tirsdag den 22. november 2011

Bilbao uge 45 fra mandag den 7. november 2011 til søndag den 13. november 2011

Ugen bød på godt vejr hele ugen med 16-23 °C - ikke værst efter en stormfuld weekend.

Denne uge er mest gået med at gøre skibet klar til afgang tirsdag i næste uge. Der er stadig mange ting på listen så der må prioriteres.

Af de mere generelle opgaver var der indkøb af proviant til det næste lange stykke ned til Las Palmas. Der var mange tunge ting der skulle slæbes som frugt og grønt(ca. 30 kg) som jeg havde i min store taske og en anden dag var der storindkøb i supermarked(Eroski) hvor vi dog tog en taxa hjem. Samme sted som supermarkedet var der også en Leroy Merlin(Silvan), en kineser butik og en 50 butikker med tøj. De 50 butikker med tøj købte vi ikke noget i men kineser butik havde meget billigt plastik, el og andet isenkram. Leroy Merlin leverede fittings, værktøj, skuffeinddelere og andet godt til arbejde på skibet.

Ellers gik tiden med at følge op på leverancerne til forstag, sejl og reb om de fulgte tidsplanen - de fulgte planen til punkt og prikke - det var hverken til dansk eller spansk tid. Der var lige rebene men det var ikke det værste - det kunne lade sig gøre uden. Far fik limet lidt dæk i løbet af ugen - beklædningen(treadmaster) har det med at løsne sig fra dækket især når bølgerne slår ind over dæk. Det ville ikke helt som far, limen kunne ikke holde beklædningen helt nede til dæk så det gabte mere og mere imens det tørrede. Hempel epoxylimen var noget bedre. Der var ihvertfald ikke de samme udfordringer. Til sidst lykkedes det dog far at få beklædningen ned på plads. Vi havde smed forbi til at ordne søgelænderet der havde fået fået nogle slag af rullesystemet og blevet skævt og løst i det.

Thomas havde stadig sine udfordringer med agtertoilettet - afløbsrens nyttede ikke og rensewiren kunne ikke komme ordentlig om hjørner i rørsystemet. Det brugte Thomas meget tid på. Næste trin var at skære røret over og føre rensewiren den anden vej. Efter en del møge og besvær lykkedes det. Der var ikke noget særligt i røret men åbenbart nok til at der skulle bruges flere dage med at få hul igennem.
Fortoilettet havde sine problemer med at få søvand ind efter det havde blæst en del i weekenden - så der var nok kommet en del skidt i indgangsporten. Der blev blæst med lidt trykluft tilbage i systemet og så spillede det igen.
Vi mistede vores backup VHF antenne allerede inden Stevns og den primære blev revet af med den iturevne genua - så vi har brugt en del tid på at finde en antenne der kunne monteres som vi gerne ville have det. Vi fandt ikke nogen superløsning men vi fik da købt en som også er monteret.
Mini-C blev også ved med at drille - efter flere gange at have målt på forbindelserne - skrev Thomas til Trane & Trane, at vi fik en fejlalarm på Mini-C's nødknap og at vi var sikre på at vi havde koblet det op som beskrevet. Trane & Trane tænkte lidt over den og vendte tilbage med at de heller kunne få det til at fungere. Et par dage efter kom de med løsningen og knappen giver ikke fejlmeddelse mere. Den er der også brugt et par dage fra vores side på at måle igennem og fejlsøge på.
Generatoren på den batteribank vi bruger mest og til alt det vigtige lod ikke til at levere den spænding der er nødvendig. Thomas tog den ind til en mekaniker som testede den på en bænk - den virkede som den skulle. Hjem med den igen. Den virker stadig ikke som den skal - så vi kan kun lade på den batteribank, når vi er for sejl og kan starte elværket.

Imens vi sejlede havde vi haft lidt problemer med at kortplotteren, idet den ligesom ikke kunne læse sd-kortene som sidder i den med detailkort - præcis kystlinje, havdybder og sømærker. Indtil videre havde vi bare taget sd-kortene ud og ind nogle gange og tændt/slukket kortplotteren - så sprang det igang.
I Bilbao bruger vi kortplotteren til at give alarm hvis ankeret skulle rive sig løs og vi flyttede os mere end 70 meter - vi blev heldigvis liggende. Men en dag var der ikke nogle detaljer igen - og de tidligere løsninger virkede ikke - det var ikke så godt. Vi kunne faktisk ikke lige overskue at skulle købe en ny - vi havde nok projekter i forvejen. Der blev søgt på nettet efter løsninger - ny firmware blev downloadet og soft/hardreset blev noteret. Der skulle ikke mere end en softreset til og så virkede det igen - hvilken lettelse det var. Firmware blev også opdateret nu vi havde den.

Jeg bruger en del tid på at skrive dagbog og man kan ikke skrive det om aftenen for der er man for træt og om dagen skal der laves nogle af projekterne - så det er lidt svært at finde overskud og tid til at skrive. Men det lykkedes mig at komme uptodate inden afgang fra Bilbao.

Når det regner eller når der står en del vand ind over cockpittet drypper det ned med vand i kabyssen - det er ikke godt. Loftet skulle tages ned men det er ikke lige til - først skal gardinlisten ned derefter skal listeloftet ned i den rigtige rækkefølge - det er næsten helt umuligt at få ned - det passer perfekt. Derefter er der brædderne der er skruet op, dampspærren og 100 mm rockwool. Rockwoolen var mange steder våd men lige hvor det kom fra er stadig uvist idet der oppe under jerndækket er et hulrum inden ståldækket hvor spil, ruller og andet udstyr på dæk er skruet fast. Det blev besluttet at sætte dampspærren og brædderne op igen og derefter prøve at se hvor vandet kom fra. Jeg var glad for at jeg havde mærket alle delene op med numre og retning samt lavet en tegning - for ellers ville det være noget svært at få på rette plads igen.

Thomas' gasgrill har været i brug meget af ugen med bøffer, hel kylling og Mortens aften stod den på andebryster. Stegt perfekt hver gang - især kyllingen var vi noget spændt på - men den kom ud saftig og gennemstegt - ikke værst. Til Mortens aften havde vi alle mand i gang - Thomas med andebryster på grill, Morten med rødkål og rødvinssovs mens far stod for en gang vellykkede brune kartofler. Det er ikke lige sådan at lave mange forskellige tilbehør når der kun er to blus som vi bruger.
Vi har været lidt på restaurant og på fiskerestauranten bød de på pighvar - det smager rigtigt godt - fast og saftigt i kødet. Vi er begyndt at bestille pomfritter til hovedretten for ellers er det kun fisken/bøffen vi får til hovedret uden tilbehør - det er lidt tamt.

Onsdag var vores gråvand og sortvandstanke fulde så vi tog ud på åbent vand - langt fra kysten for at få det tømt - det tog det meste af dagen for en af pumperne kunne ikke ansuge sortvandet. Efter en time eller to lykkedes det dog at få renset røret og fyldt røret med væske. På vej ind til havnen igen var der igen vindstød af kulingstyrke. Det tror vi der er rimelig ofte lige der - for på dagen vi ankom til Bilbao var der ikke synderlig meget vind men på vej ind i havnen blæste det en hård vind fra bjergene eller slugterne.
Inden vi ankrede op igen sejlede vi under Vizcaya Bridge og tilbage til opankringsstedet. Det var meget hyggeligt.
Opankringen gik fint men da vi skulle ind til land for at spise pighvar var påhængsmotor våd efter sejlturen og kunne ikke starte. Vi hev og hev i startsnoren. Tændrøret blev taget ud og tørret. Der blev hevet igen i startsnoren. Tændrøret blev testet om det virkede. Ledningerne blev tørret. Der blev hevet igen i startsnoren og efter mange hiv gav den et piv - men ikke mere end det. Vi hev og hev igen. I de sidste 5 hiv som nok var 20 hiv lykkedes det at få den igang. Afsted ind til marinaen og lægge til. Start af motor til hjemturen var ikke noget problem.

Fredag havde vi topmøde på skibet for at komme med en ny dato til Pia og Else-Marie således at der kunne arbejdes på at ændre billetterne til den 26. december istedet for den 12. december som vi ikke kunne nå. Pia ringede først til det danske Air France kontor som egentlig var indstillet på at tage billetten tilbage mod at en ny blev købt men eftersom billetterne var købt over den franske hjemmeside skulle der tages kontakt til Air France i Frankrig. Næste dag ringede Pia til Frankrig men de kunne ikke charmeres på samme måde som de danske - billetterne er tabt. Pia prøvede også en bekendt indenfor rejsebranchen men samme besked - billetterne er tabt.

Tidsplanen holdt og vi kom afsted fra Bilbao sent tirsdag den 15. november 2011.