen. Undervejs så vi et vandfald og besøgte et rumdestilleri, men det lukkede desværre lige som vi kom. Vel ankommet til Mahébourg gik vi en tur i byen, hvor Napoleon vandt sit eneste søslag for Frankrig mod England. Vi så Notre Dame des Anges kirken og spise lokalt inden vi kørte hjem. Dog løb vi ind i et lille problem, da samtlige benzinstationer i Mahébourg var lukkede og benzinlampen i bilen nu havde lyst de sidste 30 km. Vi blev anbefalet at køre de første 10 km af turen hjem og dreje af ved lufthavnen, fordi den benzinstation havde længe åbent. Vi kørte og ankom kl. 21:05 og da vi igen kørte kl. 21:10 fra benzinstationen slukkede de lyset. Vi var de sidste kunder den dag – lidt heldigt. Vi fik en øl i cockpittet, da vi var kommet tilbage til båden. Simpel grynmorgenmad, ingen frokost og god aftensmad på La Colombe i Mahébourg. Tilbagelagt distance: 0 sømil. Sted: Mauritius, Det indiske Ocean. Motortid: 0 timer det sidste døgn.

 

 

Lørdag d. 1. december 2012

Billede 9: To store Mærsk containerskibe ved Port Louis observeret ved udsejlingen.

Vi stod op, da vi vågnede af os selv. Jeg forsøgte at udklarere uden at skulle sejle over til toldkajen. Udfortoldningen gik igennem uden problemer, men immigration og agrikultur gik ikke og vi aftalte kl. 15:00 ved toldkajen. Imens var far og Ebbe ud at handle ind til vores næste lange kryds til Sydafrika fra Reunion. Conny fra Amygdala kom forbi og vi udvekslede e-mailadresser. Vi mødte Amygdala på Cocos Keeling. De havde haft en god tur fra Cocos Keeling til Mauritius, en tur på 17½ dag. Vi gjorde samme tur lige under 16 dage – lidt hurtigere. Jeg var igen på Blue Penny Museet, for at se om man kunne købe frimærker til mine postkort. Det kunne man ikke, men nu havde de til gengæld fået en fin replika af begge de gamle frimærker og dem kunne jeg ikke stå for. Bilen blev afhentet af biludlejningsselskabet – god service. Jeg tjekkede ud hos marinaen og vi spiste en god frokost på Le Capitaine du Port inden vi sejlede over til toldkajen til kl. 15:00. Selvfølgelig var hverken immigrationen eller agrikulturen parate. De kom dog begge indenfor 45 minutter og i mellemtiden anvendte vi de sidste penge på en frugtplatte med is. Tilbagelagt distance: 45 sømil. Sted: Mauritius, Det indiske Ocean. Motortid: 4 timer det sidste døgn.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar