torsdag den 17. januar 2013

Australien - den 22. til 31. juli 2012

Søndag d. 22. juli 2012

Illustration 1: Cairns Marina og by sen eftermiddag. Her vil vi fra i morgen ligge de næste 9 dage.

Vi ligger for anker ved Fitzroy Island til hen på eftermiddagen, hvor vi sejler videre mod Cairns. Om formiddagen deler vi os i to hold. Ebbe, Hildur, Camilla og Thomas tager dinghyen ud at snorkle ved et flot koralrev inde ved kysten. Vi andre bliver på båden og slapper af. Efter et par timers snorkling kommer Ebbe, Hildur, Camilla og Thomas tilbage. Hildur er imponeret over snorkelturen, der var hendes første nogensinde. Om eftermiddagen lettes anker og kursen sættes mod Cairns. Henunder aften ankommer vi. Vi ligger os op i floden, og planen er at tage ind i marinaen næste morgen. Aftensmaden byder på hakkedrenge.

Mandag d. 23. juli 2012

Illustration 2: Hele besætningen storsmilende på Hildurs 60-års fødselsdag.

Hildurs fødselsdag. Vi spiser fødselsdagsmorgenbord, Hildur pakker gaver op og der synges fødselsdagssang. Op af formiddagen sejles ind i marinaen i Cairns. I yachtklubben nydes kold champagne sponseret af 60-års fødselaren. Thomas henter bil, mens resten driver rundt i byen. Thomas og Axel tager på impulsiv køretur op til et lokalt udsigtspunkt. Vi tager ud af byen og op af et bjerg ikke langt fra Cairns. På bjerget vokser den fineste regnskov og vi begynder at se hvorledes vegetationen har ændret sig til tropisk klima. Efter vi har kørt godt op af, passerer vi udsigtspunktet på vores GPS, dog kan vi ikke se udsigtspunktet, så vi beslutter at tage tilbage til Cairns. Vi er også ved at være i tidsnød for at nå invitationen til fødselsdagsmiddagen. På vej ned af bjerget, ser vi en slange på 2,5 meter. Den kryber langsomt hen over vejen og vi er tæt på at kører den over. Dette opvejer skuffelsen over det manglende udsigtspunkt til fulde. Om aftenen spises fødselsdagsmiddag for Hildur på Ibiza Beach Cafe. Cafeen ligger på strandpromenaden og vi har udsigt over havet. Menuen indeholder også drinks og dessert, så mætte og tilfredse tager vi hjem og i seng.

Tirsdag d. 24. juli 2012

Illustration 3: Bro som passeres med jernbanen

Axel bliver hjemme og hviler sig, da han er sløj og døjer med feber. Han tager til lægen og får recept på penicillin, da han har en lille infektion i lungen. Resten af selskabet tager på tur til Kuranda. Bilen tages ud til Skytrail hvorfra svævebanen tages til Kuranda, verdens længste svævebane. Kuranda er et turiststed med smuk natur, der byder på en række souvenirbutikker og et smukt, men udtørret vandfald. Fra svævebanen er der god udsigt ud over regnskoven. På vej hjem tages den gamle jernbane fra guldgravertiden. Her er fantastiske scenerier af regnskov og bjerge. Til aftensmad er indkøbt kængurubøffer, som indtages på båden med sovs og kartofler til. Smagen af kænguru er fin.

Onsdag d. 25. juli 2012

Illustration 4: Krokodille der soler sig på bredden af Daintree River.

Båden flyttes, da den er for stor til den plads, vi først har fået anvist. Så fra at ligge tæt på yachtklubben blandt andre lystbådesejlere, flyttes vi over til en mere afsides kaj. Her ligger vi blandt kæmpe charterskibe og motorbåde. Efter bådflytning tager vi på tur til det nordlige Australien. Vi har planlagt at tage til Cape Tribulation. der er det nordligste i Queensland, Australien, det er muligt at komme med en almindelig personbil. Der er en tur på 300 km retur, så vi har bestilt overnatning på Crocodylus Village, der er et lille resort ude i junglen. På vej nordpå gør vi holdt ved en nedlagt bro ved siden af vejen. Her har Thomas, Kurt og Else Marie på deres tidligere tur i Australien (Alexanders og Crystals bryllup) set krokodiller. På lang afstand fra broen, kan vi også se en ligge på bredden. Vi kører videre og næste stop er krokodillebådtur på Daintree River. Her ser vi flere krokodiller ligge på bredden og slikker sol. En enkel svømmer i vandet. Skipperen på båden er opvokset i området og kender det utroligt godt. Desværre er han næsten umulig at forstå. Inden vi ankommer til Crocodylus Village er vi et smut inde i Port Douglas. Her får Ebbe repareret sine briller og Kurt køber nye fine solbriller. Vi ankommer til Crocodylus Village sent om eftermiddagen efter en kort tur med kabelfærge på vejen. Crocodylus Village er et hyggeligt lille resort hvor værelserne er hytter/fastliggende telte. Efter indcheck, tager vi ned til den lokale strand. Her nydes udsigten over vandet. Vi tager tilbage til Crocodylus Village og spiser aftensmad i restauranten. Efter aftensmaden tages på aftensafari med meget lokal guide. Turen går rundt i junglen, hvor vi ser lidt dyreliv og meget planteliv. Der var edderkopper, frøer (nogle størrelse XL), en sovende fugl, flagermus, og en gnaver. Ellers fortæller guiden meget om de forskellige træer og planter der er i junglen. De meget modige (Axel og Camilla) tager sig også en svingtur i en lian. Derudover ser vi også et meget gammelt og langsomt voksende træ. Det er 500 år gammelt og alligevel kun 2,5 meter højt.

Torsdag d. 26. juli 2012

Illustration 5: Team Pedersen som klarer sig ganske hæderligt med kø og baller.

Efter god morgenmad på Crocodylus Village tages på lokal junglesti. Den fører os rundt i regnskoven, og vi oplever den på tæt hold uden dog at være vildt sindsoprivende. Derefter tjekker vi ud og kører til Cape Tribulation. Cape Tribulation er det nordligste, vi kan komme med en almindelig personbil. For at komme videre nordpå kræves en firehjulstrækker. Ved Cape Tribulation tages en gåtur på stranden. Herefter tager vi sydpå igen og besøger en lille is-fabrik med en meget gammel ekspedient. Derefter tages til broen for at se krokodiller igen, men ingen held denne gang. På vej hjem til Cairns får Hildur en sms om at hendes og Ebbes søn, Benny, har fået en pige. Det fejres på Palm Cove Beach lidt nord for Cairns med en drink og øl. Herefter tager vi tilbage til båden og om aftenen spises bøffer på Vibe restaurant. Efter maden tages på den irske pub P. J. O'Briens. Her er der Happy Hour med ølkander til 7 dollars. Vi erfarer også at det er Ladies Night, som byder på gratis champagne til damerne klokken 23. Dette sætter gang i dem og de må hives hjem i seng ved 24-tiden efter dans og pool-billard.

Fredag d. 27. juli 2012

Illustration 6: Thomas og Camilla igang sammen med aboriginaler.

Der spises tidlig morgenmad kl 5.45, da Hildur skal i lufthavnen og hjem til Danmark. Efter Ebbe har været i lufthavnen med Hildur tager vi til et Aboriginal Center. Dette ligger ca. 15 km kørsel fra Cairns. Ude i Aboriginal Center kommer vi på en interaktiv tour med forskellige poster. Først er vi til kombineret video og teaterforestilling om deres skabelsesberetning. Herefter er vi til danseshow, hvor Thomas og Camilla kommer på scenen og deltager i den traditionelle dans sammen med fem aboriginaler i fuld krigsmaling. Dette klarer de alle til UG. Derefter hører vi om deres våben og hvordan de tilberedte og spiste forskellige planter og nødder. Foredraget indeholder også emner om hvordan retssystemet og samfundet ellers fungerede: Ved første forseelse fik aboriginalerne et spyd gennem det ene ben, ved anden forseelse et spyd gennem det andet ben, og tredje forseelse et gennem hjertet. Ikke så meget pjat der. Efter foredraget prøver vi at kaste med spyd og boomerang inden den står på frokost. Tilsidst fortæller og spiller en aboriginal på didgeridoo inden turen går i souvenirshoppen. Turen i Aboriginal Centeret er spændende og lærerigt, og vi får et indblik i hvordan aboriginalerne levede før de hvide kom. Vi kører hjem og slapper af med isspisning inden aftensmaden, som byder på lasagne.

Lørdag d. 28. juli 2012

Illustration 7: Balancing Rock med forskellige former for danskere omkring.

Vi tager afsted mod Chillagoe fra morgenstunden. Chillagoe ligger inde i landet og er vores "outback-tur". På vej til Chillagoe gør vi stop i en lokal flække, hvor vi tager en kop kaffe på Railway Hotellet. Ved siden af hotellet ligger jernbanen, som ser meget nedlagt ud. Ebbe kommer i snak med, hvad der viser sig at være, stationsforstanderen. Han er ved at gøre klar til at toget kommer. Det hedder Salamandertrain og er en historisk rute for turister. Den kommer en gang ugentligt. Efter vi har set toget ankomme, får vi lov til at komme ind i cockpittet og et par af vognene. Efter at have udforsket toget, kører vi videre til Chillagoe. Vi kører ad grusveje og vi kan godt mærke, vi er ved at være langt fra civilisationen. Ved ankomst til Chillagoe tages til Royal Arch grotten, hvor der er bestilt guidet tur med den lokale ranger. Ved Royal Arch grotten ser vi mange wallabyer, der er små kænguruer. Rangeren viser rundt i halvanden time i et system af større og mindre grotter. I grotterne er der dejligt køligt og vi ser flagermus og edderkopper. Grotterne er store og det er spændende at gå inde i dem. Vi er nogle gange næsten ved at fare vild. Efter grotteturen tages til Chillagoe Lodge and Observatory, der er et kombineret stjerneobservatorium og motel. Om aftenen tager vi ud til Balancing Rock hvor vi nyder solnedgangen med et dejligt køligt glas hvidvin. Balancing Rock er en klippe som vi "næsten" kan vælte og vi er vidne til en smuk solnedgang. Om aftenen spises på motellet og der ses OL i TV inden folk går til ro.

Søndag d. 29. juli 2012

Illustration 8: Camilla i flot restaureret Ford Mustang. Ved siden af står en glad og stolt Tom Prior.

Om formiddagen besøger vi Tom Priors Ford Museum. Tom Prior er en gammel Ford-entusiast og har 10-15 istandsatte Ford-biler og Ford-lastbiler. Derudover har han flere ramponerede Ford-biler på sin bilkirkegård. Tom er glad for besøgende og viser gerne sine biler frem. Han starter blandt andet sin Fort T og Ford Mustang. Efter det meget autentiske besøg ved Tom Prior, tager vi hen til den lokale klippesø og bader. Derefter tager vi ud og ser hulemalerier ved Balancing Rock samt flere malerier andet steds. Hulemalerierne er lavet af aboriginaler hundrede år tilbage. Vi kører tilbage til Cairns hen over eftermiddagen. På vej hjem besøger vi Jackes Coffee Plantation. Her ser vi en kort film om stedet, som er et familieforetagende med Jackes i spidsen. Plantagen er anlagt i 70'erne og med forskellige tilbageslag (plantesygdomme, nedgangstider og konkurs), virker det til at gå godt for plantagen. Vi får en god kop kaffe i caféen, inden den står på en kort rundtur på plantagen. Guiden er en sød ung svensk pige, der ikke har det store kendskab til kaffeproduktion. I guidebilen er al "speak" båndet og afspilles fra radioen, så det gør ikke så meget. Om aftenen spiser vi på irsk pub i Cairns inden vi tager hjem.

Mandag d. 30. juli 2012

Illustration 9: Et næbdyr spottet tidligt om morgenen ved Yarrabunga.

Vi tager tidligt af sted med bilen kl. 05.00 om morgenen. Vi skal ud at se næbdyr ved floden ved Yarrabunga der er ca. 1 times kørsel ind i landet. Næbdyr er små pattedyr, der lægger æg og har næb, så meget anderledes end andre pattedyr. De er mest aktive ved solopgang og derved nemmest at observere. Vi ankommer ved floden stadig inden solen er steget op, og vi går langs den og spejder efter næbdyr. Det er koldt, diset og fugtigt, men det glemmes hurtigt da vi begynder at se næbdyr svømme rundt i floden. De svømmer i overfladen for så pludselig at dykke ned og forsvinde. Sjov lille fætter. Omkring kl. 10 tages videre i lokalområdet for at se vandfald. Først tages til Millaa Millaa vandfaldet, herefter Mungabi vandfaldet samt et mere. Alle er de flotte og varierede: et har meget vand og er 15 m høj, et andet er 50 m men har ikke så meget vand. Vi tager tilbage til Cairns, hvor der handles og bilen afleveres. Aftenen går med afslapning efterfulgt af filmen "Batman Begins". Nu er begge Christopher Nolan Batman-film set og vi er klar til at tage i biografen for at se den nye.

Tirsdag d. 31. juli 2012

Efter morgenmaden tager Axel og Thomas ud at afsøge markedet for dykkerfirmaer, vi kan tage med, på en endags-tur til Great Barrier Reef. Vi finder et par potentielle kandidater og tager brochurer med hjem til båden for at forelægge dem for de andre. På vej hjem handler vi ind til sandwich til frokost. Vi beslutter med Ebbe at vælge Reef Experience til vores dykkertur som bliver planlagt til torsdag. Vi vælger Reef Experience tildels på grund af deres "Famous Barbecue Breakfast Rolls". Vi køber turen ved A1 som egentligt er et biludlejningsfirma. De giver den bedste rabat (10%), der endda er bedre end ved Reef Experience dem selv! Aftensmaden er fisk i fad med hvide kartofler og sennep-sauce. En New Zealander anbefaler fisken til Ebbe hos Woolworth (supermarkedet) men han forbander os, da Ebbe køber de sidste fisk Woolworth har i disken. Han håber, vi får den galt i halsen. Fisken er lækker og New Zealanderens forbandelse går heldigvis ikke i opfyldelse. Efter aftensmaden tages på P. J. O'Briens pub. Her drikker vi et par kander øl, samtidig med at vi overværer konkurrence i Pole Dance. Der er et par professionelle dansere der giver den gas og flere lokale der er oppe at vride sig om stangen. Ingen fra Blue Marlin kommer på scenen.