fredag den 4. november 2011

St. Peters Port til Bilbao

Sejlladsen langs Guernseys kyst var seværdig med større villaer beliggende i indhak på de stejle klipper og oppe på plateauet palæer så store som slotte. Jeg havde roret og ville helst ikke alt for tæt på klippeskærende selvom kortplotteren viste at der var rigeligt med vand også et stykke tættere mod Guernsey. Vi klarede den og kom godt forbi. Om på halvvind imod Île d'Ouessant 110 sm væk og med 10 m/s gik vi 8-9 knob. Månen er var der ikke meget hjælp at hente i, i forhold til tidligere hvor den lyste flot op på båden og de andre skibe var lettere at identificere - nu var det bare mørkt. Efter min bedste nattesøvn på farten indtil videre - kom jeg op til en flot solopgang langs med klippeøerne og fyrtårnene ved Bretagnes nordvestlige kyst.

Vi passerede Bretagne imellem Île d'Ouessant og klippeøerne vest for Bretagne. Strømmen var kraftig i strædet med strømvivler og bådens fart over grund faldt fra 7 knob til 3 knob indtil et par sømil efter FYRET. Fyret er kendt fra kalendere over fyr - hvor billederne var noget mere dramatiske med bølgerne der slår højt op ad tårnet.

Nu lagde vi kursen mod La Coruna 350 sm i kurs 213°. Vi kunne ikke gå højere end 195° til at starte med - jo mere vi kom fri af Bretagne jo højere kunne vi gå.

På navtexen kom der imidlertid et kulingvarsel ind om at der mellem den 23. oktober fra kl. 18 til den 24. oktober kl. 15 ville komme vindstød af styrke 8 og 9 der hvor vi ville befinde os hvis fortsatte af samme kurs. Vi valgte derfor at sejle ind mod kysten for at undgå det værste blæsevejr - der var udsigt til vindstyrke 8 og det havde vi prøvet før. Mesan og storsejlene blev rebet - da det kun kan udføres inden vinden er kraftig. Det begyndte at blæse op henunder aften men det blev ikke til mere end 14-15 m/s dog er genuaen rullet halvt ind - om nattenen blæste det op til kulingstyrke. 

På siden af os begyndte marsvin at følge os på siden af båden - nogle af dem sprang højere end andre og fra tid til anden var de væk. De var meget livlige og man følte sig i godt selskab, både om dagen og om natten.

Jeg syntes ikke det var sjovt at sejle eller sove i. Jeg var noget udmattet da jeg stod op selvom det var løjet helt af - sejlene stod og blafrede. Men man bliver kastet rundt på briksen i løbet af natten - så man bruger mange kræfter på at sove og kan være træt i armene og ryggen - især når vi sejler imod bølgerne i kulingstyrke. 

Men lige pludselig blæser det op til hård vind fra ingen vind - ja der går ikke mere end 10-15 minutter - så har vi rigelig vind. Det varer nogle timer så løjer det helt af igen. Thomas tager over og så er det at det blæser op til kuling med vindstød af stormende kuling. Genuaen er nu kun et frimærke - men pludselig siger det bang og rullesystemet  til genuaen flyver rundt, skinnen til rullesystemet gik i 8-10 stykker og genuaen bliver flået i stykker. Thomas får fat i far som sover - han kommer hurtigt op. Storsejlet kommer ned men ikke hurtigt nok til at der ikke er sket skader på sejlet. Jeg overtager roret mens Thomas og far går igang med at fange rullesystemet ind inden det flår alt for meget istykker - det farer helt forvildet rundt i den hårde vind. De får det under kontrol og dirigeret ud i stævnen. Nu er der kun resterne af genuaen der flyver rundt. Vi vælger at styre mod Bilbao på grund af vindretningen. Havnen har nogle større marinaer og forhåbentligt også udstyrsbutikker til et nyt forstag og sejl. Vi sejler kun for mesansejl og fok - fokken er også blevet beskadiget af rullesystemet, men den er ikke rullet meget ud og ser ikke ud til at ville tage yderligere skade.

Ved anduvning til Bilbao tidlig onsdag morgen drejer vinden om i syd og resterne af genuaen får desværre fat i VHF og mellembølgeantennerne på toppen af mesanmasten - vi forsøgte ellers at undgå flere skader ved at gå til Bilbao - men vinden havde det sidste ord.

Der er tre marinaer i herude i Getxo - en lidt større end de andre to som vi vælger at sejle over til. Men de to pladser hvor vi kunne ligge var optaget af to andre større sejlbåde - så vi sejlede ud igen. Der var en længere flydebro i forlængelse af tankstationen men efter vi havde fået båden i nærheden af broen stod der at her må man ikke lægge til. Ud af havnen igen - to mænd begynder at vinke til os fra enden af broen -han pejer langs broen at han vil gerne have os til at lægge til på broen. Ind til broen igen da vi er inde ved broen - bliver vi viftet væk - han havde snakket med ejeren af marinaen - vinden var ikke god den dag. Vi bliver vist ned til en bro helt nede bagi bassinet - men der er langt fra nok plads til os. Vi vender om og sejler til RCMA marinaen men bliver afvist - vi gider ikke farer rundt mere og kaster anker mellem de to marinaer. 

Vi er klar til at tage over til sejlmageren ved 12.30 tiden men tænker at de nok holder siesta til en 14-tiden. Far tager gummibåden over til marinaen ved 14.30-tiden men bliver nød til at vente til de åbner igen klokken 17.00! 
Far tager sejlmageren med over på båden for at få ham til at give et tilbud på en genua, nyt forstag og reparation af de resterende skader. Han skærer resterne af genuaen vi stadig har siddende i masten ned, kigger lidt på forstaget og tager tilbage til marinaen. 

Om aftenen tager vi på restaurant kl. 19.15 men køkkenet åbner først kl. 20 - så der var ikke andre muligheder end at snuppe en øl og nogle snacks til at starte på. Tilbage til restauranten hvor vi fik bestilt fisk til hovedret og en lækker hvidvin. 

1 kommentar: