torsdag den 17. januar 2013

Australien og Indonesien - den 16. til 31. august 2012

Torsdag d. 16. august 2012

Illustration 1: På vej ind igennem slusen til Tipperary Waters Marina. Der er ikke meget plads!

Vi sejler til Tipperary Waters Marina tidligt om morgenen kl. 6. På vej mod Tipperary Waters Marina indhenter et ekspeditionsfartøj os. Inden det kommer op på siden af os, gasser det op og signalerer med hornet at det vil styre ind foran os, for at komme til kaj. Da dette vil bremse vores sejlads holder Kurt kurs og hastighed, hvilket er i fuld overensstemmelse med de internationale søvejsregler. Vi får opkald fra Darwin Port Control, som spørger om vi er opmærksomme på ekspeditionsskibet som sejler/presser os. Dette er vi og sejler videre. Til sidst giver ekspeditionsfartøjet sig og må dreje en omgang omkring sig selv for at komme til kaj. I stedet for at have gasset op skulle det have taget lidt gas af, så det kunne have gledet ind bag os. Efter ca. 1 time sejlads ankommer vi til Tipperary Waters Marina. Her skal vi igennem en sluse, inden vi kommer ind i marinaen. Inde i slusen har vi ikke mere end en halv meter foran og bag os mod sluseportene, så det er snævert. Vi må endda ligge på skrå i slusekammeret for at udnytte pladsen bedst muligt. Efter vi er kommet på plads i slusen, skynder slusemesteren at hæve vandstanden og det går uden større problemer. Efter vi er ankommet til marinaen spises morgenmad og turen går mod det indonesiske konsulat. Her får vi ansøgt om visa til Indonesien, som kan afhentes næste fredag. De har ferie på grund af ramadanen, så det tager lidt længere tid end normalt. Dette ender også med at blive dagen, hvor vi afsejler Darwin og turen går mod Indonesien. Efter konsulatet tager vi med bus ud i Darwin Sail Club for at købe forskellige ting til båden, samt få repareret fjernbetjening til autopiloten. Vi tager tilbage til centrum, hvor vi besøger Darwin Oil Tunnels. Dette er tunneller til opbevaring af olie anlagt under 2. verdenskrig. De blev anlagt for at sikre olien mod bombningerne fra japanerne, da Darwin var udsat for flere store bombetogter. Efter Oil Tunnels tager Thomas og Axel i Bunnings (varehus for "gør det selv"-manden) og Kurt og Ebbe handler ind. Vi spiser aftensmad på den lokale yacht klub og aftenen sluttes af med at se "Klovn - The Movie".

 

 

Fredag d. 17. august 2012

Illustration 2: Rodeo Championship i Darwin, med 2 bøllehatte på første række.

Efter morgenmad planlægges de næste dages projekter på Blue Marlin. Der er en række ting. der skal ordnes, så den er klar til turen gennem Indonesien. Axel og Ebbe skærer gamle rustne sjækler over og udskifter dem med nye rustfrie. Kurt går i gang med ovnen som midt ude i Carpentaria Golfen stoppede med at virke. Axel og Thomas starter på projekt i mesanmast med at udskifte foden til antennen, da den er begyndt at sidde løs. Derudover afrimer Ebbe fryser og rengør køleskabet. Om eftermiddagen tages til The Australien Rodeo Championship. Det er den nationale rodeo konkurrence som er nået til Darwin, og det vil vi ikke gå glip af. Vi tager bussen derud, så vi ankommer kl. 15.45 så vi er i god tid når dørene åbner kl. 16.00 – tror vi. De åbner først kl. 17.00, så vi har lige en times afslapning foran indgangen, da vi ikke kan lukkes ind før tid på grund af sikkerheden. Inde ved rodeoet tages en øl og en burger til aftensmad inden konkurrencen starter. Konkurrencen indeholder flere forskellige discipliner. Det er blandt andet "Steer Wrestling", "Bull Riding" og "Bronco Riding". Alt sammen meget spændende og underholdende at overvære. Efter rodeoet er slut, går vi mod udgangen. Her bliver vores opmærksomhed dog fanget af "Roy Bells Boxing Tent".

Illustration 3: Roy Bell's Boxing Tent. En oplevelse som taget ud fra det vilde vesten.

Det er et omrejsende boksecirkus, hvor lokale kan prøve kræfter mod cirkussets boksere. Introduktionen og showet minder om et omrejsende cirkus fra det vilde vesten. Ved præsentationen præsenteres cirkussets boksere oppe på en gangbro, mens de slår på tromme og klokke. Imens hives mere eller mindre ædru lokale op og bliver matchet med dem. Efter bokserene er blevet matchet går turen ind i teltet. Her overværer vi de forskellige kampe, som er meget underholdende, selvom det boksetekniske niveau ikke er det højeste. Dette er derimod stemningen og fighten bokserne imellem. Meget anderledes og interessant show, og i hvert fald ikke noget vi lige oplever igen. Efter bokseopvisningen tager vi en taxi hjem og hopper i seng.

 

 

Lørdag d. 18. august 2012

Illustration 4: To Top DoorSlammers dragracers klar til start. 3, 2, 1, BROOOM!!

Dagen startes med morgenmad inden vi går videre med vores projekter på båden. Alt går stille og roligt fremad og Kurt beslutter sig for en dykkertur i havnen. Han har tabt et beslag til ovnen. Nede på bunden af havnen på 8 meters dybde er sigtbarheden dog lig nul, så det må opgives at finde beslaget. Om eftermiddagen tages til Slamfest. Dette er en afdeling af Australiens nationale dragrace mesterskab. Her ser vi forskellige dragsters som er modificerede biler med op til 7500 hestekræfter. De kører en kvart mil (lidt over 400m) på ca. 6 sekunder og de når op på 380 km/h - samtidig er lyden øredøvende. Efter dragrace tages en taxi hjem. Vi prøver først at tage den på stop, men ingen vil have nogle flinke danske sejlere med.

 

 

Søndag d. 19. august 2012

Illustration 5: Ebbe i stadstøjet.

Efter morgenmad er vi igen i gang med projekter. Gamle projekter fortsættes samt nye påbegyndes: Der sættes ekstra stikkontakter op i salonen og stik til instrumenter på løjbom udskiftes. Thomas er også i gang med at undersøge mulighederne for at få flere oplysninger på instrumenterne ved rattet. Dette lykkes og vi er alle svært glade for de nye informationer instrumenterne giver. Lissesnor på mesansejlet skiftes efter den blev kappet over af vindmøllen på Lizard Island. Til aftensmaden hentes takeaway menu fra den lokale restaurant på marinaen. Den stor på pomfritter, salat og to forskellige slags fisk. Efter aftensmaden ses filmen "Dreng" af Peter Gantzler inden der ses dyner.

 

 

Mandag d. 20. august 2012

Axel og Ebbe er i gang med projekter på båden. Kurt tager ud i lufthavnen for at snakke med flyveskolen om mulighed for at leje fly. Dette er desværre ikke muligt, da det skal omkring myndighederne før Kurt kan få tilladelse til at flyve i Australien. Thomas tager ind til byen og henter søkort til Indonesien og andre småting til båden. Om aftenen spises hakkebøffer med bløde løg, hvide kartofler, bønner og pebersovs til. Kurt og Thomas er også omkring lægen for at få recept på malariapiller. Vi prøver også at arrangerer tur til Kalundra National Park, men det opgives da alle overnatningsmuligheder er fuldt booket.

 

 

Tirsdag d. 21. august 2012

Illustration 6: Ebbe og Thomas på Darwin Aviation Museum. I baggrunden ses et B-52 bombefly og ved siden af Thomas er en 18 cylindret stjernemotor.

Om formiddagen laves projekter på båden. Ebbe er nede at prøve at finde læge, for at få recept på malariapiller. Det lykkes dog ikke, da Ebbe først ikke kan finde lægen og da han finder ham er han taget hjem. Om eftermiddagen tager vi på Darwin Aviation Museum. De har blandt andet et B-52 bombefly udstillet, skænket af Det Amerikanske Luftvåben. Det er lidt af en pipfugl. På vej ind mod byen, er vi forbi batteributik for at købe nyt batteri til autopiloten. Dette har de dog ikke og vi beslutter at bestille et hjemme fra Danmark. Vi tager tilbage til byen, hvor vi er i bølgebassin ved stranden inden der spises aftensmad på den lokale irske pub.

 

 

Onsdag d. 22. august 2012

Det meste af dagen går med projekter på båden. Senere tager Thomas og Axel op i byen. De henter gæsteflag til Indonesien, Malaysia og Thailand og køber fiskegrej. Thomas er også forbi toldkontoret for at få sat vores udfortoldning fra Australien i gang. Vi arrangerer tur til "Spectacular Jumping Crocs". Dette kræver en kortere køretur sydpå, så vi finder også en bil, vi kan leje næste dag fra morgenstunden. Ebbe finder lægen og får købt malariapiller. På båden bliver Axel og Thomas færdig i med projekterne i masterne. I mesanmasten monteres VHF-antennen igen og i stormasten udskiftes en blok til lazybaggen samt en flagsnor repareres. Op af eftermiddagen inviterer vi familien fra nabobåden på besøg. Dem har vi igennem de sidste dage snakket lidt med over rælingen og manden på båden ville meget gerne over og se Blue Marlin indefra. Om aftenen tager vi op til en kyllingebistro ikke langt fra marinaen, hvor menuen er en halv grillkylling med pomfritter.

 

 

Torsdag d. 23. august 2012

Illustration 7: Seks meter lang krokodille i færd med at tage en godbid få meter fra båden.

Efter morgenmaden tager Axel og Thomas ned og lejer bil til eftermiddagens tur til "Spectacular Jumping Crocs", der ligger 70 km syd for Darwin ved Adelaide River. Derudover skal bilen bruges til at transporterer proviant til turen til Indonesien. Med bilen hentes også motorolie og en ekstra pandelampe, samt genuaen som har været til reparation. Ved middagstid køres til "Spectacular Jumping Crocs", hvilket tager en times tid med mindre omveje. Ude ved "Spectacular Jumping Crocs" startes med at købes billetter, inden Thomas og Axel prøver at holde en Carpet Python slange på ca. 2 meter. En sød lille sag der hedder Tiger og er 8 år. Herefter går det med båd ned af Adelaide River, hvor vi ser mange krokodiller. Nok 10-15 styks. Udover ca. 15 gæster er der en skipper og en hjælper ombord på skibet. Skipperen viser hvor krokodillerne er og hjælperen har en lang stang med madding på. Med denne får hun krokodillerne til at klatre op på bredden, så vi rigtig kan se hvor store de er. Derudover får hun dem til at strække sig 1,5 meter op af vandet. Vi ser krokodiller lige ved siden af båden, hvor der kun er en meter ned til vandet fra rælingen - det er meget tæt på! Den største krokodille er en han på 6 m og mens den fodres med enkelte godbidder, kommer andre mindre hunner til. En af dem kommer for tæt på og den store han bider ud efter den. På vej tilbage på floden fodres mindre ørne/falke fra båden af hjælperen. De flyver helt tæt på siden af båden og griber små kødklumper i farten. Efter dette tages tilbage til Darwin, hvor Thomas henter vores visum på det indonesiske konsulat og arrangerer at toldmyndighederne kommer næste dag kl. 9. Vi har bestilt tid igennem slusen ud af marinaen kl. 9.40 og dieseloptankning kl. 11.00 så der bliver nok at se til. Imens Thomas henter visum og er ved toldmyndigheder, handler resten af crewet ind. Om aftenen tager Kurt og Thomas ind til byen og spiser mens Axel og Ebbe spiser i Marinaen ved den lokale kinesergrill.

 

 

Fredag d. 24. august 2012

Illustration 8: Alle mand klar til afgang fra Australien. Billedet er taget af de lokale toldmyndigheder, som ikke er med på billedet, da de ikke måtte fotograferes.

Efter morgenmaden gøres Blue Marlin klar til afrejse fra Darwin mod Flores, Indonesien. En sejlads på mellem 5 og 7 dage. Axel tager op i byen kl. 07.00 for at afleverer bilen. Resten fylder vand på tankene og andre gøremål for at gøre skibet sejlklart. Toldmyndigheder er forbi og lader os forlade landet uden nogen problemer. Kl. 09.40 får vi grønt lys fra slusemesteren om at vi kan sejle ind i slusen. Vi hæves ned fra marinaen og sejler over til fiskerihavnen. Her har vi bestilt dieseltankning til kl. 11.00. Vi er lidt tidligt på den så vi driver lidt uden for fiskerihavnen inden vi sejler ind og tanker. Tankpasseren synes ikke der er meget salg i os med vores ca. 1400 liter diesel og virker lidt misfornøjet. Han sælger også 1 million liter om ugen. Efter tankning sejler vi lidt udenfor Darwin, hvor vi går i gang med at kalibrere skibets autopilot og vindinstrumentet. Det går godt med autopiloten, men mindre godt med vindinstrumentet. Vi ved ikke helt om det er måleudstyret oppe på stormasten der er fejl på eller instrumentet nede ved rattet. Det må vente til Indonesien. Efter kalibreringen sejles mod Indonesien for motor, da vinden er lige mod os. Om aftenen fås stegt medister og sejlene sættes da vinden drejer. I løbet af natten sejles skiftevis for motor og sejl da vinden hele tiden skifter retning og styrke.

 

 

Lørdag d. 25. august 2012

Illustration 9: En tuns dage er ved at være talte...

Første hele dag på havet. Fiskestængerne sættes fra morgenstunden. I Darwin er der købt nye wobblerer så forhåbningerne er store.  Der er slet ingen vind så der sejles for motor hele dagen. Det er varmt og i løbet af dagen ser vi delfiner, skildpadder, hajer og tun der hopper. Vi prøver at sejle mod tunene når vi ser dem I håb om at fange dem. Hen på eftermiddagen er der bid og Axel tager en mindre "Big Eye Tuna" på 50 cm og 3 kg. Den er relativ nem at hale ind, uden at gøre større modstand. Fisken fileteres og kommes i fryseren. I løbet af dagen overflyves vi af de australske toldmyndigheder som kalder os op over VHF-radioen og spørger hvor vores næste destination er. Til aften finder Thomas grillen frem og der steges svinekoteletter. Dertil har kokken lavet stuvet hvidkål hvilket er rigtig lækkert. Til maden fås et godt glas rødvin. Aftenen går med småsysler og vi nyder solnedgangen over det spejlblanke indiske ocean. Vi håber dog på at det vil blæse op i løbet af natten, så vi kan få luftet sejlene. Vi har i løbet af dagen haft problemer med generatoren på hovedmotoren så Thomas og Axel ser på det om aftenen og får skiftet kullene. Det afhjalp problemet.

 

 

Søndag d. 26. august 2012

Illustration 10: Smuk ny gennakker der blev sendt til Darwin.

Efter at have sejlet 5-6 knob i løbet af natten startes motoren hen ad 7-tiden. Samtidig sættes fiskelinerne ud. Mens Ebbe sætter Thomas' line formoder vi at en stor fisk bider på. Linen knækker og wobbleren mistes. Ebbe sætter sin egen stage og kort efter har han bid. Han får den hevet ind og det er en fin lille "Big Eye Tuna". Den parteres og fileteres og ryger i fryseren. Kl. 9 spiser vi morgenmad og hen over eftermiddagen tager vinden til og sejlene sættes og motor slukkes. Her iblandt den nye gennakker. Hen under aften aftager vinden desværre igen og motoren må igen i gang. Vi spiser fisken, vi fangede dagen før til aftensmad. Den tilberedes på grillen som giver smagsoplevelsen et par hakker op. Senere på aftenen sejler vi forbi et gasfelt med flere boreplatforme. Der er masser af lys ved feltet og en gasflamme der brænder. I løbet af natten bliver havet næsten spejlblankt og vi kan se månen spejle sig i havet.

 

 

Mandag d. 27. august 2012

Illustration 11: Lækker aftensmad på havet på vej mod Indonesien.

Vi spiser morgenmad mens vi tøffer af sted for motor. Der kommer en flok små hvaler forbi, der kredser om os en enkelt gang inden de forsvinder igen. Hen på eftermiddagen blæser det op og sejl sættes inkl. gemakker. Til aften er der T-bones steak lavet på grillen. Derudover er der majs, hvidkålssalat, kartofler og en god sovs. Alt i alt et herligt måltid.

 

 

Tirsdag d. 28. august 2012

Illustration 12: Typisk indonesisk fiskebåd. Dem med net ude var de farligste.

Fra tidlig morgen er Kurt og Ebbe i gang med sejlene. De kan ikke bestemme sig for hvilke sejl der skal være oppe. Så efter at have taget gennakken og stor sejlet op og ned et par gange finder de en god konstellation. Efter morgenmaden starter Ebbe, Kurt og Thomas på malariapillerne, da vi stødt nærmer os Indonesien. De sidste par dage har vi haft store overvejelser omkring malariapillerne og deres bivirkninger. Vi har læst indlægssedlerne mange gange, som fortæller, at vi næsten falder døde om af at tage dem. Men vi vover det ene øje og giver os i kast med pillerne. Op af formiddagen nærmer vi os Timor som vi skal passerer for at komme op til Flores. Ved Timor ser vi flere fiskerbåde som kommer tæt forbi og hilser på os. Vi hejser det indonesiske gæsteflag og efter at have passeret Timor åbner havet sig igen og det blæser op. Vi fisker hele dagen uden held men ser vi flyvefisk, og da vinden tager til tager vi gennakkeren ned og genuaen op. Hen på eftermiddagen ligger vinden sig og vi spiser spagetti og kødsovs i den gamle, temmelig høje, sø. Mens vi sidder og nyder solnedgangen kommer der delfiner som springer rundt i vandet. Herefter starter nattevagterne.

 

 

Onsdag d. 29. august 2012

Efter morgenmaden sættes fiskestængerne, men igen går dagen uden gevinst. Axel begynder på sine malariapiller og Thomas ordner lys i kompasset. Aftensmaden er ris og grillet kylling. Alle begynder at glæde sig til at ankomme til Labuan Bajo og Lonely Planet og Southeast Asia Cruising Guide studeres grundigt.

 

 

Torsdag d. 30. august 2012

Illustration 13: Solnedgang ved Labuan Bajo på Flores. Fin, ikke?

Ankomst Labuan Bajo, Flores, Indonesien. Fra morgenstunden sejler vi op i strædet mellem øerne Flores og Rinca. Vi krydser opad i meget strøm og smalle passager.  Ved en vending er vi uopmærksomme på dybdemåleren et kort øjeblik da vi ser efter vilde aber i skoven på bredden. I næste sekund begynder kølen at skrabe mod bunden og vi går på grund. Søkortet viste 35 meters dybde, men det var der ikke. Sidenhen har vi ved flere andre lejligheder konstateret at søkortet over Indonesien er upræcise med flere 100 meter! Vi slår fuld bak og håber det bedste. Strømmen og vinden er ind mod land, så vores håb svinder. Ligeledes er højvandet på det højeste. Det vil ikke være sjovt at ligge der til om aftenen, hvor det er højvande igen. Lige pludselig begynder båden dog så småt at bevæge sig, og vi kommer fri. Efter at have lært det på den hårde måde tager Axel en tur ud foran og holder øje med vanddybden ved snævre pasager. Omkring kl. 13.00 ankommer vi til Labuan Bajo og vi ligger ankeret ud udenfor byen. Thomas tager på havnekontoret, hvor han mødes med Sara. Sara er Axels veninde fra handelsskolen og skal sejle med indtil Bali. Hun er fløjet til Bali hvor hun var en dag, inden hun tog flyet videre til Labuan Bajo. På havnekontoret er der lidt problemer med at få lov at tage Sara med videre, men det blev ordnet med lidt rupier og et giftemål. Efter Sara har været ude med sin taske på båden og hilst på Ebbe og Kurt tager vi ind til Labuan Bajo. Byen er dejlig overskuelig med en enkel hovedgade hvor det meste ligger. Det er meget støvet og bilerne kører larmende forbi med anlægget på fuld drøn. Det er tydeligvis en lokal by, hvor turismen er begyndt at spire og byen er i rivende udvikling. Vi finder dykkerbutikken Bajo Dive Club og bestiller dykkertur til dagen efter. I farvandet ved Flores er der gode chancer for at se Manta Rays hvilket vi ser frem til. Efter turen er arrangeret og betalt, tager vi på Paradise Bar og nyder en stor lokal øl og får aftensmad. Strømmen går under middagen, det er der åbenbart ikke helt styr på det, men efter 15 minutter kommer den igen uden større notits. Efter god lokal indonesisk mad er indtaget tager vi hjem til Blue Marlin. Vi ser en rotte og går forbi gadekøkkener hvor lokale spiser. Labuan Bajo står i stor kontrast til byerne i Australien.

 

 

Fredag d. 31. august 2012

Illustration 14: Sara læser om Indonesien på vej ud at dykke med Bajo Dive Club.

Dykkertur med Bajo Dive Club. Vi tager af sted på en mindre båd hvor vi er ca. 12 gæster, en flok indonesere som besætning og dykkerinstruktørerne Martin (englænder) og Güsti (indoneser). På vej mod Manta Point får vi motorproblemer. Fluks ryger tre indonesere ned i maskinrummet og kigge på problemerne. Udstødningsslangen er tæret op og vi må have en reservedel fra land. Efter en halvanden times tid kommer motorbåd med reservedelen, den installeres og vi tager til Manta Point. Alle tager problemerne med et smil. Ved Manta Point dykker vi efter Manta Rays på 10 m dybde med Güsti. Vi ser desværre ingen og Manta Point er egentlig ikke så interessant da det mest er død koralbund. Vi ser en enkelt haj, der lidt redder dykket. Sara, som snorkler har derimod større succes. Hun ser en stor Manta Ray og ligger og snorkler over den i flere minutter. Lidt skuffede tager vi til Batu Balong, hvor vi dykker igen. På vej ned dykker Güsti fluks ned til 45 meter for at hente et flag Martin havde tabt dagen før. Vi dykker på en flot koralvæg og sigtbarheden er i top. Vi ser en haj og en lionfish og kommer ned på 32 m. Ellers holder vi os tæt til væggen for uden for den er der flere farlige hvirvelstrømme. Herefter går turen hjemad og vi får god frokost. Lidt imponerende hvad de kan kreerer på båden. Da vi er halvvejs hjemme råbes der "mand over bord"! En amerikansk dame er faldet overbord og vi må vende om og hente hende. Hun er ikke kommet til skade og alle tager det som en oplevelse. Tror ikke det var taget med samme lethed i Australien. Vi kommer tilbage til Labuan Bajo og der arrangeres tur til næste dag. Vi hyrer bil, chauffør og guide som skal tage os til Cunca Wulang som er et vandfald samt Mirror rock der er en kalkstensgrotte. Derudover høres også om vi kan gøre stop ved udsigtspunkter og i lokale landsbyer. Ingen problemer da chaufføren er meget fleksibel. Vi spiser pizza og tager hjem på båden og på hovedet i seng.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar