Søndag d. 2. december 2012
Billede 1: Ebbe ved roret, mens vi sejler forbi det sydøstlige hjørne af Reunion.
Sejladsdag med god vind. Vi havde planlagt at gå ind i St. Pierre på Reunion, som andre sejlere havde anbefalet på Noonsite (en hjemmeside for langturssejlere). Vi sejlede øst/syd om Reunion, da det var den korteste distance til St. Pierre. Her så vi bl.a. hvorledes lavastrømmene var løbet ud i havet fra den aktive vulkan, Piton De La Fournaise, som findes i det sydøstlige hjørne af øen. Med den gode vind ankom vi til St. Pierre omkring kl. 14:30 og kaldte havnen op inden vi gik ind. Havnefogeden oplyste at vi ikke kunne ikke gå ind grundet vejret – kraftig pålandsvind og høj sø. Vi besluttede at fortsætte til Le Port, 30 sømil nordligere. Vi ankom kl. 21:30, hvor vi lagde os ved fiskerikajen, som angivet i annalerne. Vi fik den store morgenmad, ingen frokost og nudelsuppe til aftensmad. Tilbagelagt distance: 133 sømil. Sted: Det indiske Ocean mellem Mauritius og Reunion. Motortid: 2 timer det sidste døgn.
Mandag d. 3. december 2012
Billede 2: Bjerglandsbyen, Cilaos, i det gamle kæmpestore vulkankrater, Cirque de Cilaos. Det tog 2 timer ad meget snoede veje (over 400 sving) at komme op til Cilaos i 1200 meter over havet.
Vi gik over til havnefogeden for at tjekke ind på Reunion. Han var meget hjælpsom med indklareringen. Han ringede bl.a. til tolderne og aftalte, at de ville komme til båden kl. 11. Yderligere hjalp han med billeje og indlogering i nærheden af den aktive vulkan, vi skulle se på Reunion. Han foreslog også, hvilke stop vi kunne gøre undervejs på turen. Vi gik tilbage til båden og pakkede vores ting til udflugten. Tolderne kom og indfortoldningen gik let. Til Ebbes store ærgrelse bemærkede de ikke en gang forlængelsen i hans pas. Bilen blev også leveret og kl. 1 kørte vi ud i Reunions flotte landskab. Vejnettet på Reunion er af meget høj standard, lidt nyere og bedre end i Danmark. Første stop på vejen var et gammelt vulkankrater, Cirque de Cilaos, som bød på meget flot natur og en øl i bjerglandsbyen, Cilaos.
Billede 3: Ebbe og far som nyder en øl i Cilaos.
Herefter kørte vi mod vores indlogering, hvor vi ankom netop til spisetid. Vi tog fællesmenuen ved fællesbordet – slet ikke dårligt. Alle de andre var franskkvinder/mænd. Vi fik en bakke med morgenmaden over i vores hus, da vi skulle tidligt af sted næste morgen. Dagens morgenmad var den simple grynmorgenmad, ingen frokost og aftensmaden var kylling/and med ris og linsesuppe - fællesmenuen. Tilbagelagt distance: 0 sømil. Sted: Reunion, Det indiske Ocean. Motortid: 0 timer det sidste døgn.
Tirsdag d. 4. december 2012
Vi stod meget tidligt op – klokken 1:30 – spiste lidt morgenmad, og kørte kl. 2. Efter en times kørsel i regnvejr og tåge nåede vi stedet, hvor vi skulle påbegynde vandreturen ud til vulkanen, Piton De La Fournaise. Der var meget få biler og ingen gjorde sig parat til at vandre. Vi steg ud af bilen, men vurderede, at vi ville vente til andre begyndte at gå og at vejret var klaret lidt op. Vi sov lidt i bilen. Kl. 6:30 begyndte vi vores tur til vulkankrateret. Vejret var stadig ikke for godt, let regn og tåge. Stedet hvor vi begyndte var på kanten af et gammelt vulkankrater, som kollapsede for 4.700 år siden. Diameteren af den gamle vulkankrater er 8 km og inden i midten ligger den aktive vulkan vi skal se. Vi gik ned af en trappe på 527 trin, ca. 300 højdemeter for at stå på den størknede lava. Vegetationen var meget sparsom og blev meget mindre jo længere væk fra den gamle kraterkant vi kom. Det lignede lidt et mars- eller månelandskab. Regnen holdt op, men vi var stadig indhyllet i skyer. Efter 2½ time kom vi op på vulkankraterkanten, men vi kunne desværre ikke se krateret grundet skyer. Vi gav skyerne en ½ time til at forsvinde, men det gjorde de ikke og vi påbegyndte turen tilbage ad samme vej. Vejret klarede noget op på tilbagevejen og vi kunne faktisk se siden af den nye vulkan og plateauet med den størknede lava. I alt gik vi omkring 14 km og 800 højdemeter. Vi var tilbage ved bilen kl. 13:30. Lige da vi skulle til at køre, var toppen af vulkanen fri af skyerne, lidt ærgerligt.
Billede 4: Far og jeg står på den gamle kraterkant foran Piton De La Fournaise efter besøg på dens top.
På vejen tilbage kørte vi forbi en ostebutik i en mindre landsby (anbefalet af Lonely Planet), hvor vi fik hjemmelavede oste med flute – dejlig frokost. Herefter kørte vi om på østsiden af Reunion, for at se de lavastrømme som var løbet ud i havet, som vi også så ude fra vandet. Vi så også kirken Notre Dame des Laves i Piton Ste-Rose, hvor lavaen var løbet udenom kirken i 1977, hvilket bliver betragtet som et mirakel. Det sidste lavastrøm som var nået ned til havet var i 2007. Udbruddene i 2008, 2009 og 2010 var ikke nået helt ned til vandet.
Billede 5: Kirken "Notre Dame des Laves" i Piton Ste-Rose.
Vi kørte om til St. Pierre for at spise aftensmad. Vi fandt et godt fransk brasseri, hvor vi fik en god bøf. Vi kom hjem til båden omkring klokken 22:30 og alle var trætte efter dagens anstrengelser. Tilbagelagt distance: 0 sømil. Sted: Reunion, Det indiske Ocean. Motortid: 0 timer det sidste døgn.
Onsdag d. 5. december 2012
Ebbe tog bilen til det store onsdagsmarked midt i byen, hvor han købte frugt og grønsager til sejladsen til Durban. Far skiftede kølevandspumpen til fryseren, da den gamle var holdt op med at virke. Yderligere efterså han det elektriske spil i bagbord side. Jeg tjekkede ud og afleverede bilen tilbage. Efter tolderne havde været forbi for at klare de sidste formaliteter, gik vi op i byen for at spise en sen frokost. Vi fandt en god restaurant, hvor vi indtog kylling med champignoner og karry – en kreoler ret. Dertil blev serveret brød og en bønnesuppe. Det smagte lækkert. Herefter gik vi lidt rundt i byen, handlede souvenirs, spiste en vaffelis og købte et par lokale flasker rom. Gik tilbage til båden og lagde fra kaj kl. 19. Vinden var god og vi skød en 6-7 knob. Den gamle vagtplan følges stadig. Vi fik den store morgenmad med æg, stor frokost oppe i byen og ingen aftensmad udover lidt frugt. Tilbagelagt distance: 25 sømil. Sted: Reunion, Det indiske Ocean. Motortid: 2 timer det sidste døgn.
Torsdag d. 6. december 2012
Sejladsdag. Ebbe og jeg satte fiskestænger, men kun 2 små hug. Ellers simpel grynmorgenmad, ingen frokost andet end lidt frugt og aftensmaden stod på pølser med kartoffelmos. Tilbagelagt distance: 167 sømil. Sted: Det indiske Ocean mellem Reunion og Sydafrika. Motortid: 0 timer det sidste døgn.
Fredag d. 7. december 2012
Billede 6: Den store wahoo på dæk, efter en god kamp.
Sejladsdag. Ebbe og jeg satte fiskestængerne igen. Jeg fik et stort hug med en omkring 10 kg wahoo, 105 cm lang. Den kæmpede godt, men jeg vandt. Der er mad til flere dage. Ebbe fik også et stort hug, mens jeg var ved at rense min wahoo, men den stak af med en krogpiercing. Svag vind hele dagen og satte derfor gennakkeren midt på eftermiddagen. Hen under aften friskede vinden op og vi gik 6 til 8 knob for gennakkeren. Stor morgenmad med æg, ananas til frokost og aftensmaden stod på pølser med kartoffelmos. Tilbagelagt distance: 125 sømil. Sted: Det indiske Ocean mellem Reunion og Sydafrika. Motortid: 2 timer det sidste døgn.
Lørdag d. 8. december 2012
Billede 7: Vores gode skibskok, Ebbe, med en lækker tilberedt wahoo.
Sejladsdag. Der er fiskeforbud efter wahoo'en i går, så ingen fiskestænger i dag. God vind hele dagen og måtte tage gennakkeren ned midt på eftermiddagen grundet for meget vind. Hen under aften friskede vinden yderligere op og vi gik 9 til 10 knob. Der løb en kraftig sydgående strøm på ca. 5 knob, hvormed vi får en andel på 2 knob medstrøm. Vi mødte Cape Leonidas et fragtskib som lå "ikke under kommando" – 292 meter langt og 45 meter bredt – lidt mærkeligt, men ventede måske bare på at ankomme rettidigt til næste havn. Ellers nærmer vi os Madagaskar og der er tordenvejr hele vejen rundt foran os, så det bliver lidt spændende. Simpel grynmorgenmad, ananas til frokost, plus en gin og tonic før aftensmaden og aftensmaden stod på wahoo med tomatsalat og kartofler – rigtigt lækkert tilberedt. Tilbagelagt distance: 187 sømil. Sted: Det indiske Ocean mellem Reunion og Sydafrika. Motortid: 0 timer det sidste døgn.
Søndag d. 9. december 2012
Sejladsdag. I løbet af natten blev der sat ny max. hastighedsrekord på 15,4 knob (dette er kun et kort øjeblik, med god medstrøm og surfing ned af en bølge). Der er stadig fiskeforbud og derfor var der ingen fiskestænger ude. Gennakkeren blev sat tidligt om morgen og der var meget lidt vind op ad formiddagen. Først så Ebbe et vejrskifte og dernæst far – vi fik gennakkeren ned i en fart og 10 minutter senere havde vi en hård vind, som kunne havde været ødelæggende for gennakkeren – godt spottet. Blev overhalet af Cape Leonidas som var det fragtskib, vi så i går, som lå "ikke under kommando". Fars "Blue Marlin"-krus fra Cocos Keeling gik tabt, da en stor bølge vippede det ned af middagsbordet som allerede var dækket af Ebbe – lidt ærgerligt. Stor morgenmad, ingen frokost, en dram for markeringen af, at det er 14 måneder siden vi forlod Danmark og aftensmaden stod på store 300+ grams bøffer med hvidkålssalat og kartofler. Tilbagelagt distance: 153 sømil. Sted: Det indiske Ocean mellem Reunion og Sydafrika. Motortid: 0 timer det sidste døgn.
Mandag d. 10. december 2012
Sejladsdag. Fiskeforbuddet blev ophævet, men vi gik for hurtigt til at kunne fiske – så ingen stænger i dag. Vi satte gennakkeren om formiddagen og lige efter vagtskiftet kl. 14, hvor jeg overtog fra Ebbe, var der store overvejelser om gennakkeren skulle ned, da vi gik det maksimale tilladelige med gennakkeren, nemlig 8 knob gennem vandet. Hastigheden faldt lidt og jeg besluttede at vente, men 5 minutter senere sprang faldet til gennakkeren og gennakkeren lå i vandet. Alle mand på dæk og vi fik bjerget gennakkeren efter nogle anstrengelser. Vinden tog herefter yderligere til og bare med almindelig sejlføring (mesan, stor og genua) gik vi over 10 knob over grunden mod Durban. Det var meget ærgerligt med faldet til gennakkeren, men godt at der ikke skete noget med selve gennakkeren og godt vi har endnu et fald til gennakkeren. Simple grynmorgenmad, til frokost en long drink + chips og aftensmaden stod på wahoo med hvidkålssalat og kartofler. Tilbagelagt distance: 207 sømil. Sted: Det indiske Ocean mellem Reunion og Sydafrika. Motortid: 0 timer det sidste døgn.
Tirsdag d. 11. december 2012
Sejladsdag. Ingen fiskestænger i dag grundet hastigheden. Stor morgenmad med æg, frossen vandmelon til frokost og aftensmaden stod på pizza. Tilbagelagt distance: 210 sømil. Sted: Det indiske Ocean mellem Reunion og Sydafrika. Motortid: 0 timer det sidste døgn.
Onsdag d. 12. december 2012
Billede 8: Den knækkede 4 mm stålwire i toppen af gennakkeren.
Sejladsdag. Vi satte igen gennakkeren og det gik godt i ca. 30 minutter – så knækkede en 4 mm stålwire i toppen af gennakkeren og gennakkeren lå igen i vandet. Vinden var mellem 7 og 8 m/s og skulle slet ikke være noget problem for gennakkeren. Lidt skuffende materialevalg af Neil Pryde Sails. De får en e-mail omkring problemet. Vi fik long drinks og chips til frokost, men inden vi havde drukket 2 gange af drinken var Ebbes drink væltet. Drinken vældede ned over hans kineske mobil, men den ser ud til at overleve hændelsen. Det værste var nok at Ebbe mistede selve drinken. Far lavede, heldigt for Ebbe, en ny, dog en lidt simplere version. Simpel grynmorgenmad, long drink og chips til frokost og aftensmaden stod på kyllingelår og -vinger med kartofler og hvidkålssalat. Tilbagelagt distance: 174 sømil. Sted: Det indiske Ocean mellem Reunion og Sydafrika. Motortid: 0 timer det sidste døgn.
Torsdag d. 13. december 2012
Billede 9: Durban havn by night.
Ebbe lavede pandekager til frokost, det var lækkert, ellers bare en almindelig sejladsdag. Vi ankom til Durban sent om aftenen. Durban er en temmelig stor trafikhavn og er den 9. travleste havn i verden ifølge Lonely Planet. Vi kaldte havnekontrollen op på VHF'en og fik lov til at sejle ind i Durban havn gennem den smalle indsejling. Selve lystbådehavnen ligger inde i Durban havn, hvilket, vi senere erfarer, betyder at der er en del trafik af lystbåde inde i havnen, hvor der også holdes onsdagskapsejladser. Vi var inde i havnen ca. kl. 23 og havnekontrollen spurgte om, vi ønskede en båd til at guide os over til lystbådehavnen, hvilket vi sagde ja til. Vi ankrede op ude foran marinaen, med vores hovedanker i stævnen og 2 mindre ankrer i hækken, således at vi ikke svinger rundt. Morgenmaden var den store, pandekager til frokost og bøfstroganof til aftensmad. Tilbagelagt distance: 184 sømil. Sted: Mellem Reunion og Sydafrika, Indiske Ocean. Motortid: 3 timer det sidste døgn.
Fredag d. 14. december 2012
Billede 10: Udsigten fra vores ankerplads lige udenfor lystbådehavnen, med Durbans skyline i baggrunden.
Sov til vi vågnede af os selv. Ebbe ryddede op i hans kahyt. Far kiggede på fabrikkens regnskab. Jeg ordnede båden og pakkede ned efter sejladsen. Vi tog ind og gik på lystbådehavnekontoret for at tjekke ind. Der var en ansvarsfraskrivelse fra marinaen, som far ikke lige umiddelbart ville underskrive. Det endte med at far underskrev og så tjekker vi lige med vores forsikringsselskab i Danmark. Hvis det viser sig at det er et problem, må vi finde en anden marina. Heldigvis vender forsikringsselskabet tilbage, dagen efter, og siger OK for marinaens ansvarsfraskrivelse. Efter havnekontorets anvisninger gik vi hen til told og immigrationsmyndighederne – det gik fint, men det hele virkede lidt sløset. Herefter gik vi hen til bådudstyrsbutik for at købe det sydafrikanske gæsteflag, men han tog kun kontanter og derfor var vi lige nødt til at gå i banken først for at hæve. Dernæst besøgte vi Tony, som har en søkortbutik + en masse andre ting og sager, hvor vi købte en guidebog omkring sejlturen fra Durban til Cape Town, som kan være farefuld grundet meget høje bølger (op til 20 meter), hvis ikke man planlægger sin afgang fra Durban rigtigt. Gik i Royal Natal Yacht Club, hvor vi drak en øl og spiste aftensmad og tog et tiltrængt bad. Royal Natal Yacht Club tilbyder sejlende gæster et gratis medlemskab for 2 uger, som udløser mad og øl til medlemspriser. Simple grynmorgenmad og aftensmad i Royal Natal Yacht Club. Tilbagelagt distance: 0 sømil. Sted: Durban, Sydafrika. Motortid: 0 timer det sidste døgn.
Lørdag d. 15. december 2012
Billede 11: Durbans rådhusplads, med postkontortårnet til venstre.
Sov til vi vågnede af os selv. Gik på havnekontoret og håbede på en liggeplads, men endnu ikke. Vi skulle prøve igen på tirsdag. Vi gik op til et vaskeri og afleverede vores vasketøj. Jeg kom af med ZAR 27, Ebbe ZAR 50 og far ZAR 100. Det var billigt, men nu må vi se, hvor meget vi får igen og hvorledes det ser ud. Vaskeriet så meget kaotisk ud med vasketøj overalt i forskellige kurve. Derefter gik vi hen til immigrationen igen, da de havde lavet en fejl i vores pas dagen før. Vores visum udløb den 19. februar 2012 og ikke 2013, som hensigten var. Der var ingen problemer med rettelse i passet, men nu må vi se hvad paskontrollen i lufthavnen siger, når Ebbe og jeg skal ud af Sydafrika. Næste butik var en simkort-butik. Vi havde fået lavet et brev fra havnekontoret, som forklarede vores ophold i Sydafrika og sammen med passet kunne vi købe simkort. Ebbe købte 2 og far og jeg hver et. De var ikke helt billige, især ikke det mikrosimkort jeg skulle have til min nye HTC. Det kostede lige ZAR 100 mere end de andre. Vi smuttede også lige forbi McDonald's og nuppede en McFlurry. Herefter kiggede vi efter frisør. Far og jeg skulle juleklippes. Efter nogen søgen fandt vi, hvad vi kiggede efter (troede vi) og vi kunne umiddelbart komme til. Jeg kom først til og jeg forklarerede, at det skulle rundt om ørerne og ca. 2 cm af. Han fandt trimmeren frem og begyndte lige i midten, men han "klippede" ikke med trimmeren, han barberede mig næsten skallet (10 mm). Så jeg er blevet MEGET korthåret og det ser lidt bisset ud, men det vender jeg mig nok til, det er værre for de andre. Efter min "klipning", ville far lige vente lidt til Else Marie kom. Far gik ned til marinaen og surfede på nettet, mens Ebbe og jeg lige skulle tilbage til simkort-butikken for at få data på telefonen til at virke. Da vi kom tilbage til butikken var den lukket, men imellem tiden var data også kommet til at virke på begge telefoner. Herefter var det tid til øl og vi fandt en bar med udendørsservering, men stedet var kun besøgt af sorte og Ebbe og jeg følte os lidt fremmede, men ikke truet eller ubehageligt på nogen måde, bare fremmede. Vi var tørstige og fik 2 fadøl. Vi fik også en piges telefonnummer – så alt i alt en god oplevelse. Herefter gik vi på juleshopping og købte et par julegaver. Gik tilbage til marinaen og fandt far i Royal Natal Yacht Club. Vi spiste igen i Royal Natal Yacht Club. Så "Mission Impossible IV" til vi faldt i søvn, hvorefter vi gik i seng. Stor morgenmad med æg og aftensmad i Royal Natal Yacht Club. Tilbagelagt distance: 0 sømil. Sted: Durban, Sydafrika. Motortid: 0 timer det sidste døgn.
Søndag d. 16. december 2012
Sov til vi vågnede af os selv. Havde arbejdsdag på båden. Far adskilte, rensede og samlede spillet i bagbord side ved stormasten. Ebbe gjorde rent og jeg skiftede ledningen til lanternen i styrbord side. Så resten af "Mission Impossible IV" og så gik vi i seng. Simple grynmorgenmad, eftermiddagskaffe med småkager og aftensmaden stod på bøffer med bagt kartofler og græsk salat. Tilbagelagt distance: 0 sømil. Sted: Durban, Sydafrika. Motortid: 0 timer det sidste døgn.
Mandag d. 17. december 2012
Sov til vi vågnede af os selv. Havde igen arbejdsdag på båden. Far lavede en masse småting, som var gode af få på plads. Ebbe færdiggjorde rengøringen af båden så den skinner og jeg gennemgik regnskabet og det nærmer sig sin afslutning. Aftenfilmforestillingen var den danske film "Okay". Morgenmaden var den store med æg, eftermiddagsdrinks og aftensmaden stod på fiskefileter med bagte kartofler og hvidkålssalat. Tilbagelagt distance: 0 sømil. Sted: Durban, Sydafrika. Motortid: 0 timer det sidste døgn.
Tirsdag d. 18. december 2012
Vi stod op lidt tidligere end vi plejer. Tog ind til land omkring kl. 9. Første stop var havnekontoret, hvor vi spurgte om, vi kunne komme ind til broen og ligge. Vi skulle komme igen kl. 4. Dernæst var vi oppe med mere vasketøj, men et andet vaskeri end tidligere. Ebbe og jeg gik på juleshopping – jeg skulle købe nogle julegaver til farmanden, fra både Pia, Morten og jeg. Far sørgede for at Quantum kunne hente gennakkeren, som Neil Pryde Sails havde arrangeret til at reparere ophænget i gennakkeren på deres regning – god service af Neil Pryde Sails. Vi besøgte også bådudstyrsbutikken for nyt gennakkerfald og nogle Lewmar dele. Da de fleste anstrengelser var overstået tog vi en eftermiddagsøl i Royal Natal Yacht Club. Efter øllen hentede Ebbe og jeg vores vasketøj i det første vaskeri og til alles overraskelse var alt tøjet der og tilmed rent. Vi hentede også vasketøjet på det andet vaskeri, det som vi indleverede om formiddagen, men det var ikke rent – desværre. Hele dagen gik vi og ventede på at en anbefalet reparationsmand til generatoren skulle ringe, men han ringede aldrig og i morgen må vi finde en ny. Tilbage til båden, hvor vi spiste det sidste i fryseren. Far var lidt træt og han ikke sagde noget under hele middagen. Han ville heller ikke se film og gik tidligt i seng. Ebbe og jeg pakkede julegraver ind og var lidt på internettet, hvorefter vi gik i seng. Simple grynmorgenmad, øl i yachtklubben og aftensmaden stod på kylling med bagt kartofler. Tilbagelagt distance: 0 sømil. Sted: Durban, Sydafrika. Motortid: 0 timer det sidste døgn.
Onsdag d. 19. december 2012
Billede 12: Ebbes fine afskedsgaver og 2 glade modtagere. Bemærk min korte frisure.
Vi stod op lidt tidligere end vi plejer. Vi fik afskedsgaver af Ebbe - en fin ny badevægt og en julelyskæde. Der blev hurtigt delte meninger om vægten vejrede rigtigt. Jeg mener den vejer for lidt, med mine 69,8 kg – Ebber mener den vejer helt rigtigt, med hans 98,9 kg og far mener den vejer for meget, med hans 73,6 kg. Men om alting er, er vi rigtigt glade for gaverne, da min gamle vægt og bådens julelyskæde er brudt sammen. Jeg ringede til en ny generator reparationsmand og han var allerede i Durban Marina og ville være klar en time senere. Jeg sejlede Ebbe ind og jeg gik på havnekontoret for at hører om der bliver plads i marinaen i dag, som lovet. Jeg får at vide at vi kan komme ind kl. 16 i dag. Ebbe havde en række private gøremål i Durban, nu når Hildur kommer på besøg. Far arbejdede med fabrikkens regnskaber. Jeg tog ind og hentede generator reparationsmand, han kiggede og han målte og så besluttede vi, at det hellere måtte vente til efter nytår. Vi fik også besøg af politiet i dag, som kom sejlende, og udfyldte en rapport om vores ophold. Den båd som forlod marinaen, således at vi kunne komme ind, sejlede fint forbi os ude på ankerpladsen kl. 16:05 (tysk punktlighed – båden er tysk). Vi begynder straks at tage anker op – vi har i alt 3 styks. Vi starter med ankeret i stævnen, hvilket kommer op efter nogen tid og meget beskidt. Derefter kommer de to hækanker, det første kommer op uden problemer, men det andet er noget mere genstridigt og kræver flere forsøg. De er ligeledes meget beskidte. Selve tillægningen i marinaen bliver perfekt, men vi stikker noget udenfor pladsen, da den er ikke lang nok. Men det går lige. Vi rager også noget ind på broen og hænger derfor en fender i stævnen, således at folk ikke støder hovedet ind i stævnen. Dejligt at være kommet ind i marinaen og i sidste øjeblik, inden Else Marie og Hildur kommer i morgen. Stor morgenmad, ingen frokost og aftensmad i Royal Natal Yacht Club og dessert på New Fish Cafe, som også ligger i marinaen og er en finere restaurant. Tilbagelagt distance: 0 sømil. Sted: Durban, Sydafrika. Motortid: 2 timer det sidste døgn.
Torsdag d. 20. december 2012
Billede 13: Else Marie, jeg, Ebbe og Hildur omkring den store seafood platte på New Fish Cafe. Far er fotografen.
Vi stod igen lidt tidligere op, da alle var lidt spændte på ankomsten af Hildur og Else Marie. Jeg lavede regnskaber færdig og sendte dem rundt til far, Ebbe og Axel. Senere kom holdet vedrørende servicen på vores automatiske brandslukning i motorrummet. Problemet var det samme som i Brisbane, 6 måneder tidligere, der var igen ingen tryk på systemet. De fandt hurtigt fejlen, hvilket igen var i detektionsslangerne – en materialefejl. Vores danske leverandør, svarer ikke længere på mine e-mails, omkring vores reklamation på systemet. Vi sender regningen til ham, da systemet stadig er under garanti, efter vores opfattelse. Ebbe og far tog ud i lufthavnen for at hente Else Marie og Hildur – de skal være her de næste 4 uger. Ebbe og far var meget spændte og de kommer glade tilbage med Else Marie og Hildur. Dejligt at Hildur og Else Marie er kommet. Da vi er slubbet af med serviceholdet på vores automatiske brandslukningssystem, går vi på the New Fish Cafe, som ligger med udsigt over Durban Marina. Vi fik deres store seafood platte og den var virkelig god. Vi tog igen desserter her og de var ligeledes gode. En god oplevelse. Da vi kom tilbage til båden drak vi Champagne og spiste chokolader. Jeg fik julegaver af Else Marie og far, familien i Helsingør, samt Hildur og Ebbe – det var dejligt. Stor morgenmad, ingen frokost og fin aftensmad på New Fish Cafe. Tilbagelagt distance: 0 sømil. Sted: Durban, Sydafrika. Motortid: 0 timer det sidste døgn.
Fredag d. 21. december 2012
Billede 14: Ebbe får overrakt hans sejladsbevis – Ebbe sejlede med os i 6 måneder og tilbagelagde lige godt 11.000 sømil. Det var en stor fornøjelse at have Ebbe med på Blue Marlin.
Jeg begyndte at pakke til min tur hjem den næste dag. Jeg gik med Hildur og Ebbe op i byen for at handle julegaver og en række andre gøremål. Else Marie og far hyggede sig på båden. Da Hildur og Ebbe kom tilbage havde de fundet en større souvenirbutik, som jeg så lige måtte besøge inden min afrejse til Danmark. Jeg nåede det lige inden den lukkede. Ebbe havde inviteret på den roterende restaurant i Durban – den praler med at den er 1 ud af kun 37 roterende restauranter i verden, men jeg tror det er et meget gammelt skilt. Desværre var restauranten fuld, så vi gik alle 5 på indianer steak restaurant, Spur, som Ebbe kender fra alle hans mange rejser til Sydafrika. Vi fik nogle store, mægtigt gode bøffer – Ebbe og jeg fik en 500 grams T-bone steak. På restauranten fik Ebbe sit sejladsbevis, som han blev meget glad for. Vi gik tilbage på båden uden nogle sikkerhedsproblemer – det er ikke anbefalet at gå på gaderne efter mørkets frembrud i Durban. Generelt er der meget politi, især om dagen, men ikke så meget om aftenen og natten ude på gaderne, så banditterne råder efter mørkets frembrud. Vi gå lige forbi the Royal Natal Yacht Club for en aftendrink og derefter hjem i seng. Ved indgangen til marinaen er der altid et stort opbud af politi, de har endda placeret en lille politistation der, så vi er godt beskyttet i marinaens område. Stor morgenmad, ingen frokost og fin aftensmad på indianer restauranten, Spur. Tilbagelagt distance: 0 sømil. Sted: Durban, Sydafrika. Motortid: 0 timer det sidste døgn.
Lørdag d. 22. december 2012
Billede 15: Alle samlet lige inden lufthavnsbussen afhenter mig.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar