fredag den 11. januar 2013

Australien - den 3. til 8. juli 2012

Tirsdag d. 3. juli 2012

Illustration 1: Ebbe, Hildur og Camilla til krokodille show i Australien Zoo.

Dagen startes med at flytte til ny plads i havnen. Vi sejler på grund to gange, da der er en træls knold midt i havnen. Thomas og Axel installerer og tjekker de to batteribanke. Ebbe, Hildur og Camilla er i Australien Zoo. Her ser de blandt meget andet: slanger, fugle og krokodilleshow, alverdens souvenirs (alle med Steve Irwin motiv), samt baby koala. Super god tur, men også meget Steve Irwin. Kurt og Else Marie tager på sightseeing i byen og bestiller bord på restaurant til dagen efter. Vi spiser på pizzeria nede i byen og Camilla og Axel får pizza med kængurukød på.

Onsdag d. 4. juli 2012

Illustration 2: Else Marie med husbond på sin fødselsdag.

Else Maries fødselsdag. Kurt er tidlig oppe og lave det store morgenbord. Under morgenbordet pakker fødselaren fine gaver op. Armbånd fra Ebbe og Hildur, fint maleri fra Camilla, champagne fra Thomas og Axel, strikketrøje fra husbonden og et fint sjal fra Alexander og Crystal. Sidst på formiddagen kommer Ben (Lis's søn) med sin kone, Joanne og tre sønner, Jake, Jordan, Brody. Vi spiser frokost med dem i Yachtklubben. Efter hyggeligt samvær tager Ben og familie hjem, mens vi alle tager et bad og smukkeserer os til aftenens fødselsdagsmiddag. Om aftenen har Kurt inviteret os ud på restaurant. Efter et godt måltid, tages på pub, hvor anden halvleg af rugbykampen mellem Queensland og New South Wales ses. Kampen er mellem udvalgte hold fra de to stater og er en stor sportsbegivenhed i Australien. Queensland vinder en spændende kamp 21-20. Dagen sluttes af med et glas champagne på Blue Marlin.

Torsdag d. 5. juli 2012

Formiddag ordnes sejlpinde og om eftermiddagen afsejles Mooloobala. Kursen er nord, men præcis hvilken havn er ikke besluttet. Det tages som det kommer. Planen er dog at gå indenom Frasier Island og op i Harvey Bay. Vi håber på at se hvaler eller tage med en charterbåd der exicerer i dette. Udsigterne er dog ikke gode. Thomas har talt med to selskaber og de siger vi er for tidligt på hvalsæsonen. Vi lever dog i håbet. Ud af havnen har vi en god vind bagfra/siden. Vi ser et par enkelte delfiner, som desværre hurtigt er væk igen. Søen er ujævn, og vi oplever de første tendenser for søsyge for de sidst ankomne. Søen stiger til 3 meter bølger. Thomas og Axel har vagten fra kl. 22 til kl. 2. Ebbe og Camilla fra kl. 2 til kl. 6 og Kurt og Else Marie fra kl. 6 til kl. 10. Dette er det faste vagtskema for nattevagterne som vi praktiserer herefter. Ved Frasier Island er der flere passager, som skal times med tidevandet. Blue Marlin stikker 2,5 meter og ved lavvande er der nogle steder på ruten 0,5 meter. Men med max. tidevand på 2,7 meter håber vi alt går vel. Da indsejlling mellem Fraiser Island og fastlandet startes har vi modstrøm på op til 4,5 knob, så vi må have motoren igang. Ellers er turen gået fint for genuaen og mesanen. Ebbe og Camilla har næste vagt som hovedsageligt går med at ligge for anker og vente på at højvandet kommer op af næste morgen inden flere lave passager kan forseres.

Fredag d. 6. juli 2012

Illustration 3: Camilla soler sig på vej mod Frasier Island.

Illustration 4: Besøg på Frasier Island af Axel, Camilla, Ebbe. Kurt og Thomas her taget billedet i fællesskab. Hildur og Else Marie blev nede ved stranden.

Går på grund tidligt om morgenen og ligger og sejler lidt i mudderet i ca. 30 min. Der er stadig nogle timer til at højvandet er max., så vi er fortrøstningsfulde. Vi falder af knolden og kommer videre. De næste 20 sømil er i en smal passage med lavt vand på begge sider og også flere meget lave steder, der skal passeres. Dette klares uden større problemer, og vi anker op i læ af Frasier Island. Camilla har fødselsdag og hun fejres stadsmæssigt med fint morgenbord og gaver. Efter morgenmaden går turen mod Frasier Island som udforskes. Først bestiges en skrænt fra stranden og op til øen. På øen ses forskellige fugle, en dingo og en død kæmpebille. Ellers er naturen smuk og meget anderledes end den danske.

Frasier Island er en del af verdensnaturarven, og er det eneste sted med regnskov, som gror på sand. Efter øen er udforsket sejles videre mod nord. Mod aften kastes anker og der tilberedes aftensmad. Vores tanke er at ligge her til sidst på aftenen, hvor kursen så sættes mod Bundaberg. Der regnes med at ankomme til Bundaberg næste morgen. Aftensmaden er lækker hamburgerrug med kartofler, brun sovs og grønsagsmix.

Lørdag d. 7. juli 2012

Sejler ind til Bundaberg tidligt om morgenen. Løbet ind til Bundaberg er nogle steder under en meter, men vi har over 2 meter højvande, så vi kommer ind med kun få strejf af havbunden. I Bundaberg ligger Bundaberg Rum destilleriet som vi aftaler at besøge næste dag. Lørdagen går med at kigge lidt på byen, som blandt andet har en lokal zoo. Den var dog lidt af en skuffelse da de ellers formodede kænguruer ikke var der mere. Dyrepasseren fortalte at hunde havde angrebet kænguruerne, og de efterfølgende ikke havde fået nogle nye i zooen. Så vi så forskellige papegøjer (inkl. en mage til Lis' skipper), emuer samt Macdonalds farm. Macdonalds farm er, så vidt vi ved, et omrejsende "cirkus" med landbrugsdyr som grise, kalve, gæs, ænder og geder. Om aftenen inviterer Ebbe og Hildur på forsinket fødselsdagsmiddag for Camilla. Dette foregår i roklubben, hvor der sejles til i dinghyen. Roklubben er fint udsmykket med julelyskæder, og en klaverspiller (ved elorgel) leverede levende musik. Derudover står den på kulørte drinks efter desserten – Blue Heaven, Rip Snorter og Trobbo. Alt i alt en hyggelig fødselsdagsmiddag for Camilla.

Søndag d. 8. juli 2012

Illustration 5: Hele crewet på besøg ved Bundaberg Rum destilleriet. Kurt er fotograf.

Søndag besøges Bundaberg Rum. Her får vi rundvisning og sat ind i rommens fantastiske tilblivelse. Guiden forklarer hvordan molasse (restprodukt fra sukkerproduktion fra sukkerrør) blandes med gær og vand, så rum på 8% alkohol haves. Herefter destilleres det et par gange, lagres og vupti haves der fin rum. Efter rundvisningen er der prøvesmagninger, og der indkøbes et godt rumlager til båden. Om eftermiddagen tager Thomas, Camilla og Axel til lokal rugbykamp. Vi så East vinde 34-4 over Isis, begge lokale Bundaberg hold. Efter rugbykamp tager vi i kirke, Paris Church of Bundaberg, Angelian Church, en engelsk katolsk reformeret kirke. Imens handlede de ældre ind til sildemadder med rigtig rugbrød som de fandt i et supermarked.