fredag den 25. januar 2013

Thailand og Malaysia - den 1. til 17. oktober 2012

Mandag d. 1. oktober

Illustration 1: Thomas skænker rum op så vi kan fejre at vi krydser ækvator med manér.

Tidligt om morgenen passerer vi ækvator. Det fejres med en dram og havannacigar. På nattevagten er Ebbe blevet instrueret i at holde øje med, at vi ikke passerede ækvator uden vi andre var oppe, men i stedet for at følge instruksen, tog han sig en skraber. Axel var lige oppe at kigge til ham kl. 5 for at se hvor langt vi var nået, og her fandt han Ebbe snorkboblende. Der skete dog heller ingenting, da vi næsten lå stille. Efter dram og cigar spiser vi morgenmad. Axel går videre med at sætte stikkontakt op og bliver færdig med 1. etape. Nu mangles kun at sætte en samledåse op nede under gulvet. Om natten ville motoren ikke starte og Kurt, Thomas og Ebbe kigger på det. De finder fejlen i et stoppet filter som skiftes. Herefter spinder motoren som en mis igen. Kurt sætter watermakeren igang og kører et par timer, hvor der ca. laves 600 liter godt drikkevand. Efter motoren er lavet, sejles mest for den, da vinden er meget sparsom. Om eftermiddagen begyndes at skimtes land og hen under aften har vi mobilnet, så folk tjekker mail og surfer lidt på nettet. Aftensmaden er igen den spanske makrel og igen smager det fortræffeligt. Efter solen er gået ned er der bid på Axels stage, men da han for hevet det ind er det desværre bare tang. En spansk makrel til ville ellers ikke have været dårlig.

Tirsdag d. 2. oktober

Illustration 2: Større, Størst! Ved Singapore ser vi mange store tank- og containerskibe. Disse er over 300m lange.

Travl nat, hvor vi oplever et mindre uvejr. Det starter på Thomas og Axels vagt hvor vi ser lyn med jævne mellemrum. Vi kan ikke helt finde ud af hvor de kommer fra og om der er regnvejrsskyer i nærheden. Dette varer hele vagten og den første halve times af Ebbes. Her tiltager lynene og vi ser lidt optræk til sorte skyer, så vi beslutter at tage gennakkeren ned og sætte genuaen i stedet. Dette viser sig at være en god beslutning, da kort efter tager lyn og vind til. Samtidig vokser de sorte skyer og vi begynder at gøre skibet klar til uvejret. Vi lukker alle ovenlysvinduer og tjekker at alt er surret fast. I den næste times tid tager vinden til og når kulingstyrke, mens regnen også begynder. Himmel og hav står næsten i et og Thomas og Axel sidder og kigger på de vilde lyn, mens Ebbe styrer og totter sejlene. Hastigheden er omkring 8 knob og vi krænger meget. Efter 40 min. aftager vinden og regnen stopper. Axel og Thomas går i seng og resten af Ebbes vagt forløber roligt. Om morgenen startes motoren igen og vi spiser morgenmad omkring kl. 9. Vi er nu nået til Singapore og det meste af dagen er der tæt trafik. Vi sejler ved siden af hovedløbet, hvori der er mange store container- og tankskibe. En overgang kan vi tælle til 254 AIS-skibe på kortplotteren. Ellers har vi mest travlt med at undvige fiskebåde og se efter deres net. Det meste af dagen sejles for sejl med bidevind, men ind imellem må motoren startes og hen under aften dør vinden helt. Til aftensmad har mesterkokken lavet flæskesteg på Webergrillen og den nydes med kartofler, brun sovs, hvidkålssalat og asier til. Alt i alt en spændende dag med masser af aktivitet på havet.

Onsdag d. 3. oktober

Illustration 3: Ebbe tager tit en af de meget hårde tørne ved rattet og holder altid skarpt udkig!

Stille dag hvor vi sejler for motor om formiddagen og krydser op imod vinden om eftermiddagen. Hen under aften startes motoren igen og vi tøffer videre op igennem Malakka-strædet. Om eftermiddagen laver Kurt nye fine drinks med cointreau, whisky og lemonade. Ellers får vi en lakridspibe at babbe på, mens vi slapper af. Til aftensmad var det planlagt at tage resten af flæskestegen fra dagen før, men da det blæser meget tages i stedet nudelsuppe. Så håber vi på stille vejr den næste dag, og så få flæskestegen der. I løbet af natten er der igen uvejr på færde, men vi styrer os nogenlunde fri af det.

Torsdag d. 4. oktober

Illustration 4: Kurt igang med at reparere genuaskødet der slides i vejr og vind.

Vi tager en let morgenmad. Ellers går dagen med at sejle op gennem Malakka-strædet i modvind. Vi skifter derfor mellem at gå for motor eller krydse op med sejlene sat. I løbet af dagen gør Axel toiletterne rene og Thomas er i gang med et større projekt med pumperne til at tømme septiktankene med. Der har sat sig skidt fast og der må bruges trykluft til at få det til at løsne sig. Til aften tages flæskestegen som vi ikke fik dagen før. Det var meningen at Kurt ville lave brune kartofler til, men det opgives pga. den høje sø. Om aftenen ses flere lyn og uvejr omkring os og på nattevagterne er vejret meget omskifteligt. Det skifter mellem meget blæst, regn og ingen blæst så vi har vores hyr med at sejle optimalt.

Fredag d. 5. oktober

Illustration 5: Axel poserer foran kameraret med slæbebåd i baggrunden.

Efter nogle halvhårde nattevagter spises morgenmad. Under morgenmaden begynder vi at sætte fokus på en slæbebåd med slæb, som vi er på skærene kurs med. Vi holder kurs og fart som vi skal, ifølge de internationale søfartsregler. Da vi nærmer os og slæbebåden ikke viger som den skal, må Ebbe slække genuaen, så vi tager lidt af farten af og slæbebåden går foran os. Herefter fortsætter sejladsen skiftende mellem motor og sejl. Til aftensmad står den på kartoffelmos og pølser. Nattevagterne forløber roligt uden uvejr vi skal igennem. Det er rart i stedet for, som de sidste par dage, regn og skiftende blæst.

Lørdag d. 6. oktober

Illustration 6: Smuk solnedgang i Malakka-strædet.

Ebbe fanger et fiskeflag fra morgenstunden og mister sin wobbler. Nogle gange er flagene meget svære at se og denne gang er flaget helt oppe ved båden før vi opdager det. Herefter er vi lidt i tvivl om vi stadig skal fiske og efter lidt væven beslutter vi os for at fortsætte. Vi får en god morgenmad og formiddagen går med afslapning. I løbet af dagen er der mange fiskebåde som sejler tæt forbi os. Flere af dem har lysstativer på, som om natten lyser op og tiltrækker fiskene. Om eftermiddagen da Axel trækker Ebbes wobbler ind, svømmer en fisk efter den. Vi prøver at slække lidt på linen men den bider ikke på og forsvinder igen. Omkring midnat ankommer vi til Ko Nok Nai, som vi formoder, er en øde ø med smuk natur. Axel og Thomas får smidt ankeret, og går til ro. Thomas sover oppe som ankervagt og bliver afløst af Ebbe kl. 2 som tager resten af vagten sovende oppe. Det er bedst at sove oppe på ankervagt, da man så hurtigt at kan komme til rattet hvis ankeret river sig løst.

Søndag d. 7. oktober

Illustration 7: I land på Ko Nok Nai efter mange dage på havet. Det fejres med øl og chips.

Vi står op til lækker udsigt til hvad der ligner to små uberørte øer. Senere erfarer vi at den ene har en forladt ferieby, eller i hvert fald øde og forfalden. Vi spiser morgenmad og efter en kort afslapning tages ind til den ene ø. Her ser vi den forladte ferieby næsten uden mennesker. En enkelt genert pige, som ikke tager notits af os er den eneste anden person vi møder. Vi tager en kørt svømmetur fra stranden, inden vi går ind på øen og følger en rute op på en af toppene på øen ca. 200 m højt. Her tager vi en øl og nyder udsigten. Derudover ser vi lige ned af skrænter til klippekyst hvor bølgerne slår ind. Lidt skræmmende. På vej op ser vi også leguaner der løber af sted fra deres skjul i fuldt firspring. De er ca. en meter lange. Efter gåturen udforskes feriebyen og vi ser en større leguan på 1,5 meter der enten er meget træt eller ligeglad med os. Vi kan i hvert fald komme helt tæt på. Herefter tager vi tilbage til Blue Marlin og får friskbagt rugbrød med sardiner i tomat og Nutella på. Efter frokost er vi lidt i tvivl om vi skal se den nye Tintin film af Steven Spielberg eller tage ud og snorkle. Vi beslutter at tage ud at snorkle og det er sådan set en fin tur. Ikke fordi der er flotte koraller eller fisk, men dejligt at komme lidt ud at boltre sig i havet efter 10 dage på havet. Efter snorkelturen tages tilbage på Blue Marlin og vi spiser aftensmad, hvor den står på gode bøffer, med kartofler og sovs og bønner til. Herefter ser vi Tintin efter Kurt har haft lidt problemer med at få DVD afspilleren til at fungere. Kl. 8 stopper vi filmen og sejler af sted mod Phi Phi Don. Vi har en nat sejlads inden vi ankommer næste morgen.

Mandag d. 8. oktober

Illustration 8: Longtailboats på stranden ved Phi Phi. De er alle udstyret med bilmotorer uden meget afskærmning.

Vi ankommer til Phi Phi Don om morgenen og spiser morgenmad, mens vi sejler langs kysten. Efter morgenmaden passer det med at vi skal smide anker, så det gør vi. Efter ankeret er smidt kl. 10 slappes lidt af inden vi tager ind til Phi Phi. Phi Phi er meget turistet og byen på øen minder om byen på Gili Tragawan bare mere moderne. Gaderne er brolagt og der er kommet sidegader med butikker til samt en del resorts. Vi tager en tur op af hovedgaden og får en is på en restaurant. Her låner vi også nettet og tjekker mails osv. Herefter tages rundt til dykkerbutikker for at arrangere dykkertur til næste dag. Vi vælger Aquanauts efter at have besøgt et par stykker. Turen skal foregå næste dag og er to dyk fra båd. Vi får endda arrangeret det sådan at de kommer og henter os ved Blue Marlin, så vi slipper for at skal sejle ind med dinghyen. Herefter tages en øl og vi splitter op. Thomas er lige ude efter Kurts og sin egen telefon så de kan få hjælp til at tanke taletid op i 7-eleven. Bagefter tager Thomas en tur over på den anden side af øen og går en tur på stranden. Han kommer også forbi posthuset og køber førstedagskuverter. Vi andre sætter os på en restaurant, damen i dykkerbutikken har anbefalet og vi nyder en øl samt låner nettet. Da Thomas kommer tilbage spises aftensmad. Axel var lidt bange for maden, da restauranten hedder noget med limegrass og det er ikke det der står øverst på listen over livretter. Maden er dog lækker og ejeren er en svensker som er meget opmærksom og flink. Efter aftensmaden køber resten af banden thailandske simkort og vi finder en anden restaurant hvor vi får dessert. Efter desserten gås ned på en bar ved vandet hvor der er fireshow. Dette er rigtig fint med gode artister. Efter fireshow tages tilbage til Blue Marlin og den er over midnat før alle er i seng.

Tirsdag d. 9. oktober

Illustration 9: Blue Marlins besætning og en leopardhaj på havets bund ved Phi Phi. Fra venstre er det Thomas, Ebbe, Kurt og Axel.

Vi spiser morgenmad og gør os klar til at komme ud at dykke. Kl. 8.15 kommer dykkerbåden og vi sejler ud til den i dinghyen, så den ikke skal ligge til ved Blue Marlin. Axel tager dinghyen tilbage og svømmer igen ud til dykkerbåden. Efter en kort bådtur er vi fremme ved første dykkerdestination. Dykket går fint og vi ser en leopard shark. Det var også det vi havde sat næsen op efter, så det var super. Herefter tages frokost, hvor vi ser ind på stranden fra filmen "The Beach". Den er fyldt op med turister og trafikken er heftig til og fra øen. Herefter en kort sejltur inden vi tager ud på andet dyk. Her ser vi barracudaer og store stimer af fisk. Det er alt sammen meget flot, og guiderne er dygtige og viser os en masse ting. Vi havde egentlig planlagt at skulle se Black tippede Sharks, men det lykkes kun for guiderne at spotte dem. Thomas ser også skyggen af en. Da vi kommer op fortæller guiderne at en af hajerne svømmede lige forbi Thomas. Ærgerligt vi ikke fik set den. Ca. kl. 13 er vi tilbage til Phi Phi og Axel henter dinghyen. Han hopper dog i ikke langt fra en båd der sejler forbi, men det går fint. Efter vi er tilbage på Blue Marlin slappes lidt af inden den står på at fejre et års dagen fra Thomas og Kurt tog fra Hundige havn i Danmark. Vi får en god rum og vi foreviger begivenheden. Herefter slapper vi lidt af inden vi tager dinghyen ind til Phi Phi hvor vi får en bananasplit og kigger lidt på butikker. Herefter tages en gang massage inden vi spiser aftensmad kl. 5. Efter aftensmad tages ned til diveshoppen, hvor vi får udfyldt logbøger og snakker med vores dykkerinstruktører. Den ene er fra Kuala Lumpur og vi får nogle hints til, hvad der er at se der og også på Langkawi og Phuket. Dykkerinstruktører er faktisk rigtig gode at spørge til råds om alt muligt da de ved det meste og rigtig gerne vil hjælpe deres kunder. Efter bøgerne er udfyldt, tages tilbage til skibet omkring kl. 8 hvor Ebbe går til ro, mens resten finder ud af hvordan sejladsen til Phuket skal foregå. Vi afsejler Phi Phi kl. 22 og håber at være på Phuket næste morgen.

Onsdag d. 10. oktober

Illustration 10: US Navy ved Phuket. Besætningen har gennem flere dage investeret millioner af dollars i Bang La Road.

Tidligt om morgenen sejler vi ind i Chalong-bugten ved Phuket. Vi fortøjer ved en bøje og spiser morgenmad med udsigt ind over Phuket, hvor dens Big Buddha skimtes på en bjergtinde. Efter morgenmad tager vi dinghyen ind til myndighederne kl. 9 der alle har kontorer på havnekajen i Chalong. Vi er alle med, da vi har læst at det går nemmere, hvis hele besætningen er til stede ved indcheck. Først besøges toldmyndighederne, så havnefogeden og til sidst immigrationsmyndighederne. Alt går nemt og efter ca. 2 timer er vi tilbage på Blue Marlin, hvor vi begynder at sejle op mod Ao Po Grand Marina. Det er en marina oppe nordpå vi har booket os ind i under vores ophold på Phuket. Der er ingen vind så sejladsen går for motor. På vej derop sejler vi forbi et amerikansk hangarskib og flere krigsskibe. Senere erfarer vi at det er på 4 dages orlov ved Phuket, så besætningen kan have lidt ferie og nyde Phukets seværdigheder. Omkring hangarskibet er flere mindre skibe fra den amerikanske flåde samt en større krydser. Der er mindre færger der sejler frem og tilbage mellem Phuket og hangarskibet med besætningen der tæller hele 6.500. Sidst på eftermiddagen ankommer vi til Ao Po Grand Marina. Her får vi eskorte ind i marinaen og inde på kajen står flere thailændere klar til at tage imod fortøjningerne. Med det store opbud af folk går alt som en leg og kort efter har vi atter fast grund under fødderne og Blue Marlin er fortøjeret. Elstikkene er anderledes end dem i Australien, så vi skal have lavet en adapter. Vi har de nødvendige stik og fluks kommer to thailændere og laver stikket. Serviceniveauet er godt i marinaen og der er hele tiden en livlig aktivitet af thailændere der kører rundt mellem bådene på deres knallerter med sidevogn. Vi pakker vores vasketøj sammen, som der er blevet en del af, da vi sidst fik vasket på Bali for ca. 1 måned siden. Vi går op til den lokale købmand der også vasker tøj og afleverer det hele. Vi går bagefter ned i den lokale by, hvor vi køber ananas og vi er kort inde i 7-eleven. Herefter tager vi tilbage til marinaen, hvor vi spiser aftenmad på Restauranten Quarterdeck. Maden er god og vi nyder at være kommet i marina efter vi de sidste mange gange har ligget for anker eller i industrihavn. Efter aftensmaden tages tilbage på Blue Marlin og der gås til ro.

Torsdag d. 11. oktober

Illustration 11: Ebbe foran et af mange store flotte barer i Patong.

Efter en god morgenmad tager Thomas, Ebbe og Axel en taxi ind til Patong, der er den store turistby på Phuket. Kurt bliver tilbage på båden, da han har en del papirarbejde der skal i orden. Der kommer også en vurderingsmand, der skal inspicerer udbedringen af skaden fra Panama. Det er firmaet bag Panama Kanalen der vil sikrer sig at skaden er udbedret. På vej ind til Patong der tager en times tid ser vi flere harmonikastød. I Patong bliver vi læsset af i centrum i storcenteret JungCeylon. Det er stort og vi har problemer med at finde ud. Da vi endelig finder ud, leder vi kort tid efter en rejseagent, som vi kan bestille ture til de næste dage. Vi har aftalt at tage en enkelt tur til Krabi der ligger inde på fastlandet og en tur til showet Siam Seramit. Efter vi har bestilt turene splitter vi op og har lidt gøremål hver især. Vi mødes igen i Bang La Road, der er hjemstedet for Phukets letlevende damer. Vi tager en øl på Blue Lagoon, mens flere thaipiger gør sig til. Hen på eftermiddagen lejer Kurt bil og kommer ind til os andre. Vi mødes i storcenteret, hvor vi ser et mindre springvandsshow. Herefter tager vi en Tuk-Tuk ud til en dykkerforretning med Kurts dykkerur, der skal have skiftet batterier. Den har desværre lukket, så uret må vente med at blive lavet. Vi går tilbage mod Bang La Road, der er centrum i Patong, og leder efter en god restaurant. Midt i vores søgen, gør vi en kort pause da vi tager en cocktail "to go". De er billigere end hvis vi drikker den i baren, men efter vi har betalt foreslår bartenderen alligevel at vi bliver siddende. Måske for at baren tager sig bedre ud med en flok fine danskere. Efter drinken finder vi en tysk restaurant og vi får alle en god bøf. Herefter tager vi ind i Bang La Road igen, hvor der er kommet meget gang i den. Damerne danser på bordene og musikken pumper derudaf. Vi finder en god bar i midten af det hele, hvor vi får selskab af et par søde piger. De er meget flinke og underholdende og sørger får at vi ikke mangler øl. De fortæller også at de "piger" der danser på podierne i virkeligheden er mænd, og dem i barerne er piger. Vi er noget overrasket da dem på podierne ligner piger, men man kan åbenbart meget med plastikkirurgi nu om dage. Efter vi har fået et par øl kører vi hjem kl. 01 og går i seng.

Fredag d. 12. oktober

Illustration 12: Blue Marlin i Ao Po Grand Marina. Sidste marina var i Darwin, så lækkert endelig at kunne gå i land igen.

Efter morgenmad tager vi hul på småprojekter på båden. Ebbe lapper gummibåd, Axel laver den nye stikkontakt færdig og Kurt tager af sted efter Else Marie i lufthavnen. Hun skal være med på båden de næste 2 uger og det er noget vi alle har set frem til (nok mest Kurt). Thomas går i gang med den store rengøring af båden, da den er begyndt at trænge til det. Især nu når vi får damer om bord igen. Salonen "shines" totalt op, skabe tørres af i køkkenet og alt der ikke er på sin rette plads kommer det. Imens vi er i gang på båden tager Kurt Else Marie med på tur rundt på Phuket. De besøger en fin strand og får en god middag. Hen på eftermiddagen mødes vi alle igen og vi får hentet vasketøj og gas der har været til genopfyldning. Vi fik kun opfyldt den australske gasflaske, mens de europæiske ikke var mulige. Vi går i bad og gør os klar til Siam Seramit, som vi tager af sted til kl. 17.30. Ved showet har vi bestilt aftensmad, der er en stor god buffet med alverdens retter. Efter en god middag, gås rundt ved showet, der er bygget året før og derfor meget velholdt. Ved showet er der også mindre elefantshows, thaiboksning og en museumsby vi besøger. I byen er der gamle beboelseshuse fra forskellige steder i Thailand og vi ser hvorledes deres køkken og soveværelser så ud. Efter de mindre shows tager vi ind til hovedshowet. Det er en historisk thailandsk fortælling i tre akter og kostumer, scenografi og kulisser er meget flotte. Axel er lidt træt og beslutter sig for kun at tage de vigtigste elementer i fortællingen med åbne øjne. Efter showet tager vi hjemad. Inden vi helt kan tage hjem, skal vi lige have tanket bilen op, så vi kan afleverer den i samme stand som vi modtog den. Det var med 2 streger på benzinmåleren og vi vil ikke fylde for meget på, så vi fylder på for 200 baht (ca. 40 kr.). Herefter tager vi lige en runde på tanken og fylder på for 200 baht mere. Herefter tager vi af sted fra tanken og kører lidt op og ned af gaden inden vi tager ind igen og fylder på for 200 baht mere. Stadig bevæger benzinmåleren sig ikke og vi begynder at betvivle at standeren virker. Lige pludselig har vi hele 4 streger og vi begiver os hjemad og i seng.

Lørdag d. 13. oktober

Illustration 13: Axel, Prebens kone, Preben, Kurt, Else Marie, Ebbe og Thomas ved Prebens palmeolieplantage.

Efter morgenmad kl. 7 gør vi os klar til vores endagstur til Krabi. Kurt og Else Marie tager op og afleverer bilen. Mens vi andre tager opvasken og går ned og venter på Minibussen, der skal hente os. Efter lidt ventetid og hjælp med at finde vej kommer minibussen endelig. Vi samler Kurt og Else Marie op og kører af sted. Med os har vi chauffør, vores guide Wind og en mand fra turarrangøren, der skal evaluere turen. Vi kører nordpå over en bro ind til fastlandet. Efter 2 timers kørsel er vores første stop ved en palmeolieplantage. Her viser det sig at ejeren er dansker og hedder Preben, som er thailandsk gift og slået sig ned som plantageejer. Han er en rigtig lun jyde, der er rigtig glad for at møde danskere. Vi er kun de anden besøgende de har, da de lige er begyndt på at tage imod turister. De første havde de dagen før og det var en flok uforskammede nyrige russere. Vi får en kop kaffe med kager til, og Preben fortæller om palmeolieproduktion. Vi ser hvorledes de høstes og ellers snakkes lidt om Danmark. Efter ca. 45 minutter siger vi farvel til Preben og kører videre mod Krabi. På vejen gør vi holdt ved "Tiger Temple" der er et helligt område med flere templer. Der er også en Stuba på toppen af et nærliggende bjerg, men der kan vi desværre ikke nå op da vores program er stramt. Efter tempelbesøget kører vi videre til Krabi, hvor vi tager ned til kajen. Her hentes vi af en longtail-båd der fragter os ud til en lille ø, hvor restauranten vi skal have frokost ligger på. Det er en fiskerestaurant og vi går i land lige ved deres hyttefad, hvor vi ser flere forskellige fisk som de har på menuen. Blandt andet en ballonfisk som de tager op og får sig til at pumpe op til en fodbold. Vi spiser en rigtig god frokost, inden vi tager af sted med longtail-båden igen. Næste stop er en grotte, hvor der levede forfædre til mennesket i for ca. 40.000 år siden. Desuden er der fundet skeletter fra vores ældre forfædre der skydes på at være 40 millioner år gamle. Efter vi har besøgt grotten tages longtail-båden tilbage til Krabi, hvor vi kører fra i minibussen igen. Vi tager ud til et fiskeopdræt/forskningssted, hvor vi ser på flere forskellige fisk. Blandt andet søheste, en rokke og hajer. Kurt giver en is, som vi alle nyder til fulde. Herefter kører vi mod turens sidste stop, som er elefantridning i junglen. Her kommer vi ud på tre elefanter, hvor Kurt og Else Marie ridder sammen, Thomas og Axel og Ebbe alene. Hver har vi også en guide med som styrer elefanten. Vi ridder over en flod og får en kort tur rundt i junglen og gennem mudder. Det vugger og guiden har flere gange svært ved at få elefanten til at gå i den rigtige retning. Vi får også hver især selv lov til at styre elefanten. Efter elefantride turen går det hjemad. På vejen snakker vi med Wind om hvad der er at lave ellers på øen og han foreslår at vi tager til kabaret med Ladyboys i Patong. Det synes vi lyder som en god ide og vi får Wind til at bestille billetter til samme aften. Så i stedet for at tage hjem på båden, går den til Patong for at se "Simon's Caberet". Da vi ankommer, er der mange mennesker og stressniveauet stiger, da Ebbe ikke kan finde sit kamera. Wind som er taget med os ind til showet ringer til chaufføren, for at høre om det ligger i minibussen. Det påstår chaufføren det ikke gør, men Wind er ikke overbevidst. Han ringer til en kammerat som kører forbi minibussen for at tjekke en ekstra gang. Han finder det og Ebbe er meget glad igen, for at få sit kamera tilbage. Også rigtig flot service af Wind. Efter vi har fået vished om at Ebbes kamera er i god behold tager vi ind til showet. Kabareten indeholder mange numre og de er flot opsat med dansere i flotte kostumer. De mimer til henholdsvis, amerikanske, russiske og kinesiske numre. Der er også enkelte sange fra andre lande og endda også BarbieGirl af Aqua fra Danmark. Efter showet er alle ladyboys linet op udenfor til billeder. Enkelte af os får taget et mod et mindre beløb. Herefter siger vi farvel til Wind og vi tager en Tuk-Tuk ind til Bang La Road for at få lidt at spise og en øl. Vi ender på en irsk pub med god live musik leveret af to dygtige thaipiger. Vi får et par gode fadøl og en god burger med pomfritter. Herefter tager vi en taxi hjem og i seng.

Søndag d. 14. oktober

Illustration 14: Au Po Grand Marina er et dejligt sted!

Efter morgenmad tager Kurt, Else Marie, Thomas og Axel af sted mod Phuket Town. Ebbe bliver tilbage på båden og slapper af med private gøremål. I Phuket Town går Kurt og Else Marie på jagt efter en stenelefant til deres forhave derhjemme. Thomas og Axel tager videre til Chalong for at tjekke ud af Thailand. Vi har besluttet at afsejle Ao Po Grand Marina om eftermiddagen med kurs mod Georgetown, Penang, Malaysia. Vi får tjekket ud ved toldmyndighederne og havnefogeden, men kontoret for immigration i Chalong er lukket så vi må ind til hovedkontoret i Phuket Town. Dette klares lige inden lukketid og vi fortsætter til Patong. Her har vi et kort visit på stranden og vi tager et smut forbi Burger King. Herefter tager vi ind til Phuket Town og henter Kurt og Else Marie, der har fået købt en elefant der skal sendes hjem til Danmark. Vi tager ud og handler og tilbage til Ao Po Grand Marina. Da vi er ude at handle vil Kurt og Else Marie købe nogle flasker boblevand, men det får de ikke lov til da det kun er i bestemte tidsrum på dagen man må købe under 10 liter alkoholholdige drikke. Meget mærkeligt supermarked. Hjemme på båden har Ebbe sørget for påfyldning af vand og afregning med marinaen, så omkring kl. 17 afsejler vi marinaen. Herefter spiser vi gode svinekortellerter på båden, inden nattevagterne starter.

Mandag d. 15. oktober

Illustration 15: Så er der styr på hvis frugt der er hvis!

Vi spiser morgenmad godt klemt sammen under sprayhooden da det drypper. Som om natten, er der i løbet af dagen ingen vind og vi sejler af sted for motor. Om eftermiddagen laver Thomas og Ebbe fortoilettet, hvor vandindtaget er tilstoppet. Det blæses igennem med trykluft hvilket hjælper. Til aftensmad står den på bøfstroganoff med kartoffelmos. Efter maden disker Kurt op med drinks som nydes til solnedgangen. Herefter tager natevagterne over og folk går til ro.

Tirsdag d. 16. oktober

Illustration 16: Thomas igang med at hænge æresport op til sin fars og Else Maries sølvbryllup.

Vi ankommer til Georgetown om morgenen og vi er meget overrasket over, hvorledes byen ser ud med mange og høje højhuse. Vi havde forventet os noget lignende Kumai, men bliver glædeligt overrasket. Vi ligger og venter uden for marinaen indtil kl. 11.30 pga. lavt vand i indsejlingen. Thomas kalder over VHF John Ferguson, manager i Straight Quay Marina, og får grønt lys til at sejle ind. Vi ligger til kaj med god hjælp fra John og hans ansatte i marinaen. Marinaen er utrolig flot og vi tager hurtigt op på en af de nærliggende restauranter og får en laksemad og øl. Herefter tager vi ind i Tesco (stort supermarked) og køber lokale malaysiske simkort. Bagefter hopper vi på bussen og tager ind til centrum. Thomas tager til myndighederne og melder vores ankomst, Ebbe og Axel køber blomster og æresport til sølvbryllupsparret, Kurt og Else Marie i storcenter og ude at finde restaurant til sølvbryllupsmiddagen. Vi bliver alle lidt forstyrret i vores gøremål, da vi alle skal møde personligt op ved immigrationsmyndighederne. Dette klares dog og uden at vi får afsløret nogle af sølvbryllupsplanerne for Kurt og Else Marie. Efter vi har klaret vores gøremål i centrum tager Thomas, Axel og Ebbe ud til et fint supermarked kaldet Food Storage. Her indkøber vi delikatesser til næste dags morgenmad. Vi har lige præcis 20 minutter til det, hvilket vi klarer mere eller mindre stresset. Herefter videre til Tesco og købe kort til vores fine gaver og til sidst aftensmad inden vi tager tilbage til båden. Kurt og Else Marie er stadig i gang med at finde restaurant til dagen efter og vi går i gang med at gøre klar til sølvbryllup. Imens vi er i gang med at øve "I østen stiger solen op" kommer Kurt og Else Marie hjem. Vi når lige at slukke musikken og gemme gaverne væk så de ikke opdager noget. Efter Kurt og Else Marie er gået i seng gøres det sidste klar til sølvbrylluppet. Igen er vi lige ved at blive opdaget og Kurt forstår ikke, hvorfor han lige pludselig ikke må gå op og hente noget tøj der hænger til tørre på dækket.