fredag den 12. juli 2013

St. Vincent & Grenadinerne, Saba og Sint Maarten - den 16. til 30. april 2013

Tirsdag d. 16. april 2013

Billede 1: Stranden i Saltwhistle Bay.

Tog ankeret op kl. 8:30 og sejlede over til Mayreau. En lille ø med omkring 200 indbyggere. Planlagt ankring var i Saltwhistle Bay, men pladsen var for trang til at ankre op for sejl og derfor sejlede vi til en mere åben bugt, hvor vi nemt kunne ankre op. Spiste lidt frokost på båden og tog gummibåden ind. Jeg fik købt en T-shirt og ellers gik vi bare op i landsbyen, besøgte kirken og fortsatte om til Saltwhistle Bay, hvor vi tog en Saltwhistle Bay Dream og en Mayreau Magic, hver. Bugten var med en fin sandstrand og en masse lystbåde for anker, men pladsen var meget trang og det var godt vi ikke forsøgte. Efter de 2 drinks gik vi tilbage til landbyen for at spise, men vi ankom lidt tidligt og derfor fik vi et par øl på nabobaren. Fik en dinnermenu, brød, smør, suppe, lam til mig og fisk til far og dessert – is til far og cheesecake til mig. Gik tilbage til gummibåden, sejlede ud og gik i seng. Morgenmaden var brød og ost, appelsin og makrelmadder til frokost og aftensmaden var en aftenmenu på restauranten Paradise Island. Tilbagelagt distance: 9 sømil. Sted: Mayreau, St. Vincent & Grenadinerne i Caribien. Motortid: 0 timer det sidste døgn.

 

 

Onsdag d. 17. april 2013

Billede 2: Jeg parat til at snorkle med skildpadder ved Tobago Cays.

Billede 3: En flot skildpadde. Skjoldet var ca. 600 mm i diameter.

Billede 4: Far sejler gummibåden, med yderrevet i baggrunden, hvor bølgerne bryder.

Tog ankeret op kl. 8:45 og sejlede over til Tobago Cays, hvor der skulle være verdensklasse snorkling. Vi ankom 10:15 og kastede anker. Sejlede ind med gummibåden til en lille ø, hvorfra vi snorklede. Så en del skildpadder, samt en rokke. Videre ud til det ydre rev, hvor vi lagde gummibåden ved en bøje, som var udlagt til formålet. Så meget store stimer af små fisk, en barracuda, men selve korallerne var noget ødelagte af diverse hurricans, som uheldigvis lige kommer forbi Tobago Cays. Vi svømmede udenfor revet, igennem en lille passage, men der var ikke yderligere interessante ting. Alt i alt lettere skuffende, men vi har efterhånden også set meget. Meget flot vand, helt turkis. Morgenmaden var gryn og yoghurt, appelsin til frokost og aftensmaden var brændende kærlighed og hvidkålssalat. Tilbagelagt distance: 5 sømil. Sted: Tobago Cays, St. Vincent & Grenadinerne i Caribien. Motortid: 0 timer det sidste døgn.

 

 

Torsdag d. 18. april 2013

Billede 5: Blue Marlin ved indsejlingen til Port Elizabeth.

Tog ankeret op kl. 7:00 og sejlede over til Port Elizabeth på øen Beqiau, for at tjekke ud fra St. Vincent & Grenadinerne. Næsten alle jordomsejlere tager forbi her, så det måtte vi også gøre. Vi ankom omkring middag og kastede anker. Efter lidt tid kom en fotograf forbi. Han havde fotograferet os på vej ind i bugten, hvilket far også havde bemærket. Han afleverede et flot foto i ramme, samt en stik med alle billederne, så kunne vi selv vælge. "Desværre" var billederne gode, så vi købte hver et i ramme. Far kontaktede nogle lokale for at genfylde vores fryser med freon. Det var lidt svært og som tidligere informeret havde man ikke freon R12, men kun R134. Far fandt en, som kunne konvertere vores system fra freon R12 til R134. Han skulle have DKK 2.000 for jobbet – det var dyrt, men valget var mellem en investering på DKK 20.000 eller DKK 2.000, så vi valgte den lille investering på DKK 2.000. Kølemanden kunne komme dagen efter. Tog ind for at spise omkring klokken 17 og efter lidt søgen fandt vi Papa's restaurant oppe på en lille bakke – dejlig mad – en Barracuda med råstegte kartofler, men også dyrt. Svensk ejer, som foreslog at vi tog over på Fengradina, som havde live musik med et lokalt steelband, hvilket også kunne høres over hele bugten. Der fik vi et par øl, mens vi nød musikken. Morgenmaden var brød og ost, appelsin til frokost og aftensmaden var på Papa's i byen. Tilbagelagt distance: 30 sømil. Sted: Bequia, St. Vincent & Grenadinerne i Caribien. Motortid: 0 timer det sidste døgn.

 

 

Fredag d. 19. april 2013

Billede 6: Far på restauranten Tommys Cantina.

Billede 7: Jeg og kunstneren med mit hvalben.

Jeg vaskede bådens håndklæder og viskestykker med vores egen vaskemaskine. Far tog ind og hentede kølemanden kl. 10, han så på systemet og ville have kompressoren med ind, hvilket han fik. Vi tog alle ind kl. 11, besøgte et værksted som lavede modelbåde, gik på det lokale marked, spiste frokost, hvorefter jeg købte et hvalben med et motiv af en pukkelhval. Dernæst gik vi på Hamilton fort, som lå en halv times gang fra byen, udsigten over bugten var rigtigt god. Handlede ind i supermarkedet – alt var dyrt og købte derfor kun det mest nødvendige. Håber det bliver lidt billigere senere på turen. Tog ud på båden med købmandsvarerne og tog ind igen til happy hour. Vi nåede dog ikke helt ind før påhængsmotoren ikke ville tage omdrejninger. Vi tog tilbage til båden – tankede helt op og tog åre med – bare for en sikkerheds skyld. Vi prøvede igen, men ikke med meget mere held. Sejlede hele vejen ind på næsten tomgang, men vi kom ind og det var meget bedre end at ro. Desværre glemte far sine sandaler i skyndingen med tankning og årene og måtte derfor gå barfodet rundt hele aftenen. Gik først til happy hour på en fransk restaurant, den var helt tom, bortset fra bartenderen og ejeren selv. Restauranten skulle lukke på søndag og derfor var stemningen lidt trykket. Vi valgte ikke at spise der, men fortsatte til en restaurant med live musik – Devils Table – fik god, men også dyrt mad. Gik tilbage til gummibåden og sejlede ud uden problemer. Morgenmaden var gryn og yoghurt, frokost på Tommys Cantina og aftensmaden var på Devils Table i byen. Tilbagelagt distance: 0 sømil. Sted: Port Elizabeth, Bequia, St. Vincent & Grenadinerne i Caribien. Motortid: 0 timer det sidste døgn.

 

 

Lørdag d. 20. april 2013

Billede 8: Stor sejlbåd - 68 meter. Ombord var 11 besætningsmedlemmer og 10 gæster.

Først tog vi ind med gummibåden, men halvvejs løb den tør for benzin, troede vi, og vi måtte ro tilbage til båden. Vi tankede op og sejlede ind igen, men stadigvæk kunne motoren ikke tage omdrejninger og derfor sejlede vi for næsten tomgang, så det tog lidt tid. Vi kom ind, fik afleveret affald, besøgte det lokale frugtmarked, men valgte supermarkedet, hvor vi købte lidt løg. Gik fælles til tolden og derefter immigrationen for at udklarere. Gik hen til kølemanden og sejlede ud til båden. Kølemanden installerede kompressoren og satte vakuum på hele systemet, hvorefter han påfyldte freon R134. Kølemanden rodede længe med vores frysesystem og det lykkedes ikke rigtigt – hvorfor vi heller ikke betalte ham fuld pris. Vi sejlede ind med kølemanden og gik på jagt efter kunstneren med hvalbenene for far ville også gerne have et hvalben. Vi fandt ham på et lille spisested, som han drev sammen med hustruen og far fik valgt det flotteste hvalben i hans samling. Dernæst gik vi på restauranten Tommys Cantina for spagetti med tomatsovs og kødboller – spiste dessert hos Papa's bar og restaurant. Ud igen, hev ankeret op 21:45 og sejlede mod Saba. Morgenmaden var brød og ost, ingen frokost og aftensmaden var spagetti med tomatsovs og kødboller. Tilbagelagt distance: 11 sømil. Sted: Port Elizabeth, Bequia, St. Vincent & Grenadinerne i Caribien. Motortid: 0 timer det sidste døgn.

 

 

Søndag d. 21. april 2013

En sejladsdag mod Saba. Prøvede vores reparerede frysesystem igen, men det viste sig, at kølemanden havde bukket et af kobberrørene, som anvendes til kølevandet, og derved var blevet utæt. Projektet blev udsat til senere. Far hørte en hval om natten. Morgenmaden var gryn og yoghurt, appelsin til frokost og aftensmaden var svinekoteletter med bagte kartofler og hvidkålssalat. Tilbagelagt distance: 163 sømil. Sted: På vej til Saba i Caribien. Motortid: 0 timer det sidste døgn.

 


Mandag d. 22. april 2013

Billede 9: Saba i sigte.

En almindelig sejladsdag og vi håbede hele dagen at vi ville ankomme til Saba, mens det var lyst. Vi ankom klokken 5 om eftermiddagen, perfekt. Indklareringen udsatte vi til næste morgen, hvilket vi informerede havnefogeden om over radioen. Vi tog om på vestsiden af Saba, hvor man ligger mere beskyttet for vind og sø. Saba Marine Park har lagt en række fortøjeringsbøjer ud, som sejlere frit kan anvende, faktisk opfordres de til at anvende dem, således man ikke ødelægger korallerne. Vi får samlet en fortøjeringsbøje op for sejl, dog først i andet forsøg, men stadig lidt sejt. Vi får pakket sammen og tager lidt mad. Morgenmaden var brød og ost, appelsin til frokost og aftensmaden var svinekoteletter med Hasselbalch kartofler og hvidkålssalat. Tilbagelagt distance: 132 sømil. Sted: På vej til Saba i Caribien / Saba, Caribien. Motortid: 0 timer det sidste døgn.

 


Tirsdag d. 23. april 2013

Billede 10: Bjergbestigeren Kurt på Mt. Scenery.

Billede 11: Jeg i junglen på Mt. Scenery.

Vi sejlede ind i gummibåden omkring klokken 10, ca. 1½ sømil. Påhængsmotoren kørte godt efter far havde renset karburatoren, men det tog stadig noget tid at sejle ind og søen var høj. Først gik vi til told og immigration – det gik fint, dog havde vi kun taget Euro med ind og på Saba anvender man Dollars – så vi kom til at skylde US$ 20 på havnekontoret og US$ 10 hos Saba Marina Park. Dernæst fandt vi en taxi, som kørte op til banken i "The Bottom", hvor far hævede penge. Kørte videre til "Windwardside" for at bestille dykning og bestige Mt. Scenery. Vi havde kontaktet de 3 dykkerfirmaer på Saba via e-mail og fået oplyst deres priser. Først gik vi til dem med de bedste priser, men det viste sig, at vi ikke havde fået oplyst de rigtige priser og dykkene nu ville blive væsentlig dyrere. I det hele taget ikke en særlig venlig betjening. Det endte også med at vi gik uden at bestille dykning hos dem. Besøgte posthuset, kirken, købte en is, gik så til den dyreste af dykkerbutikkerne – her fik vi en fin betjening og de fik solgt 2 dyk til hver af os, samt en trøje til mig. Næste projekt var bestigningen af Mt. Scenery og vi gik derfor ned til The Trail Shop, fik udleveret vandrekæp og dernæst gik det opad. Vi startede i ca. 450 meter og endte i 877 meter – Sabas og Hollands højeste punkt. Desværre var toppen indhyllet i skyer og derfor var der ingen udsigt, men vandreturen op og ned var fin. Gik på bar for en øl, som også senere havde BBQ for aftensmad. Vi blev og spiste, hvorefter vi tog en taxi tilbage til Fort Bay og gummibåden ud til båden. Morgenmaden var brød og ost, is til frokost og aftensmaden var spareribs på Swinging Doors. Tilbagelagt distance: 0 sømil. Sted: Saba, Caribien. Motortid: 0 timer det sidste døgn.

 

 

Onsdag d. 24. april 2013

Billede 12: Far foran pinaclen. Bemærk de manglende farver.

Billede 13: Far ved det varme sand.

Tog tidligt ind med gummibåden for at betale vores gæld og være parat til dykkerturen. Vi kom afsted med den største dykkerbåd på Saba og kun 5 gæster med 2 guider – super. Første dyk var på en pinancle på 30 meter vand. Det vil sige at man bare springer ud i det blå ocean og dykker ned til pinaclen som står op fra havbunden, som er endnu dybere. Det var en spændende oplevelse og korallerne stod ganske uberørt og hele – dog ikke så mange farver på grund af dybden. Så en nurse shark, samt 4 reef sharks. Det dybeste dyk for mig hidtil på 33,7 meter (jeg er certificeret til 12 meter). Da vi kommer op bliver vi informeret om at Blue Marlin driver, heldigvis dykkede vi i samme område, hvor Blue Marlin lå for en fortøjeringsbøje udlagt af Saba Marina Park. Vi fik dykkerudstyret af og sejlede over til Blue Marlin. Far og jeg svømmede over til Blue Marlin og kom om bord. Vi havde selvfølgelig glemt nøglen til båden, da vi lod alle vores ting og sager blive på dykkerbåden. Vi finder ud af at båden er drevet med hele molevitten - fortøjeringsbøjen og betonklodsen, som normalt ligger nede på bunden og vejer 2 tons (senere oplyst af Saba Marina Park). Der kom også en anden sejlbåd ud til os, en fransk båd, og spurgte om vi havde behov for yderligere hjælp, men vi havde på det tidspunkt kontrol over situationen. Vi overvejede hvad vi skulle gøre med fortøjeringsbøjen og betonklodsen og resultatet blev at vi lod det går ned på 300 til 400 meters dybe. Efter vi havde sluppet betonklodsen satte vi genuaen og begyndte at krydse tilbage mod Saba til en ny fortøjningsbøje. Vi fik fat i en ny bøje, men denne gang kastede vi også ankeret. Derefter ventede vi en rum tid på, at dykkerbåden skulle komme tilbage og hente os. De kom og vi fik vores andet dyk. Det var på 15-16 meter og vi så en skildpadde, flotte koraller, en haj og varmt sand. Hvis du stak hånden ned i sandet et lille stykke tid og derefter tog den ud, kunne vi tydelig mærke at hånden var blevet varm. Det var lidt sjovt. Et dejligt dyk. Herefter sejlede vi ind og gik hen til Saba Marina Park for at informere omkring problemet med deres fortøjningsbøje. Han var ked ad at vores båd var drevet væk og beklagerede flere gange. Far hentede benzin til gummibåden og imens passede jeg på taskerne. Tog en taxi op til "The Bottom" og blev sat af ved byens bedste restaurant. Satte taskerne på restauranten og gik en tur i byen. Vi besøgte kirken og så guvernørens residens. Købte en flaske rum fra Antigua, til franskmanden, som var meget hjælpsom i forbindelse med Blue Marlins sejlen væk. Fik en god aftenmad, dog kun de eneste gæster, mens vi var der. Kokken gav os et lift ned til havnen. Tog gummibåden tilbage til Blue Marlin, som stadig lå på sin plads :-). Morgenmaden var gryn og yoghurt, ingen frokost og aftensmaden var på Queens Garden Restaurant. Tilbagelagt distance: 0 sømil. Sted: Saba, Caribien. Motortid: 0 timer det sidste døgn.

 

 

Torsdag d. 25. april 2013

Billede 14: Fire krydstogtskibe i Great Bay ved Philipsburg.

Vi stod op klokken 4 om morgen for at sejle over til Sint Maarten. Vi kom afsted klokken 5 og vi kunne næsten holde Sint Maarten op. Til sidst måtte vi dog krydse. Vi kom ind til Philipsburg og kastede anker omkring middag. Dernæst gik far i gang med at tætne vandkølingen på vores frysesystem – det var blevet utæt af den lidt hårdhændet behandling kølemanden havde givet det. Jeg tog ind til land og indklarerede – det gik nemt og hurtigt. Dernæst gik jeg hen til Bobby's Marina for at spørge, om de kunne tage os op af vandet, for at se på vores propel. De kunne tage os op i morgen tidlig og sætte os i igen om eftermiddagen. Jeg sejlede igen ud til far, som næsten var blevet færdig med at tætne vandkølingen på frysesystemet. Jeg hoppede i vandet og tog et par billede af propellen, hvorefter vi begge tog ind til Bobby's Marina for at aftale optagningen af båden den næste dag. Herefter gik vi på Greenhouse, en bar/restaurant, med rigtig happy hour – 2 drinks for en drinks pris, samt rabat på snacksene. De havde også et godt internet og selvfølgelig endte vi også med at spise der. Desserten ville vi tage på McDonald's, en McFlurry, men efter en søgen i byens midte måtte vi opgive desserten, da vi ikke kunne finde McDonald's. Vi sejlede bare ud til båden. Morgenmaden var brød og ost, makrelmad til frokost og aftensmaden var på Greenhouse. Tilbagelagt distance: 34 sømil. Sted: Saba / Philipsburg, Sint Maarten, Caribien. Motortid: 0 timer det sidste døgn.

 

 

Fredag d. 26. april 2013

Billede 15: Blue Marlin på vej op af vandet.

Billede 16: Blue Marlin på land.

Først pudsede far lidt på sin lapning af vandkølingen på kompressoren til fryseren. Dernæst forberedte vi indsejlingen og optagningen af båden. Erik fra Bobby's Marina kom ud til os med sit lille skib, bandt det på siden af båden og sejlede os ind. Vi kom op på land og straks adskilte Bobby's Marina propellen og det blev ligeledes konstateret at der var knækket to tænder af det ene propelblad. Imens gik far og jeg og rensede bunden for skaller – først rundt om bovproppelen og i diverse vand ind- og udtag. Bobby's Marina ville forsøge at svejse 2 nye tænder på propelbladet. I mellemtiden kørte far og jeg ud og kiggede på nyt frysesystem og hentede det nye mesansejl, som lå hos FedEx. Neil Pryde Sails har leveret et erstatningssejl for det andet mesansejl, som gik i stykker i Durban. Vi fandt et nyt frysesystem, dog ikke helt det vi ønskede, men det kunne nok anvendes. Tilbage til Boddy's Marina, hvor propellen var næsten samlet – godt tegn. Grundet den snævre plads i motorrummet, kunne man kun tætne vores utætte søventil udefra og kun nødtørftigt, hvilket vi fik gjort. Bobby's Marina bekræftede igen, at søventilen ikke udgjorde en fare for skibet og dens besætning. Vi blev sat i vandet klokken lidt i 17, lige før deres fyraften. Vi sejlede selv ud til ankerpladsen, med den reparerede propel. Fik ordnet båden igen til normal efter optagningen, herefter gik far i gang med at sætte kølevand på det reparerede frysesystem. Det tog 2 timer og aftensmad blev derfor om bord på båden. Morgenmaden var gryn og yoghurt, ingen frokost og aftensmaden var nudelsuppe på båden. Tilbagelagt distance: 0 sømil. Sted: Philipsburg, Sint Maarten, Caribien. Motortid: 1 time det sidste døgn.

 

 

Lørdag d. 27. april 2013

Frysesystemet kom kun ned til lige under nul og derfor blev det besluttet at tage ud og kigge på nyt frysesystem igen og sandsynligvis købe et. Vi besøgte begge de store bådudstyrsbutikker på øen og valgte det bedste til prisen. Lod indkøbene stå i butikken, mens vi gik ind til Simons Bay for at spise frokost. Fik dejlige spareribs og en øl. Gik tilbage til bådudstyrsbutikken, betalte og tog ud på båden med de nyanskaffede varer. Dernæst tog vi ind på Greenhouse til happy hour og en enkelt snack. Lige forbi McDonald's for en McFlurry – ikke dårligt. Nu havde vi fundet den i løbet af dagen. Morgenmaden var gryn og yoghurt, stor frokost i Simons Bay og aftensmaden var en snack og is. Tilbagelagt distance: 0 sømil. Sted: Philipsburg, Sint Maarten, Caribien. Motortid: 0 timer det sidste døgn.

 

 

Søndag d. 28. april 2013

Billede 17: Det nye mesansejl sat.

Far begyndte at sætte det nye mesansejl op, dog skulle det gamle lige ned først og nogle beslag flyttes fra det gamle til det nye, da de ikke var leveret med. Jeg installerede en ekspansionsbeholder på vores drikkevandssystem. Desværre kunne jeg ikke blive helt færdig, da vi manglede en hane, som vi lige havde overset, da vi købte ind. Jeg tog ind for at udklarere, men havnekontoret havde lukket om søndagen og derfor var jeg nødt til at tage ud til Simons Bay for at udklarere – det tog tid, men selve forretningen tog kun 15 minutter. Det var transporten der tog tid. Jeg kom tilbage til Philipsburg og købte ind, kun lige det mest nødvendige, da jeg fandt varerne forholdsvis dyre. Jeg så også freon R12 på dåse med slanger til påfyldning af airconditionanlæg til US$ 35 for det hele. Det kunne vi godt have brugt lidt tidligere, inden vi kæmpede med kølemanden på Bequia. Jeg tog tilbage til båden, pakkede købsmandvarer væk, og hjalp far med at lægge det gamle mesansejl sammen. Var klar til afsejling klokken 17, men da vi hejste storsejlet op, opdagede vi en flænge i sejlet – den ligner flængen i det først mesansejl fra Niel Pryde, som netop var skiftet ud med det nye. Far begyndte straks at reparere sejlet med noget selvklæbende sejldug, som man klister på begge sider af skaden. Flængen var temmelig lang – ca. 600 mm – men reparationen så godt ud og vi sejlede ud at Great Bay ved Philipsburg kl. 19:45. I mellemtiden havde jeg lavet mad, som vi spiste midt i reparationen. Morgenmaden var gryn, ingen frokost og aftensmaden var kyllingebryster med Hasselbalch kartofler og hvidkålssalat. Tilbagelagt distance: 22 sømil. Sted: Philipsburg, Sint Maarten og sejlads i Caribien. Motortid: 1 time det sidste døgn.

 

 

Mandag d. 29. april 2013

Sejladsdag, uden de store oplevelser, dog en del trafik ved De Britiske Jomfruøer. Morgenmaden var brød og ost, samt yoghurt, ingen frokost og aftensmaden var kyllingebryster med bagte kartofler og hvidkålssalat. Tilbagelagt distance: 145 sømil. Sted: På vej til Den Dominikanske Republik i Caribien. Motortid: 0 timer det sidste døgn.

 

 

Tirsdag d. 30. april 2013

Billede 18: Vasketøj til tørre.

Sejladsdag. Forsøgte at fiske, men ingen hug, ellers skete der ikke rigtigt noget. Morgenmaden var brød og ost, samt yoghurt, ingen frokost og aftensmaden var nudelsuppe/koldmad med nybagt rugbrød, bagt af far. Tilbagelagt distance: 152 sømil. Sted: På vej til Den Dominikanske Republik i Caribien. Motortid: 0 timer det sidste døgn.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar