tirsdag den 8. november 2011

Bilbao uge 44 fra mandag den 31. oktober 2011 til søndag den 6. november 2011

Vejret var glimrende fra mandag til fredag aften med 15-20°C, let skydække eller skyfrit og let vind. Til tider kom der et par byger forbi og et par nætter regnede det mere vedvarende. Det skiftede fredag aften til hård vind til kuling, regn og 15°C og sådan blev det ved til natten mellem søndag og mandag. Vindmøllen blev nød til at bremse flere gange fordi den nåede op over 20A´s ladning på 24 V batteribanken - inden weekenden havde vi den på max 16A´s men der stod den stille det meste af tiden så vi har sat den op til max 20A - da det er kortvarigt den når op i nærheden af de 20A. Søndag var gummibåden ved at blive revet løs fra båden - den primære fortøjning var gået op og gummibåden var fyldt med 200-300 liter vand - far fik bunden den fast med en fortøjning. Thomas fik tømt gummibåden for det meste vand med en 20L spand og bagefter fik vi den primære fortøjning bundet på.

Den sidste uge er gået med at almindelige indkøb, småindkøb til båd og få bestilt sejl/forstag. Derudover har far været i agterrum for at få placeret watermakeren efter der er er lagt et vandret dæk, der er mere praktisk og fredag var han i stævnet for at få ryddet op der. Jeg har fået skrevet en del dagbog og lappet lidt vinduer hvor det har regnet ned. Thomas har arbejdet på Mini-C og Skipper samt det helt nye projekt skruer og møtrikker.

Vi har to 40x60 cm ruminddelte trækasser kun med skruer, møtrikker, popnitter og skiver. Thomas var blevet lidt træt af at det aldrig var lige at se om vi havde den skrue man ledte efter og satte sig for at få system i kasserne. Han er kommet igennem den ene kasse men mangler nu nogle små poser til de dele hvor der ikke er så mange tilbage. Det er ikke sådan at finde hverken hos byggemarkedet eller i supermarkedet.
Æggebæger, router, brun sæbe, termokande 1L med bred bund er andre ting vi heller ikke lige kan finde - den brune sæbe er nok mest fordi vi ikke ved hvad det hedder på spansk. I det hele taget har kommunikation til tider været noget besværligt - både i supermarkedet, på restaurant og specieldele til båden. Nu har vi en lille spansk/engelsk ordbog den hjælper til de mest almindelige ting men det er langt fra alt der står i. Engelsk/dansk ordbogen er blevet taget i brug til at finde ud af hvad det var for noget fisk vi har spist - da den engelske oversættelse fra spansk heller ikke hjælper.

Tirsdags grillede vi for første gang med Thomas' gasgrill - det gik glimrende - nu skal vi bare have fundet på en masse gode tilbehør vi kan grille - forslag modtages gerne.

Torsdag tog vi ind til Bilbao centrum med metroen for at se Guggenheim museet. Vi fandt en metrostation og fik købt billetter. Metroen består af to linier der følger dalen fra syd for Bilbao og ud til havet. Det tog en halv time ind til den store plads. Derfra gik vi ud til museet der ikke lå langt væk. Museet er kendt for sine arkitektoniske kvaliteter med sin blanding af pudsede flader, sten, glas og titaniumplader. Der er ikke mange flader der er plane udover gulvet. Det er mest spændende udenfra hvor det er beklædt med titaniumplader og facaden går rundt i tunger ud fra kerne af museet.
Museet indendørs og udstillingen var ikke noget særligt for os - det mest oprivende var et Asger Jorn maleri - som også var den eneste kunstner vi kendte. Eller var der en kunstner der hovedsageligt lavede store skulpturer i jern - hovedrummet på museet var fyldt med 6-7 jernskulpturer hver især 10 meter i diameter eller længde og 4 meter høje - der var ikke rigtig nogen oplevelse indeni dem - de var faktisk noget skuffende. På 3. sal var der to 8½ tons rektankulære jernklodser - hmmm det må være et solidt gulv. Naborummet var fyldt med 4 store jernplader på højkant der mødtes på midten dog kunne man stadigvæk komme igennem - men det mest fantasktiske ifølge museet var at kunstneren havde fundet ud af at ved at stille en plade lodret helt ind i et hjørne kunne den stå selv!

Fredag tog vi ud til et storcenter 2½ kilometer herfra - vi gik derud det tog åbentbart 35-40 minutter, men det føltes ikke sådan. Vi fik set hvad der var og købt lidt - vi var jo gående så det var begrænset hvad vi kunne have med. Sejlmageren har tilbudt at vi kunne få et lift men vi tænkte at vi hellere ville vente til uge 45 og i det hele taget til at vi vidste hvad vi skulle have i storcentret.

Søndag havde far sat et rugbrød over i bagemaskinen. Det tager en 3½ time at bage et brød så man skal planlægge det lidt. Det blev et rigtigt lækkert rugbrød - det kunne ikke være bedre. Vi fandt også sild frem til frokosten og silden skulle have noget at svømme i så en enkelt Aalborg snaps blev det til - det var ikke så ringe. En god afslutning på ugen selvom det stod ned med regn og vinden var hård fra nordvest - lige ind i havnen.